Sök:

Sökresultat:

678 Uppsatser om Produktutveckling - Sida 1 av 46

Produktutveckling ur ett textilt perspektiv

Under sina tre år på programmet Textil Produktutveckling och Entreprenörskap har två studenter funderat över hur textilföretag arbetar med textil Produktutveckling. För att reda ut problemet bestämde de sig för att skriva en uppsats om ämnet och valde att rikta sig till välkända företag runt om i Borås med omnejd. Företagen ombads av författarna att dela med sig om hur företaget arbetar med textil Produktutveckling. Genom 12 kvalitativa intervjuer som utfördes på företagen ställdes frågor om hur deras dagliga arbetsuppgifter kan se ut, vilken roll personen som arbetar med företagets Produktutveckling kan ha samt vad denne har för tidigare utbildning eller kompetens. Resultatet från intervjuerna har jämförts med två teorier om Produktutveckling, en som berör generell Produktutveckling och en som behandlar textil Produktutveckling.

En kollektionsframväxt : Produktutveckling inom familjeföretaget KRISS

Arbetets syfte är att undersöka konfektionsfamiljeföretaget KRISS produkt/kollektionsutveckling. Genom användandet av teorier innefattande ett företags affärsidé, en åttastegsmodell angående Produktutveckling, samt en teori angående inköpsstrategier har en analys kunnat göras angående om vilka steg företaget följer i sin Produktutveckling. Till undersökningen har intervjuer gjorts med marknadschefen och en inköpare på KRISS huvudkontor. Resultatet av undersökningen visar att företagets Produktutveckling innefattar sju steg varav det sista steget var för författarna sedan tidigare okänt och gav därav ytterligare kunskap inom området Produktutveckling..

Framtagande och införande av process för metodisk produktutveckling : specifikt för Tibrokök

Syftet med examensarbetet är att hjälpa Tibrokök med Produktutveckling, Tibrokök har idag en enkel processplan vid Produktutveckling som inte används fullt ut eller som det var tänkt, därför utformas en ny produkt-utvecklingsprocess specifik för Tibrokök. Under förstudien i examensarbetet upptäcks flera brister inom Produktutveckling på Tibrokök exempelvis onödig väntan på beslut och oklara regler eller roller, målet är att reducera dessa brister så att Produktutveckling på företaget kan bedrivas effektivare.Observationer, existerande hjälpmedel och personalens erfarenheter inom Produktutveckling på Tibrokök tas tillvara vid framtagningen av den nya Produktutvecklingsprocessen.För att underlätta införandet av det nya arbetssättet för Produktutveckling ut-formas en Produktutvecklingsguide som är ett hjälpmedel till produktutveck-lingsprocessen. Produktutvecklingsguiden ska även stärka kommunikationen och dokumentationen inom Produktutveckling på Tibrokök. Dokumentationen stärks genom ett antal underlag som tas fram tillhörande Produktutvecklings-processen.Produktutvecklingsprocessens funktionalitet testas och utvärderas genom simulering av två Produktutvecklingsprojekt, simuleringarna säkerställer om Produktutvecklingsprocessen är tillräckligt generell för att passa alla typer av Produktutvecklingsprojekt.Resultatet blir en Produktutvecklingsprocess speciellt anpassad för Tibrokök. Med hjälp av den framtagna Produktutvecklingsguiden kan all personal oavsett förkunskap använda Produktutvecklingsprocessen.För att implementera det nya arbetssättet med Produktutveckling på Tibrokök utförs utbildande redovisningar och en workshop med personalen.

Produktutveckling över tid : hur ter sig produktutveckling inom olika designområden och vilka blir följderna och konsekvenserna av en aktiv produktutveckling över tid

Produktutveckling, produktvård eller produktuppdatering har länge förekommit inom alla olika typer av branscher, den ter sig olika vilket speglar resultatet. Ett exempel på detta är att bruksföremål ersätts av den produktutvecklade modellen tillskillnad från möbelområdet där utvecklingen oftast resulterar i nya produkter jämte deras förlagor.Produktutveckling är väsentlig oavsett designområde och gynnar såväl producent som konsument. Ur konsumentens perspektiv kan Produktutveckling innebära trygghet, något man tidigare trivts med har utvecklats till något förhoppningsvis ännu bättre. Sakerna vi känner igen och har en relation till har effektiviserats, förbättrats och förskönats efter samtidens rådande ideal. För producenter kan produkt-utveckling ge upphov till effektiviserade och mer miljöanpassade tillverkningstekniker samt mindre ekonomiskt risktagande i förhållande till att lansera en helt ny produkt.Syftet med den här rapporten är att på ett undersökande och analyserande sätt beskriva begreppet Produktutveckling över tid.

