Sök:

Sökresultat:

49 Uppsatser om Radar - Sida 2 av 4

Sensorer i brownout

När en helikopter befinner sig i brownout saknar besättningen referenser till omvärlden vilket kan försämra det spatiala medvetandet. Om besättningen inte har koll på helikopterns position i luftrummet kan det leda till skador på både materiel och besättning i samband med landning. Denna rapport undersökte, på ett övergripande plan, vilka möjligheter sensorer inom det elektromagnetiska spektret hade att bidra med information till det spatiala medvetandet. Rapporten fann att sensorerna behöver vara anpassningsbara till följd av stoftmolnets vida varierande karaktäristik. Sensorerna hade möjlighet att generera en bild av landningsplatsen före brownout inträffar.

Mapping of clear-cuts in Swedish forest using satellite images acquired by the radar sensor ALOS PALSAR

This study presents results for observing forest changes in Sweden using multi-temporal L-band satellite data and is a part of the JAXA?s ALOS Kyoto and Carbon Initiative. An extensive dataset of images acquired by the Advanced Land Observing Satellite Phased Array type L-band Synthetic Aperture Radar (ALOS PALSAR) is investigated for clear-cut detection in boreal forests in northern Sweden (Lat. 64°14? N, Long.

Atmosfärens påverkan på det taktiska utnyttjandet av elektromagnetisk vågutbredning för radar och optiska sensorer?

Huvudsyftet med denna uppsats är att visa på hur olika atmosfärsförhållanden kan påverka dettaktiska utnyttjandet av elektromagnetisk vågutbredning och behovet för en operatör att kunnaförstå och bedöma denna påverkan.Sensorer som använder det elektromagnetiska spektret utnyttjas mer och mer i våra militärasystem. Vädret och atmosfären påverkar transmissionen och vågutbredningen avelektromagnetiska vågor. Olika atmosfärs- och väderfenomen påverkar sensorernas frekvenseroch våglängder och skapar begränsningar i utnyttjandet. Utnyttjandet av sensorer och systemför att upptäcka och följa mål och hot kräver kunskapen att kunna bedöma hur sensorn ochsystemet påverkas när de används i olika klimat och väderförhållanden. Behovet av detta ärstort och kommer i framtiden att öka då vi mer och mer förlitar oss på tekniska hjälpmedel föratt kunna upptäcka och bekämpa mål i en stridsmiljö.

Evaluation of Xilinx System Generator

This Master?s Thesis is an evaluation of the software Xilinx System Generator (XSG) and blockset for Matlab. XSG is a module to simulink developed by Xilinx in order to generate VHDL code directly from functions implemented in Matlab. The evaluation was made at Saab Avionics AB in Järfälla, north of Stockholm. In order to investigate the performance of this new module XSG to simulink, a model of a frequency estimator often used in digital Radar receivers were implemented in Matlab using XSG.

Sensorfusion för ACC-System

Genom att fusionera (sammanföra) data från olika sensorer kan ett resultat uppnås som ger mer än de enskilda sensorerna var för sig. Här utreds vilka sensorer och sensorfusionsmetoder som kan vara aktuella att använda för Scanias adaptiva farthållare (ACC). Den adaptiva farthållaren anpassar det egna fordonets hastighet inte bara till en förinställd hastighet utan även till framförvarande fordons hastighet. Scanias ACC-system använder idag en Radar för måldetektering.Det finns ett antal algoritmer och arkitekturer som passar för sensorfusionssystem beroende på nivån hos sensordatan och användningsområdet. Minstakvadratmetoder kan användas då data ska matchas mot en fysisk modell, ofta med lågnivådata.

Automatiserad kalibrering av väderradar

För att kalibrera väderRadarna i Sverige finns en miniräknare med program som styr kalibreringen. Deluppgiften ?Program för kalibrering? innebär att överföra dessa program till en PC. Då ingen dokumentation finns om hur kommunikationen sker mellan Radar och miniräknare, är första steget att analysera och jämföra programkoden från miniräknaren med informationen från en linjelyssnare. Därefter skrivs programmen i det grafiska programmeringsspråket Agilent Vee.

Gräfsnäs dolda skatter

This paper examines how to use different kinds of source material for building surveys. The studyexamines how to use legends, construction archaeological surveys and Ground Penetrating Radar(GPR) as source material, and use them against each other to ensure the reliability they have.As a starting point I used Gräfsnäs castle ruin in Alingsås, Sweden, as an example. Gräfsnäs castlewas probably built in the Middle Ages and was rebuilt through the ages until it became a ruin in thelate 1800s. The castle ruin is today Alingsås most visited attraction.The investigation has focused on three areas which are located in the very ruin; rescue tunnels, thecellar vault and the treasure.There are legends that describe how the castle lord of Gräfsnäs fled an attack of the Danes in 1612 ina rescue tunnel which ended at the beach. At the construction archaeological surveys carried out in1935-36 they found a sewer in the courtyard that was once served as rescue tunnel and ended in themoat.

Implementering av radarextraktor med DSP

Den här rapporten beskriver hur en Radarextraktor kan implementeras med hjälp av en signalprocessor (DSP). En Radarextraktor extraherar viktig information ur en Radarvideosignal och skapar plottar. En plott anger bäring och avstånd till ett mål, t.ex. ett fartyg eller ett flygplan. Plottarna levereras vanligtvis till en målföljare.

