Sök:

Sökresultat:

18 Uppsatser om Reglage - Sida 1 av 2

Konceptförslag till förarmiljö : Formspråk och utvalda reglage i estetisk och kognitiv ergonomisk tappning

Ett produktutvecklingsprojekt som behandlar hur problemen kring en förarmiljös formspråk, Reglage och kombinationen av dessa i högre grad kan utformas på ett kognitivtergonomiskt och estetiskt vis med anknytning till varumärke.I projektet utfördes en omfattande studie över nutidens förarmiljöer där flera tydliga trender upptäcktes.  I parallellkurs utfördes ett kognitiv ergonomiskt praktikfall tillsammans med litteratur som förankrat arbetet i att forma tekniken efter människan.  Sedan har projektet fördjupat i estetiska principer och olika studier kring förarmiljöer behandlas. Konceptframtagningen bestod av tre faser. Där det initialt togs fram en mängd övergripande formspråk. Sedan lades de åt sidan för att utforma manöverdon.

Moduluppbyggd reglagelåda med ergonomiskt utformad körspak

Det här examensarbetet har genomförts i samarbete med Metso Dynapac AB i Karlskrona. På deras asfaltsvältar finns idag olika modeller av körspakar. De har samma grundfunktion och bör kunna samordnas till ett gemensamt Reglage. Detta ger möjligheter att använda rationell tillverkningsmetod p.g.a. volymen.

Moduluppbyggd reglagelåda med ergonomiskt utformad körspak

Det här examensarbetet har genomförts i samarbete med Metso Dynapac AB i Karlskrona. På deras asfaltsvältar finns idag olika modeller av körspakar. De har samma grundfunktion och bör kunna samordnas till ett gemensamt Reglage. Detta ger möjligheter att använda rationell tillverkningsmetod p.g.a. volymen.

GearUp : Ett utvecklingsprojekt för ökad framkomlighet

Denna uppsats är ett examensarbete inom ämnet Biomekanik. Studenterna Ingrid Bertilsson och Viktor Larsson har utfört ett utvecklingsprojekt i samarbete med Hälsoteknikcentrum Halland (HCH). Projektet har med en användarcentrerad utvecklingsprocess arbetat fram en funktions prototyp av ett växlat rullstolshjul och en reglerande lösning. Funktionsprototypen har också möjliggjort tester. Denna prototyp är utvecklad för att avhjälpa de rullstolsburnas problem med lutande plan och svårmanövrerad terräng.

Utvecklandet av en dynamisk handortos i en klinisk miljö

SammanfattningSister Kenny Rehabilitation Institute i Minneapolis är en sjukhusinstitution, känd för sin innovativa rehabiliteringsteknik och sjukhusutrustning sedan långt tillbaka i tiden.Projektet för det här examensarbetet utfördes inom Sister Kenny Research Center, forskningscentret för institutet. Det som öppnade upp för projektet var en vilja att göra en ny, radikal innovation inom området dynamiska ortoser. Fokuset låg på människor som drabbats av stroke, och därför fått en halvsidesförlamning i ena handen.Lösningar med drag-system för att räta ut handens fingrar kunde hittas i befintliga ortoser för denna grupp människor. I likhet med de dragsystem som tillämpas i annan utrustning inom sjukhusmiljön var dessa generellt klumpiga och inte särskilt funktionella.Målet blev därför att skapa en bättre ortos som kunde möjliggöra en längre användningstid, och ett användande i miljöer utanför sjukhuset.Ett kliniskt innovationsteam skapades, för att ta fram nya koncept, och för att garantera att både användarens och konsumentens röst blev hörd mitt i innovationsprocessen.Bakgrundsstudier, observationer och intervjuer utfördes för att reda ut var de verkliga problemen låg, och för att separera det nya konceptet från existerande.Genom användandet av diverse kreativa verktyg tog teamet fram fem koncept. På ett av dessa utvecklade de finger-element, transmission och Reglage-delar, som skulle utgöra en mer skonsam och användarvänlig ortos.Resultatet av projektet blev en ?sen-härmande? ortos gjord av resårband, knutna till olika delar av fingret.

