Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Reklamationskostnader - Sida 1 av 1

Reklamationskostnader vid distribution - en empirisk undersökning

Syftet med uppsatsen är att inventera uppfattningen om Reklamationskostnader och deras vikt vid distribution, samt att utreda om det finns parametrar som möjliggör en inrangering av företag i olika grupper baserat på vilka rutiner de har vad gäller deras hantering av kostnadsdrivaren Reklamationskostnader vid distribution. Studien är baserad på en förstudie samt en huvudstudie. Huvudstudien består av en empirisk undersökning innehållandes 27 företag. Studien har en deduktiv ansats. Studiens undersökning är av kvalitativ karaktär.

Analys av reklamationskostnader hos Skandinaviska Byggelement AB

Syftet med denna rapport var att undersöka vilka kostnader som uppkommer i samband med reklamationer t.ex. direkta kostnader som uppkommer då de anställda på Skandinaviska Byggelement AB (SBE) lägger ner tid på reklamationer. SBE i Katrineholm är ett företag som tillverkar prefabricerade betongelement i form av plattbärlag och skalväggar. I processen för att tillverka dessa element blir det ibland fel vilket leder till Reklamationskostnader för SBE. Dessa kostnader har vi lokaliserat och analyserat för att se vilka fel som är vanligast och kostnader för dem.Många fel begås i projekteringsfasen då man på konstruktionsavdelningen sammanställer de ritningar och handlingar som kommer in som underlag.

Framstående kvalitetssäkring inom produktionen av lyftvagnar : En studie om utformandet av kvalitetskontroller i tillverkningsindustrin

Kvalitetskontroller används för att upprätthålla kvaliteten gentemot kunderna och uppnå företagets kvalitetsmål. För ett Toyotainspirerat företag är det extra viktigt att dessa kontroller är optimerade då ledningen ställer höga krav på kvalitet. Det är också bakgrunden till detta arbete då syftet med uppgiften är att presentera väl genomtänkta kvalitetskontroller för att uppnå målen med att säkra leveransen av högkvalitativa lyftvagnar till företagets kunder. Det finns en önskan om att optimera utformningen av slutkontroller i produktionen och att även se över kvalitetskontrollerna längs produktionslinan för att fånga upp avvikelser så tidigt som möjligt. Genom observationer och delaktighet i företagets verksamhet har en kartläggning av avdelningen för handdrivna lyftvagnar utförts.