Bristidentifiering & effektivisering av materialförsörjningen på SAAB Microwave Systems

 Saab Microwave Systems (SMW) is a business unit within Saab AB that manufactures and develops different types of Radar- and sensor systems for naval, airborne and ground based forces as well as within the market for civil security. In addition to the manufacturing of Radar and sensor systems they also provide different types of service concepts. The business unit has 50 years of experience within the area of developing Radar systems and is considered to be one of the market leaders. When applying an assemble-to-order production strategy with products at this level of cost price the product lead-time is vital and becomes an important part of the strategy within marketing and sales. Within SMW there is a new department called Supply Management (SM) that provides the supply of incoming and outgoing material. Within SM there are four sub-departments working with activities such as planning, purchasing, receiving inspection, storage and distribution.

Markbaserade sensorer för insamling av skogliga data : en förstudie

En förutsättning för skoglig planering på alla nivåer är att man har en god uppfattning om tillståndet i den stående skogen. K valiten på de beslut som fattas kommer därför att vara direkt beroende av mängden och kvaliten på den information som samlats in. Sensorer som Radar, lidar och olika typer av digitala kameror används idag med framgång för fjärranalys där skogen avbildas från ovan. Föreliggande arbete syftar till att belysa de tekniska förutsättningarna för att utnyttja modem sensorteknik även för markbaserade mätningar. Detta skulle i så fall öppna möjligheter att automatisera fångsten av skogliga data som därmed skulle bli kostnadseffektivare samtidigt som nya typer av data skulle bli tillgängliga.

Prediktering av radarvågutbredning i troposfären : en smal sak för den taktiske chefen?

Detta självständiga arbete i militärteknik behandlar två simuleringsprogram för Radarvågutbredning i syfte att undersöka konsekvenserna av dess nyttjande för den taktiske chefen till sjöss. Simuleringsprogrammens användbarhet mäts kvalitativt genom att respektive simuleringsprograms egenskaper ställs mot den taktiske chefens krav. Simulerings-programmen beskrivs utifrån teoretiska egenskaper i respektive program och utvärderas genom simuleringar av en typRadar i tre olika vädertypfall. Den taktiske chefens krav grundas på personliga erfarenheter som fartygschef på korvett. Resultatet presenteras i form av positiva och negativa konsekvenser för den taktiske chefen vid nyttjande av respektive program. .

Drivförstärkare : Bredbandig drivförstärkare med hög verkningsgrad

This report present the design and manufacturing of a wide-band driver amplifier placed in Radar module for airborne applications. The major goals for the amplifier were a high efficiency and to deliver a predefined output power. To reach the second goal an additional preamplifier had to be constructed. The amplifiers were constructed in three steps: Design and Layout in the software Microwave Office, Mounting components and Verification. The driver amplifier was decided to be a push pull configuration consisting of two parallel transistors biased in class AB.

Framtidens forntid : Geofysisk och geokemisk prospektering av järnåldersgården RAÄ 108, Fresta sn, Uppland

This paper deals with archaeological prospection of an Iron Age farm site in Toland, Fresta parish, Uppland County in Sweden. The purpose of the paper has been to see whether the geophysical methods applied (GPR & EM-38) could produce useful results that could motivate its use in similar surveys in the future. Geochemistry has been used for the purpose of identifying possible activity areas on the site. The results have shown that it is possible with a GPR survey to identify postholes originating from the Migration Period longhouse at the site. The combining of several methods have been important for the identification and interpretation of several areas of interest..

Visualisering av datafusionsbaserat störskydd : - För tillämpningar i civil flygledning vid avsiktlig radarstörning

Idag finns det ett flertal sätt att störa en Radar, med vilket man kan uppnå olika mål. Till exempel kan man skapa kaos med så kallad mättad störning då den åstadkommer ett stort antal falska Radarmålspår. Det går också att förvirra flygledningen genom att använda så kallad vilseledande störning som kan skapa falskmål som beter sig precis som riktiga flygplan. I militära sammanhang är man van att tänka i dessa banor och förväntar sig att utsättas för störningar. I civila tillämpningar förväntar man sig inte att få sin Radar störd och har därmed inga rutiner för att hantera en sådan störning.

Kvalitetskontroll av trafikmätningssystem ? En studie om noggrannheten hos induktiv slinga, slang, KomFram, video och radar i olika trafikmiljöer

This report is a study in voltagelevel in connection with regeneration of brake energy from the tramtype M31 in Gothenburg.In the act of braking, the tram M31 uses electrical braking where the electrical motors generates energy and if possible send it back to the overheadline, where other trams in the nearby can use this regenerated energy for its own driving force. In cases where no other energyconsumers are located in the same section, there is a resistance witch task is to convert this energy into heat. The regulation of this resistance appears to cause an increase in the voltagelevel into far too high levels.Investigations of the trams regulationequipment and its construction have been done. Further have measurements on the overheadline been performed in order to map the voltagevariations during a longer period of time.The result have been showing that the voltagelevel during regeneration often is as high as 880V-920V, more extreme values have not been observed in a large scale. The values are especially high compared to the nominal voltagelevel.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->