Marknadsföraren - en succéfaktor i produktutveckling?

Syftet är att studera Produktutvecklingsprocessen hos Findus Sverige AB, för att utreda vilken roll marknadsföraren har och hur detta påverkar projektets resultat..

Produktutveckling och outsourcing ? en studie bland skånska livsmedelsföretag

Livsmedelsindustrin utgör en viktig del av svensk industri och är den fjärde största branschen i Sverige mätt i omsättning. Syftet var att kartlägga hur stora och medelstora svenska producerande livsmedelsföretag i Skåne arbetar med Produktutveckling samt hur de arbetar med och vilken inställning de har till outsourcing. Undersökningens resultat grundas på halvstrukturerade kvalitativa intervjuer på intervjupersonernas företag vid nio livsmedelsproducerande företag i Skåne. I resultatdelen visas en kartläggning över hur företagen i stora drag arbetar med Produktutveckling från idé till färdig produkt, samt hur företagen arbetar med uppföljning av existerande produkter. Resultatdelens kärna ligger vid outsourcing av Produktutveckling och företagens inställning till detta, samt vilka delar och i vilken utsträckning företagen arbetar med outsourcing i dagsläget.

Lantmännen AXA - Från idé till produkt

Syftet för detta examensarbete på kandidatnivå är att undersöka hur Lantmännen AXAutnyttjar sina resurser för att på så sätt försöka förstå hur de strategiskt har bemöttkonsumenternas ökade krav på hälsosamma livsmedel i sin Produktutveckling..

Making the movie

Produktutveckling, produktvård eller produktuppdatering har länge förekommit inom alla olika typer av branscher, den ter sig olika vilket speglar resultatet. Ett exempel på detta är att bruksföremål ersätts av den produktutvecklade modellen tillskillnad från möbelområdet där utvecklingen oftast resulterar i nya produkter jämte deras förlagor.Produktutveckling är väsentlig oavsett designområde och gynnar såväl producent som konsument. Ur konsumentens perspektiv kan Produktutveckling innebära trygghet, något man tidigare trivts med har utvecklats till något förhoppningsvis ännu bättre. Sakerna vi känner igen och har en relation till har effektiviserats, förbättrats och förskönats efter samtidens rådande ideal. För producenter kan produkt-utveckling ge upphov till effektiviserade och mer miljöanpassade tillverkningstekniker samt mindre ekonomiskt risktagande i förhållande till att lansera en helt ny produkt.Syftet med den här rapporten är att på ett undersökande och analyserande sätt beskriva begreppet Produktutveckling över tid.

Lean Produktutveckling : När effektivitet och kreativitet möts

Då innovation har kommit att bli Sveriges konkurrensfördel är det idag än viktigare att vara kreativ på ett effektivt sätt. Fokus från att endast effektivisera produktion har övergått till att även effektivisera Produktutveckling. Svårigheten ligger i att Produktutveckling består av kreativt arbete, vilket kräver variation och iteration. Därmed bör en balansgång finnas mellan det systematiskt effektiva och det oförutsägbara kreativa arbetet.Studien syftar till att ta reda på hur företag arbetar med effektivitetshöjande åtgärder i praktiken och hur dessa kan kopplas ihop med filosofin Lean Produktutveckling (LPU), samt undersöka på vilket sätt effektivitetsåtgärderna påverkar kreativiteten. Vidare syftar studien till att se om LPU möjliggör en balansgång mellan effektivitet och kreativitet.

Utveckling av koncept för timmersortering

Arbetet bygger på ett önskemål från sågverket VIDA Alvesta AB att hitta en konceptlösning för en sorteringsstation. Fyra olika koncept genererades och deras egenskaper jämfördes med varandra med hjälp av ett systemtänk för Produktutveckling. Den konceptlösning som visade sig vara mest lämpad är en kombination av befintliga komponenter med en nyutvecklad komponent för att reducera en timmerstocks hastighet. Den nyutvecklade komponenten har dimensionerats och materialspecificerats..

