Sök:

Sökresultat:

678 Uppsatser om Produktutveckling - Sida 2 av 46

Kundinvolverad produktutveckling -hur företag får tillgång till kundernas kunskaper

Bakgrund: Ett problem bland många företag är att de utgår ifrån det som teknikerna har utvecklat istället för efter det som marknaden efterfrågar. Nu börjar företag inse vikten av kundernas kunskaper och ett sätt att få tillgång till dessa kunskaper är genom att involvera dem i Produktutvecklingen. Syfte: Syftet med denna magisteruppsats är att beskriva hur företag kan få tillgång till kundernas kunskap vid kundinvolverad Produktutveckling samt att beskriva vilka förutsättningar som bör råda för att kundinvolveringen ska fungera. Metod: Totalt har elva personer från sex företag intervjuats. Resultat: Kunskapen som företaget vill få från kunden är framförallt kunskaper om kundens behov, vilket fås genom att observera när kunden använder produkten och genom att arbeta ute hos kunden.

Var i den textila värdekedjan hör vi hemma?

Textilhögskolan är sedan 1982 en del av Högskolan i Borås och har i dagsläget 14 utbildningar varav en är kandidatutbildningen Textil Produktutveckling och Entreprenörskap. Utbildningen ger studenterna en förståelse för den textila värdekedjan där de lär sig att hantera processer i produkt- och affärsidéutveckling inom det textila området. Utbildningen bygger på en översikt och inte spetskunskap vilket har resulterat i en ovisshet bland studenter var fokus bör ligga vid karriärval. Detta resulterade i uppsatsens syfte; ?Syftet med denna uppsats är att se hur svagheter och styrkor i den textila värdekedjan kan omsättas i utbildning för att öppna nya arbetsområden inom den textila industrin.? För att undersöka syftet genomfördes ett antal kvalitativa intervjuer med personer insatta i den textila industrin med erfarenhet av Textile management.

Produktutveckling: en kvalitativ studie av kundinvolvering under produktutvecklingsprocessen

Betoningen på Produktutveckling som en dimension för konkurrens har dramatiskt ökat och anledningen till detta kan spåras tillbaka till marknadsglobaliseringen samt uppdelningen av marknader i mindre nischer. Denna marknadsglobalisering har resulterat i ett ökat tryck på dagens företag på att vara innovativa. Det har visat sig att den produkt som bäst tillfredställer kundernas behov blir mest framgångsrik varpå Produktutveckling vuxit fram som en källa till konkurrensfördel där kundinvolvering ses som ett verktyg för att öka företagets möjligheter till att differentiera sig. För att involvera kunder finns det olika metoder som företagen kan använda sig av där de metoder som tidigt involverar kunderna i Produktutvecklingsprocessen förespråkats. Syftet med denna uppsats var att öka förståelsen för kundinvolveringens betydelse vid Produktutveckling i dagens företag.

Ett kreativare Swedish Lapland : En konceptutveckling av ett innovationsverktyg för produktutveckling

I dagens samhälle söker sig människor till upplevelser samtidigt som resande i ett globalt perspektiv ökar. För att konkurrera på den globala marknaden och för att följa utvecklingen så har en nationell strategi för svensk besöksnäring tagits fram. Strategin kallas Vision2020 och fokuserar på destinationsutveckling samt utveckling av exportmogna produkter för att öka Sveriges attraktionskraft och få fler resenärer att besöka Sverige. Denna studie fokuserar på hur kreativitet kan användas för att skapa mer innovativa produkter. Syftet är att undersöka hur ett innovationsverktyg kan utformas utifrån kreativitetsteori och empiri för Produktutveckling åt småföretag inom besöksnäringen i Swedish Lapland.

Tillämpning av Leanprinciper inom produktutveckling

Examensarbetet ?ADP Generator? går ut på att skapa ett datorprogram och en databas somskall effektivisera hanteringen av information från alla stadier ur rymdproduktionen vidJirotex Furudahlsgruppen AB.Informationen i databasen skall hämtas med programmet på ett lätthanterligt sätt.Slutligen skall programmet skapa en sammanställning från produktionen i form av ettdokument, ett s.k. ADP, Acceptance Data Package.Programmet har skapats i Java och databasen i MySQL. Dokumenten är i formatet RTF, RichText Format.I rapporten står en systembeskrivning och förklaringar för valda lösningar..

Produktutveckling av flytbarhetsutrustning

Detta examensarbete omfattar Produktutvecklingen av en komponent till en mätutrustning som ska mäta flytbarheten hos smält metall. Arbetet har utförts hos Bryne AB och har lett fram till koncept-, material- och tillverkningsförslag för komponenten. Arbetet har även utvärderat ett för gjuteribranschen nytt formmaterial som alternativ till dagens gjutsand. Tester har gjorts för att se om återvunnet (material x) går att använda som formmaterial till högtemperaturapplikationer..

Produktutveckling av kringutrustning för hastighetsövervakning

Denna rapport är resultatet av ett examensarbete utfört på ingenjörshögskolan (Maskin), Borås i samarbete med företaget Unitraffic AB. Unitraffic AB utvecklar, tillverkar och marknadsför teknik för trafik- och hastighetsövervakning för den skandinaviska marknaden. Syftet med examensarbetet har varit att utveckla en servicelösning samt nykonstruktion för kringutrustning för en genomsnittshastighetsmätare, Trip-Track.Servicelösningen kommer att införas på displayer som visar symptom på läckage. Examensarbetet har också resulterat i ett förslag till en bättre konstruktion på displayhuset samt förslag på nykonstruktioner av kapsling av huvuddator och kapsling för videodisplay..

