Sök:

Sökresultat:

49 Uppsatser om Radar - Sida 1 av 4

LPI-radar. Nys eller nytta? : Studie av den militära nyttan med LPI-radar.

Sedan Radar började användas under första hälften av 1900-talet har duellen mellan Radar och signalspaning pågått. Genom att utnyttja Radar har alltid en medveten risk tagits, risken att bli upptäckt av motståndarens signalspaning. Duellen gavs möjlighet att ta en paus då Radarsystem med låg uteffekt introducerades på marknaden under slutet av 1980-talet, nu fanns plötsligt en möjlighet att använda Radar samtidigt som de samtida signalspaningssystemen inte kunde upptäcka dessa Radarsystem. I föreliggande magisteruppsats i krigsvetenskap med militärteknisk inriktning undersöks räckviddsförhållanden mellan dessa Radarsystem och signalspaningssystem. Genom scenarier i den marina arenan försöker jag värdera de taktiska vinster en användare av Radar med låg uteffekt kan göra.

AIS vs. Radar : En undersökning om aktiva befäls åsikter och uppfattning berörande AIS och radar

Arbetet är en fallstudie om aktiva nautikers inställning till användandet av AIS och Radar ur en navigatorisk synpunkt. Syftet var att få en uppfattning om hur ett av de nyaste elektroniska hjälpmedlen står sig mot ett av de mer inarbetade och beprövade instrumenten som finns ombord på dagens kommersiella fartyg.För att kunna få en uppfattning om vad nautikerna ansåg utfördes intervjuer ombord på ett svenskt fartyg. Frågorna som ställdes var samma för både AIS och Radar för att datan skulle bli jämförbara. De slutsatser som drogs var att AIS som fristående system inte ännu är något som dagens nautiker litar på. Då Radarn togs upp till diskussion var mönstret tydligt att systemet ansågs ha hög tillförlitlighet samt att nautikerna näst efter sina egna ögon litar mest på Radarn bland de navigatoriska hjälpmedlen.

FMCW-radar för mätning och beräkning av målbana

I detta arbete studeras möjligheterna att använda s.k. "Frequency-Modulated Continuous Wave Radar" (FMCW-Radar) för att mäta avstånd och radiell hastighet till ett mål. Vidare undersöks möjligheten att använda en följd av sådana mätdata för att skatta banparametrar för ett mål. Vi utför en två-dimensionell Fouriertransform på Radardata. Genom att söka upp maximala värdet av transformerade datas absolutvärden erhåller vi en grov skattning av avstånd och radiell hastighet.

MPD-vågformer för helikopterradar

A helicopter based system equipped with a millimetre-wave fire control Radar is studied for improvement of the detection probability for moving ground targets. The system is a pulse doppler Radar that sends out the electromagnetic wave in repetitive pulses. The frequency in which Radar sends this pulse is called Pulse Repetition Frequency (PRF). The velocity of the moving targets is measured by spectral analysis of the pulses received. With this sort of system some targets will not be possible to detect.

Filterdesign och hårdvarukonstruktion för FMCW-radar

Den här högskoleavhandlingen beskriver designen av ett IF-filter samt hårdvarukonstruktion av en ny 77 GHz FMCW-Radar demonstrator. Syftet med demonstratorn är att illustrera hur kisel germanium-, SiGe, teknologi kan användas istället för den mer vedertagna men dyrare gallium arsenik-, GaAs, teknologin. Den gamla Radar-prototypen vilken Acreo AB utvecklat är funktionell men behöver konstrueras om för att bättre kunna utvärdera Radarprestandan. I avhandlingen presenteras grundläggande Radarteori och ekvationer för att underlätta förståelsen av de olika systemblocken. Rapporten beskriver också systemarkitekturen och hur dess funktionalitet kommer att testas.

En oscillatorbank till en lågfrekvensradar : LORA/VHF

The goal of this thesis work is to enable an existing UHF Radar to operate in the VHF band instead. In order to achieve this, new coherent local oscillators are required. Different options are suggested and one of them is implemented and analyzed..

Modellbaserad ekoföljning i vätskefyllda tankar

This thesis discusses model based tracking of Radar echoes in tanks with liquid content. The errors in the measurements are not always random in these cases, and the interference that occurs when nearby echoes moves in relation to each other makes tracking difficult. The tracking problem can be broken down to four parts; track initiation, track destruction, association of the measured echoes to the tracks and to update the tracks with the associated echoes. The Radar measurement is primarily made on the surface. However, additional echoes from the tank floor or other structures and double bounces are normally present.

Sensordatafusion av IR- och radarbilder

Den här rapporten beskriver och utvärderar ett antal algoritmer för multisensordatafusion av Radar och IR/TV-data på rådatanivå. Med rådatafusion menas att fusionen ska ske innan attribut- eller objektextrahering. Attributextrahering kan medföra att information går förlorad som skulle kunna förbättra fusionen. Om fusionen sker på rådatanivå finns mer information tillgänglig och skulle kunna leda till en förbättrad attributextrahering i ett senare steg. Två tillvägagångssätt presenteras.