Utveckling av hundgrind för hemmet : miljöanpassad produktutveckling

Denna uppsats är ett examensarbete i integrerad Produktutveckling vid Högskolan i Skövde.Rapporten redogör för utvecklingen av en hundgrind som är anpassad för hemmabruk. Syftet med projektet har varit att ta fram en estetiskt tilltalande produkt som är anpassad efterkundens behov.Projektet har genomförts i fyra faser; planering och förtydligande av uppdrag, konceptuell design, konceptutveckling samt detaljdesign. I samtliga faser har olika miljöaspekter vävts in, för att den färdiga produkten skall utgöra minimal miljöpåverkan. Miljöfokus har i förstahand integrerats i projektet i form av livscykelanalyser och en checklista för hållbar utveckling.Resultatet av projektet är en grind som till största del utgörs av perforerad aluminiumplåt. Grinden är flexibel till bredden så att den går att fästa i de flesta standarddörrkarmar..

Styrning av produktutvecklingprojekt för att balansera effektivitet och kreativitet: en fallstudie utförd på fyra produktutvecklingsföretag

Uppsatsen diskuterar hur företag styr för att balanserar effektivitet och kreativitet vid Produktutveckling i projektform. Vi behandlar även vilka osäkerheter som råder vid Produktutveckling samt vilka egenskaper en projektledare bör ha. Vi har även behandlat olika styrsystem såsom Simons styrmodell och Stage-gate-modellen. Fallstudier har genomförts på Smurfit Kappa Group, Ferruform, Älvsbyhus AB och ABB Plast där aktörerna har varit personer med god inblick inom det berörda området. Våra tolkningar och slutsatser är inte av generell karaktär, det handlar istället om våra undersökta aktörers uppfattningar och sanningar.

Ekologiska Desserter med Bär - En produktutveckling

Den allt snabbare växande marknaden för livsmedel i Sverige gör att det behövs fokusering på Produktutveckling för livsmedelsföretag. Detta projekt innefattar en Produktutveckling vars mål var att utveckla ekologiska desserter med bär som huvudråvara. Genom observationer har vi undersökt vilka desserter som finns nu i den svenska dagligvaruhandeln och vi har sett att det idag saknas produkter i kategorin färdiga desserter med fokus på bär och ekologi. Vi har använt oss av ett kvalitativt angreppssätt med halvstrukturerade individuella intervjuer och en fokusgrupp för att få förståelse för förutsättningarna att utveckla ekologiska desserter med bär. Syftet har varit att utföra en förundersökning som i detta projekt innebar att få ett förhållningssätt till desserter, ekologi, mervärden och bär, dessutom en Produktutveckling.

Konceptuell arbetsmodell för miljöanpassad produktutveckling inom trämanufaktur

Som en följd av en ökad miljömedvetenhet i samhället och ett initiativ för att utveckla miljövänligare möbler, så syftar det här examensarbetet till att ta fram en arbetsmodell för miljöanpassad Produktutveckling för möbelindustriföretaget EFG. För det resultat som presenteras i och med denna rapport, så har arbetet bedrivits i ett nära samarbete mellan EFG och Linköpings tekniska högskola, liksom att utvecklingsarbetet har utförts vid EFG:s huvudkontor och produktionsenhet i Tranås.Den arbetsmodell som har utvecklats för att bedriva miljöanpassad Produktutveckling utgår utifrån två etablerade arbetsmodeller men har genom en utvecklingsprocess anpassats för att tillgodose företagets behov och rutiner för Produktutveckling. Arbetsmodellen beskrivs till sitt utförande av ett steg-försteg- verktyg som kompletteras med verktyg enligt:? Checklistor? Ekostrategihjulet? Materialmatris? ProcessträdArbetsmodellen som kompletterats av verktygen ovan, förväntas tillsammans med steg-för-stegverktyget att utgöra det underlag som syftar till att bedriva miljöanpassad Produktutveckling vid EFG. Den har således anpassats för att tillgodose företagets förväntningar och som genom hela utvecklingsperioden främst har utgått från tre kriterier.

Resebyråers Relationer : Att skapa win-win genom marknadsföring och produktutveckling 

Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att förstå lokala Resebyråers relationer och samverkan ur ett nätverksperspektiv, för att kunna analysera Produktutvecklingen och marknadsföringen. Med koppling till de valda syfte har följande forskningsfråga valts: Hur kan resebyråer använda sina relationer med leverantörer och samarbetspartners för att förbättra marknadsföringen och Produktutvecklingen? Metod: Uppsatsen utgår från en kvalitativ undersökningsmetod och har en abduktiv ansats. Uppsatsen behandlar relationer och nätverk, vilket behandlas i ett eget kapitel. Informationen till kapitlet är insamlat genom sekundärkällor.

1 Nästa sida ->