Produktutveckling av ergonomisk belysningsarmatur för
medicinska
undersökningar

Detta examensarbete är ett projekt som utförts på uppdrag av Sunnex Equipment AB. Syftet var att utveckla nya ledade armsystem till en medicinsk belysning för att ersätta de tre armsystemen som marknadsförs av företaget idag. Det var även önskvärt att projektet resulterar i ett förslag på utformning av ett tillhörande lamphuvud. Fokus har varit design och ergonomi. Arbetet har följt en strukturerad produktutvecklingsprocess som inleddes med informationsinsamling genom användarstudie, intervjuer, konkurrensanalys och litteraturstudier.

Uppgradering förarstol SEP: på uppdrag av BAE Systems
Hägglunds AB

En prototyp till en förarstol för det militära fordonet SEP har tagits fram av tidigare anställda på BAE Systems Hägglunds AB i Örnsköldsvik. Stolen måste uppfylla en omfattande mängd krav då den är tänkt att användas i ett stridsfordon, och av personer av varierande storlek. Den nuvarande prototypen för stolen anses dock vara för dyr och det har dessutom framkommit en del klagomål på konstruktionen. Stolen måste därför göras om så den blir både billigare och bättre. Genom att ta del av tidigare genomförda tester på BAE Systems, samt genom att göra nya tester upptäcktes det dels vad som var dåligt och därmed behövde göras om, och dels vad som var bra och kunde tänkas behållas.

Perceptuell Tonhöjd : en undersökning om skillnaden mellan hur människor uppfattar sångröst och frekvensnivån som räknas ut av datoralgoritmer

Det finns idag diverse datorprogram som använder sig av olika typer av datoralgoritmer för att ta fram noter i sång som t.ex. ScoreCloud och Magic Stave. Dock är det inte trivialt för sådana program att approximera tonhöjden i sång. Syftet med denna uppsats är att ta reda på vad som är skillnaden mellan tonhöjden som människor uppfattar och frekvensnivån som räknas ut av datoralgoritmer.För att undersöka detta skapade vi ett program för att kunna utföra ett lyssnartest. Testpersonerna fick lyssna på ett utdrag av sången från låten Tom?s Diner av Suzanne Vega.

Design av förarmiljöer anpassade för äldre bilförare

Förarmiljön i personbilar blir allt mer komplex med ett ökat informationsflöde. Samtidigt får vi i Sverige ett ökat antal äldre bilförare i vägtransportsystem. Åldrande medför förändringar i kroppen både fysiskt och kognitivt vilket kan försvåra föraruppgiften i vissa situationer. Ovan angivna faktorer kommer troligtvis att ställa krav på förändrad design av framtidens förarmiljöer i personbilar. Syftet med examensarbetet är att öka och vidga kunskapen om faktorer av väsentlig betydelse för design och layout av framtida förarmiljöer anpassade för äldre bilförare.

Förarmiljö i turistbuss: utveckling av instrumentpanel för Scanias turistbussar utifrån ergonomi och användbarhet

Scania är en globalt ledande tillverkare av tunga lastbilar, bussar samt industri- och marinmotorer. Bussverksamheten utgörs av bussar för turist-, linje- och stadstrafik och står för 10 procent av Scanias totala försäljningsintäkter. I dagsläget utvecklas och tillverkas endast busschassier på Scania men för att erbjuda kunden kompletta fordon samarbetar Scania med utvalda karosstillverkande företag. Scania strävar efter att utveckla bussar med fokus på ergonomi, användarvänlighet och kvalitet. För att utveckla en förarplats med användarvänlig inredning krävs ett gediget underlag som grundas på ergonomiska och kognitiva riktlinjer samt chaufförers behov och önskemål.