Optimal bredbandig vågform framtagen genom generaliserad osäkerhetsfunktion

The waveform of a Radar signal affects the resolution in velocity and distance. The ambiguity function is used as an aid for analysing narrow band Radar signals simultaneously in time and frequency. An analysing tool for wide band Radar signals is missing.This thesis describes a generalised ambiguity function to be utilised for study of wide band signals. Waveforms are further synthesised with help of the developed analysing tool. The aim is to start with a certain ambiguity function and find a waveform that reproduces the same ambiguity function.Mathematical formulas are presented and implemented in Matlab to produce the wide band ambiguity function.

Icke modellbaserad ekoföljning för radarnivåmätning

Denna rapport behandlar en fullständig metod för att följa, associera och klassificera ekospår. Vid Radarnivåmätning ska ekon som härstammar ifrån samma fysikaliska objekt följas över tiden och klassificeras. Dagens Radarnivågivare löser problemet genom konfiguration. Tankens geometri samt vilka störande objekt som finns anges vid installation.Den framtagna metoden har delats upp i tre delmoment. Först binds individuella inmätta ekon samman till linjesegment.

Radarupptäckt av artilleriraketer

Denna rapport behandlar en Radarsensors förmåga att upptäcka 107 mm raketerberoende på hur sensorn positioneras i förhållande till skyddsobjektet.Fältförsök, underrättelser och stridserfarenheter har visat att dessa raketer ärvanligt förekommande samt svåra att detektera med Radarsensorer.En modell för hur räckviddsökning beror på olika sensorpositioner har skapats genom att använda dokument från USA och forna Sovjetunionen beskrivande ballistik tillsammans med teorier för hur räckvidd påverkas av Radarmålarea (RCS) samten beskrivning av RCS tillhandahållen av FOI. Resultat från körningar iMATLAB visar att sensorpositioner inom 300 meter från skyddsobjektet ärfördelaktiga vid en skottvidd av 3000 meter.Som tumregel för att uppnå maximal sensorprestanda bör strävan vara att placera sensorn på ett avståndfrån skyddsobjektet understigande 10% av förväntad skottvidd..

Radarmodul till cykel för upptäckt av bakomvarande trafik

Detta projekt har syftat till att undersöka möjligheten att implementera en dopplerRadar för använding av cyklister i trafik med hjälp av Radarkomponent TRX_024_06 från Silicon Radar. Tanken är att Radarkomponenten skall vara en del av ett varningssystem som uppmärksammar användaren för bakomvarande trafik.En dopplerRadar har implementerats med hjälp av TRX_024_06 tillsammans med en USB-ansluten A/D-omvandlare (NI USB-6216), filter, förstärkare och en bärbar dator med studentversion av LabView installerat.De experiment som har utförts har visat Radarkomponentens egenskaper i inomhusmiljö och i trafik, där signalbehandling sker med hjälp av program i LabView. De parametrar som har varit föremål för undersökning är hastighet och riktning hos de fordon som befinner sig bakom cykel.Det har även gjorts försök att ta fram tryckta Yagi-Uda antenner för mottagning och sändning av radiovågor. Dessa har tillverkats på kretskortlaminat och testats i nätverksanalysator och tillsammans med Radarkomponenten..

CARABAS III Konstruktion av antenninstallation på helikopter

This report describes the construction work of a Radar antenna for the Radar systemCARABAS. CARABAS is a long wave airborne ground Radar that has been developed bySAAB Microwave Systems and will now be mounted on a small helicopter, Schweizer 300.The antenna should be able to fold up and down. When the Radar is in use the antenna islowered and under transport, start and landing the antenna is folded up. An emergency dropfunction should also be included in the design of CARABAS III.The extent of this report includes construction of the antenna, frame structure attached to thehelicopter, mechanism for folding the antenna up and down and mechanism for emergencydrop function. The mechanical design of the antenna and frame structure is based on modaland stress analysis, vibration measurement of Schweizer 300 and frequency analysis, andcalculations regarding aerodynamic drag and mechanics.The exciting frequencies of the helicopter and accelerations at those frequencies weredetermined by vibration measurement and frequency analysis.

Side Blind Spot Detection : Sensortekniker och hårdvara

Denna rapport är resultatet av ett examensarbete, på 20 högskolepoäng, som har utförts på Scania CV AB, Tekniskt centrum, Södertälje. Examensarbetet behandlar Side Blind Spot Detection och har resulterat i ett prototypsystem som detekterar objekt i döda vinklarna på sidorna av en lastbil. Systemet är ett aktivt säkerhetssystem som syftar till att förhindra olyckor och ge ökad trafiksäkerhet på vägarna. Examensarbetet har varit tvådelat för att uppnå detta mål. Denna rapport behandlar främst val av sensorteknik för att upptäcka objekt i de döda vinklarna på sidan av en lastbil.

Framkomlighetsanalys med hjälp av en digital terrängmodell och kartdata

Driveability analysis of terrain data offers an important technique for decision support for all kinds of movements in the terrain. The work described in this report uses a high resolution digital terrain model generated from the laser Radar data and further processed by the Category Viewer program, and information from the Real Estate Map. Properties of features found in a filtering process are calculated and compared with a set of rules in a knowledge base to get a driveability cost. This cost is then visualized in a graphical user interface. An evaluation of what driveability is and what it is affected by is performed, and a general cost function is developed, which can be used even if not all relevant information is available.

1 Nästa sida ->