Sök:

Sökresultat:

51 Uppsatser om Närastćendeformulär - Sida 1 av 4

Hur var skolrasten? Viktiga faktorer för en lyckad rast

VÄrt examensarbete grundar sig pÄ en undersökning om hur elever upplever rasten pÄ skolgÄrden. I vÄr litteratur har vi behandlat olika faktorer pÄ skolgÄrden som Àr viktiga för att eleverna ska fÄ en rast som tillfredstÀller deras olika behov. Vi har jÀmfört tvÄ skolor som ligger i nÄgorlunda lika omrÄden och dÀr eleverna har likartade kulturer och sociala bakgrunder. I vÄr undersökning har vi anvÀnt oss utav kvalitativa intervjuer och gjort observationer. Av de elever som medverkat under intervjuerna gÄr tio barn i en förstaklass pÄ den ena skolan och tolv barn i en tvÄ- trea pÄ den andra skolan.

?Det Àr dÀr som man pratar pinsamma hemlisar.? : Platser pÄ skolrasten utifrÄn barns perspektiv

Mitt syfte med den hÀr uppsatsen var att undersöka vilka platser barnen vistas pÄ nÀr de gÄr pÄ rast. Jag lyfte fram barnens egna tankar om rasten med hjÀlp av barns perspektiv som min teoretiska utgÄngspunkt och anvÀnde mig av speciella platser, platsidentitet och platskÀnsla som teoretiska begrepp.Som metod valde jag att genomföra kvalitativa samtalspromenader med tretton barn frÄn förskoleklassen till Ärskurs 2. För att fÄ variation i min studie valde jag en flicka och en pojke frÄn varje klass som jag gick samtalspromenaden med. Samtalen med barnen spelades in med en mobil sÄ att inget som barnen berÀttade gick miste.Min studie visade att platser uppfattas som levande, att en plats kan upplevas pÄ olika sÀtt och att olika lekar kan utspela sig dÀr samtidigt. Undersökningens resultat visade att rollspel var en stor del av barnens rast. Resultatet visade Àven att barn kanske inte alltid behöver det vi vuxna menar nÀr vi skapar det vi tror Àr perfekta miljöer för barn.

MÄltidsrast eller mÄltidsuppehÄll pÄ restaurang

MÄltider pÄ arbetsplatsen Àr en viktig aspekt för arbetares arbetsmiljö och trivsel pÄ arbets-platsen. Inom restaurangbranschen tillÀmpas tvÄ olika typer av mÄltidspaus i form av mÄltids-rast och mÄltidsuppehÄll, som i sin tur har olika för- och nackdelar. MÄltidsrast Àr en schema-lagd, obetald mÄltidspaus medan mÄltidsuppehÄll Àr en betald mÄltidspaus, dÄ arbetstagare mÄste vara stÀndigt tillgÀngliga under hela matpausen. MÄltidspaus under arbetsdagen har stor betydelse och en ostörd, ordentlig mÄltidspaus av tillrÀcklig lÀngd leder till bÀttre hÀlsa och arbetstrivsel för medarbetare. DÀrför fokuserade denna studie pÄ restauranganstÀlldas mÄltidspausformer med syftet att ta reda pÄ deras Äsikter och upplevelser kring mÄltidsrast och mÄltidsuppehÄll.

Dags för rast! : En mikro-etnografisk studie om elevers fysiska aktiviteter

Att som barn fÄ goda upplevelser av fysisk aktivitet kan leda till ett fysiskt aktivt liv Àven i vuxen Älder. Detta i sin tur kan bidra till ett vÀlmÄende liv. Barn spenderar en stor del av sin vardag i skolan och dÀrmed Àr raster tillfÀllen dÄ de kan fÄ möjlighet att utöva fysisk aktivitet. Trots kunskap om fördelarna med fysisk aktivitet Àr mÄnga elever inaktiva mer Àn 50 % av rasten. Anledningarna till varför de Àr inaktiva kan vara mÄnga.

Kroppen i rörelse : - Barns behov av rörelse i klassrummet

Barn har ett naturligt behov av rörelse. Vi mÀnniskor har kroppar som under miljoner Är utvecklats och Àr byggda för aktivitet. Syftet med arbetet har varit att undersöka elever i Är 2 behov av rörelse under en stillasittande lektion i skolan. Ett vidare syfte var att undersöka hur en lÀrare kan agera dÄ eleverna eventuellt inte skulle orka koncentrera sig genom hela lektionen utan rast. De frÄgestÀllningar jag utgÄtt ifrÄn lyder: Hur lÀnge kan elever i Är 2 arbeta koncentrerat utan rast innan de tappar fokus pÄ skolarbetet? PÄ vilket sÀtt tar sig detta uttryck? Hur agerar lÀraren dÄ klassen eventuellt inte orkar koncentrera sig under en lektion? För att studera detta har jag observerat samma klass vid tre olika tillfÀllen under en 80 minuter lÄng lektion.

