Sök:

Vad händer när konsumenterna väljer bort telefonförsäljning?


Uppsatsens syfte är att utreda hur svenska telemarketingföretag och deras uppdragsgivare påverkas av NIX-Telefon. Genom fallstudier på företag inom branschen kommer vi att generera hypoteser gällande branschen i allmänhet. Vår undersökning utgår från hermeneutiken och har en induktiv ansats. Dess utformning är intensiv och vi har gjort personliga intervjuer med två telemarktingföretag, en uppdragsgivare, NIX-Telefon samt en branschorganisation. Vår teoretiska referensram består av teorier inom marknadsföring och psykologi, samt ett par undersökningar om ett register i USA som liknar NIX-Telefon. Empirin är en sammanställning av de fem intervjuer som har gjorts. Den är uppdelad under olika ämnesområden som följer de frågor, främst öppna men också kompletterande, som ställts under intervjuerna. Exempel på ämnesområden är: för- och nackdelar med NIX-Telefon, är NIX-Telefon ett hot. Vi har kommit fram till att NIX-Telefon inte påverkar telemarketingföretagen på ett mätbart sätt, men däremot deras arbetssätt. I framtiden tror vi att det kommer påverka mer. De kommer att använda sig av fler marknadsföringskanaler och telefonen, som verktyg, kommer att användas till att vårda kundrelationen i stället för anskaffning av kunder.

Författare

Anna Gustavsson Maria Eckerwall Emma Svensson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..