Sök:

Produktutveckling ur ett textilt perspektiv


Under sina tre år på programmet Textil produktutveckling och Entreprenörskap har två studenter funderat över hur textilföretag arbetar med textil produktutveckling. För att reda ut problemet bestämde de sig för att skriva en uppsats om ämnet och valde att rikta sig till välkända företag runt om i Borås med omnejd. Företagen ombads av författarna att dela med sig om hur företaget arbetar med textil produktutveckling. Genom 12 kvalitativa intervjuer som utfördes på företagen ställdes frågor om hur deras dagliga arbetsuppgifter kan se ut, vilken roll personen som arbetar med företagets produktutveckling kan ha samt vad denne har för tidigare utbildning eller kompetens. Resultatet från intervjuerna har jämförts med två teorier om produktutveckling, en som berör generell produktutveckling och en som behandlar textil produktutveckling. Jämförelsen har analyserats samt diskuterats och ett antal slutsatser har vuxit fram. Företagen arbetar mycket olika med produktutveckling, trots detta finns det flera likheter. Författarna har stött på mycket olika benämningar hos den textila produktutvecklaren. Företag arbetar ändå alltid med produktutveckling i någon form. Den tjänst författarna anser vara bäst lämpad för en person som läst utbildningen Textil Produktutveckling och Entreprenörskap och i och med de kunskaper de hittills samlat på sig är produktchef.

Författare

JOSEFA NÄDELE LJUNGQVIST PÅLSSON

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Textilhögskolan (THS)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..