Sök:

Framstående kvalitetssäkring inom produktionen av lyftvagnar

En studie om utformandet av kvalitetskontroller i tillverkningsindustrin

Kvalitetskontroller används för att upprätthålla kvaliteten gentemot kunderna och uppnå företagets kvalitetsmål. För ett Toyotainspirerat företag är det extra viktigt att dessa kontroller är optimerade då ledningen ställer höga krav på kvalitet. Det är också bakgrunden till detta arbete då syftet med uppgiften är att presentera väl genomtänkta kvalitetskontroller för att uppnå målen med att säkra leveransen av högkvalitativa lyftvagnar till företagets kunder. Det finns en önskan om att optimera utformningen av slutkontroller i produktionen och att även se över kvalitetskontrollerna längs produktionslinan för att fånga upp avvikelser så tidigt som möjligt. Genom observationer och delaktighet i företagets verksamhet har en kartläggning av avdelningen för handdrivna lyftvagnar utförts. Data om avvikelser från kvalitetsmål har samlats in och analyserats för att få en bild av möjliga problem. Detta har legat till grund för utformandet av nya kvalitetskontroller. Som stöd har även relevant litteratur studerats. Den har givit inspiration om koncept som har bidragit till våra tankar och utformandet av våra egna regler om kvalitetssäkring. Data visar en tendens (om än svag) att fler upptäckta fel inom produktionen även leder till fler reklamationer. Denna tendens tyder på att det finns veckor som utmärker sig med många avvikelser och andra med färre avvikelser. Detta motiverar och ger ytterligare potential att reducera antalet reklamationer genom att notera avvikelser så tidigt som möjligt i produktionen. Data visar även på vilka som är de mest frekventa feltyperna och vilka stationer längs produktionslinan som orsakar dessa. Arbetsprocesserna vid stationerna och problemen i sig har sedan analyserats djupare för att komma fram till förbättringar. För att uppnå målet att en perfekt produkt ska lämna fabriken, kräver det att kvalitetskontroller sker så tidigt som möjligt i produktionsflödet. Detta för att undvika höga reparations- och skrotkostnader då produkten har ökat i värde. Kvalitetskontrollerna ska dock inte ta onödig tid som orsakar längre takt-tider och slöseri med resurser. Åtgärder ska vara kostnadseffektiva i förhållande till vad felen kostar i renommé och reklamationskostnader. Till slutkontrollen görs ett representativt urval av lyftvagnarna som ska gå igenom en mer utförlig kvalitetskontroll innan de lämnar fabriken. Denna representation baseras på data om hur stor andel av problem som varje modell bidrar med i felstatistiken. Det är viktigt att gå till grunden med aktuella problem och att granska ?rätt? saker. Avvikelser i kvalitet som inte förekommit de senaste månaderna och som inte är återkommande bör inte kontrolleras. Resultatet blir därför att slutkontrollens granskning ska utgå från en checklista med kontrollpunkter som representerar de största problemen under det senaste året. Dessutom bör små förändringar ske för att säkra kvaliteten redan i produktionslinan.

Författare

Johanna Nehler Oscar Ström

Lärosäte och institution

KTH/Industriell produktion

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..