Hur påverkar användandet av talgränssnitt köruppgiften? : en distraktionsstudie

Denna uppsats har som syfte att utreda hur användandet av talgränssnitt i personbilar påverkar köruppgiften. En empirisk studie i verklig miljö har utförts. Tidigare studier, i simulatormiljö, har visat attmed hjälp av röststyrning av bilens funktioner, såsom radio, kan föraren hålla båda händerna på ratten samt ha blicken riktad framåt mer än då funktionerna styrs manuellt med knappar och Reglage. Detta leder till en säkrare bilkörning. Tal kräver en annan typ av mental resurs än vad både syn och manuella rörelser gör.

Informationssystem i förarmiljö: analys och vidareutveckling

Denna rapport behandlar det examensarbete som lett fram till en konceptlösning på en ny kontrollpanel för styrning av informationsdisplayer i bland annat bussar, samt ett konceptförslag till en display eller ett displayverktyg som minskar förarnas behov av ackommodation. Examensarbetet har genomförts under våren och sommaren 2007 vid AB Thoreb i Göteborg, ett svenskt företag som fokuserar på innovativa lösningar för kollektivtrafiken och vars huvudmarknader är realtidsinformationssystem samt intelligenta elsystem. Konceptutvecklingen har gjorts i syftet att utveckla en ny kontrollpanel till den informationsdisplay som finns i en del bussar idag, samt även titta på hur det går att förbättra den redan befintliga displayen. Detta görs antingen genom att vidareutveckla ett befintligt förslag som använder sig av speglar, som Thore Brynielsson har haft i åtanke, eller genom någon annan nytänkande lösning i syfte att minska förarens behov för ackommodation. Målet är att få kontrollpanelen intuitiv och placerad på ett sådant sätt att föraren inte blir störd eller distraherad vid körning.

Visualisering av statiskdatainformation : Empiriska studier baserade på teori av människanskognition

Anledningen till att den männskliga kognitionen är intressant att undersökaär då grunden för vad som är bra eller dålig design ligger i det mänskligasättet att läsa av och förstå omvärlden. Det handlar om att förstå varför enviss information sticker ut ur ett gränssnitt medan en annan knappt läggsmärke till; vad som gör det lättare att förstå; eller att komma ihåginformation. Den här kutymen beskrivs med begreppet MII ? Människainformationinteraktionoch har sitt ursprung från MDI ? Människadatorinteraktion.MII handlar om att interagera med information medanMDI handlar om att interagera med en fysisk produkt med till exempelknappar som ska tryckas in eller Reglage som ska dras i. Problemet som denhär studien ämnade undersöka var vilken är den bästa visualiseringen avstatisk information ur de männskliga kognitiva förutsättningarna.

Designförslag till nästa generation effektpedaler

Syftet med detta examensarbete är att utveckla ett förslag till hur EBS Sweden AB:s nya effektpedaler/pedalserie bör se ut. Fokus i mitt utvecklingsarbete har legat inom området ergonomi eftersom jag är utbildad inom området. EBS Sweden AB gör basförstärkare, förstärkartoppar, effektpedaler och andra bastillbehör. Företaget vänder sig främst till professionella musiker och därefter till semiprofessionella musiker. Eftersom nästan ingen relevant teori hittades gjordes istället en utförlig förstudie för att underlätta det samtidigt pågående idéarbetet.

Nord West 420: en ergonomisk förarmiljö

Examensarbetet är det avslutande momentet på civilingenjörsutbildningen Ergonomisk Design och Produktion, med inriktning industriell design. Projektet genomförs vid Nord West Yachts AB, Orust, som bygger exklusiva motorbåtar från 33 till 56 fot. Utgångspunkten för projektet är att skapa förbättringar kring förarmiljön i den senaste båtmodellen Nord West 420, både i coupén och på flybridge. Företagets önskan med projektet är att vidareutveckla instrumentpanelen samt förarplatsen, vilket ska leda till en attraktivare och säkrare båt genom ett estetiskt och ergonomiskt tänkande. Under projektets gång används metoden systematisk problemlösning.

1 Nästa sida ->