In-Your-Face Goggles

Utveckling av nytt träningshjälpmedel för basketspelare..

KuriosaDesign

SammanfattningTitel: Kuriosa design - produktionsunderlagFörfattare: Sara Dahlqvist & Hanna ÅgrenHandledare: Mats Nordqvist, TextilhögskolanArbetets typ: B-uppsats i Textil Produktutveckling med Affärs- ochEntrepenörsinriktning, 15pInstitution: TextilhögskolanHuvudämne: Produktutveckling av damasker, strumpebandshållare ocharmvärmare samt marknadsanalysBakgrund: Planerad start av företag inriktat mot att skapa textila accessoareroch kuriosa. Möjlighet att samla udda produktgrupper med unikdesign på en plats.Syfte: Produktutveckla och presentera ett underlag för produkter som ärattraktiva för den specifika målgruppen samt undersökamarknadsmöjligheter och produktionsländer.Metod: Intervjuer med återförsäljare, studiebesök på fabriker egnaefterforskningar på Internet samt målgruppsundersökning.Huvudresultat: Plaggskisser på tre modeller ur varje produktgrupp, färgställning,specifikationer samt kostnadsberäkning för grundmodeller.Målgrupps- och marknadsanalyser..

Produktframtagning och produktutveckling av Vädringsskåp

Denna rapport är ett examensarbete för CAD-teknikerprogrammet på Högskolan i Halmstad. Rapporten bygger på arbete utfört i samarbete med uppdragsgivare Mattias Johansson och Electrolux Laundry Systems samt handledare Olena Flys vid Högskolan i Halmstad.Rapporten innehåller produktframtagning och Produktutveckling av ett vädringsskåp. Vädringsskåpet är en form av klädvård och riktar sig framför allt till de hushåll som saknarbalkong, altan, trädgård eller andra platser för att vädra sina kläder.Konstruktionen och materialvalet som beskrivs i rapporten är begränsad gällande luftflöden, elektronik, och fläktar. Konstruktionen är testad med FEM-analys för att upptäcka svagapunkter i designen.Hänsyn har tagits till produktens livscykel och återvinning..

Utveckling av ett fällbord för offentlig miljö

Denna rapport omfattar ett examensarbete på 22,5 poäng. Examensarbetet har utförts inom ämnet integrerad Produktutveckling vid Högskolan i Skövde tillsammans med Jai Designpartner AB. Målet med arbetet var att utveckla ett fällbord som enkelt kan fällas ihop, ha en längre livslängd och lägre vikt än företagets tidigare fällbord. Samarbetet genererade ett fällbord som inte följer de generella principerna av infällning av bordsben. Resultatet blev ett fällbord med minimal klämrisk, med en längre livslängd då infällning av bordsbenet sker med en vridning och med en mindre vikt då ramverk kan elimineras..

Bak-och matformar ur ett kundperspektiv

Många bakverk och maträtter har någon slags form eller förpackning runt om sig. De här formarna kan vara tillverkade av olika material och det här konkurrerar i dagsläget med varandra. Syftet är att ge läsaren en djupare förståelse för vilka attribut som är viktiga för konsumenten samt vilken roll samhällsansvaret spelar för konsument och producent. En kvantitativ metod i form utav en enkätundersökning kommer att användas.Teorierna Corporate social responsibility, Produktutveckling och produktdesign kommer att användas. Utifrån enkätundersökningar kommer empirin att samlas in. Attribut som täthet, stabilitet, lossningsförmåga och miljö är viktiga för konsumenten.

Value engineering som ett verktyg för att reducera produktosäkerhet?

Syftet med den här uppsatsen är att skapa förståelse för hur produktosäkerhet kan reduceras med hjälp av Value Engineering. För att besvara detta syfte valde vi att göra fallstudier på fyra företag inom två olika branscher. Empirin samlades in genom personliga intervjuer med personer ansvariga för företagens Produktutveckling. Våra frågeställningar handlade om Produktutveckling, produktosäkerheter och reducering av produktosäkerheter. Den insamlade empirin analyserades sedan mot den teoretiska referensram som vi ställt upp.

Stora möjligheter för små företag ? nätverket som resurskälla vid produktutveckling på Tritello

Problemdiskussion: Fallföretaget Tritello har resursproblem i sitt Produktutvecklingsarbete. För att utreda detta ställs Ett antal frågor som behandlar kartläggningen av företaget, utformningen av en arbetsmodell för Produktutveckling, hur Produktutveckling i nätverk kan vara en lösning på företagets resursproblem samt hur arbetet med Produktutvecklingsstrategin bör bedrivas. Syfte: Syftet med arbetet är att skapa en arbetsmodell för Tritellos Produktutveckling samt en struktur för framtagningen av Produktutvecklingsstrategin. Metod:Arbetets metod förankras i det så kallade systemsynsättet eftersom vi anser att det passar bra för att uppnå arbetets mål. Med utgångspunkt i detta metodsynsätt hanterar vi sedan de olika valsituationer som uppstår under arbetets gång kring fallstudier, datainsamling och källkritik.


<- Föregående sida 2 Nästa sida ->