Mobbning : ur flera perspektiv

Det finns elever som trycker ner andra i sin omgivning. NÀr det Àr dags för rast finns det de som sÀger ?vad Àcklig du Àr? och skrattar Ät sin jÀmnÄriga skolkamrat. Samtidigt sprider sig nya tekniker som gör skolan Ànnu mer försvarslös mot mobbning Àn tidigare. Inte ens i det egna hemmet kan ett barn vara garanterad att fÄ slippa sin plÄgoande.

NÀr det Àr rast sÄ leker vi igen

Abstract Titel: NÀr det Àr rast sÄ leker vi igen! Författare: Anna Thufvesson och Izabella Kolodziej Detta examensarbete handlar om hur lek och lÀrande gestaltas i en förskoleklass i en mindre kommun i SkÄne. Barngruppen bestÄr av tjugoen barn. Klassen har tvÄ lÀrare. Syftet med examensarbetet Àr att undersöka tvÄ lÀrares uppfattningar om lekens betydelse för barnens lÀrande samt deras tankar om hur lek och lÀrande kommer till uttryck i den pedagogiska verksamheten. Syftet med undersökningen var Àven att ta reda pÄ hur barnen sjÀlva uppfattar lek och lÀrande i förskoleklassen.

Möjlighet till rörelse : En studie om sambandet mellan utbudet av faciliteter pÄ skolgÄrden, och lÄgstadieelevers fysiska aktivitet under rast.

Aim and research questionsThe aim of the study was to examine pupils? physical activity on schoolyards in northern Stockholm?s surrounding municipalities, based on the schoolyards? design regarding supply of spaces, material, equipment and gender. The research questions were:1. Was there any association between how well spaces, materials and equipment were represented in the schoolyards and pupils? physical activity during recess? If so, how did the association come to expression?2.

Elevens behov och skolans ansvar, eller? : En textanalytisk studie av nÄgra gymnasieskolors ÄtgÀrdsprogram

Mitt syfte med den hÀr uppsatsen var att undersöka vilka platser barnen vistas pÄ nÀr de gÄr pÄ rast. Jag lyfte fram barnens egna tankar om rasten med hjÀlp av barns perspektiv som min teoretiska utgÄngspunkt och anvÀnde mig av speciella platser, platsidentitet och platskÀnsla som teoretiska begrepp.Som metod valde jag att genomföra kvalitativa samtalspromenader med tretton barn frÄn förskoleklassen till Ärskurs 2. För att fÄ variation i min studie valde jag en flicka och en pojke frÄn varje klass som jag gick samtalspromenaden med. Samtalen med barnen spelades in med en mobil sÄ att inget som barnen berÀttade gick miste.Min studie visade att platser uppfattas som levande, att en plats kan upplevas pÄ olika sÀtt och att olika lekar kan utspela sig dÀr samtidigt. Undersökningens resultat visade att rollspel var en stor del av barnens rast. Resultatet visade Àven att barn kanske inte alltid behöver det vi vuxna menar nÀr vi skapar det vi tror Àr perfekta miljöer för barn.

Rast pÄ en gymnasiesÀrskola : en fallstudie om rastens betydelse pÄ gymnasiesÀrskolan utifrÄn det sociokulturella perspektivet

Denna fallstudies problemomrÄde Àr en nÀrmare granskning av en gymnasiesÀrskolans raster. Syftet med arbetet Àr att synliggöra en gymnasiesÀrskolas specialpedagogers, speciallÀrare samt elevers upplevelser kring rastens betydelse samt de aktiviteter som förekommer. Fallstudien presenterar ocksÄ tidigare forskning kring raster samt forskning kring fysisk aktivitet. Den teoretiska ramen Àr det sociokulturella perspektivet som stÄr i fokus vid granskning av det insamlade materialet i form av semistrukturerade intervjuer samt deltagande observationer.  Resultatet visar att det finns en samstÀmmighet bland bÄde elever och pedagoger (specialpedagoger/speciallÀrare) att rasten definieras i form av elevens egen tid till att kunna vila och ÄterhÀmta sig mellan lektionerna.

Fri lek i Ärskurs tre - Lek pÄ rasterna

Nilsson, Inger & Olsson, Jessica (2009 - 2010). Fri lek i Ärskurs tre, lek pÄ rasterna. (Free play in grade three, play during breaks). Barndoms- och ungdomsvetenskap, Barn Unga SamhÀlle, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. I vÄr studie har vi besökt en skola som Àr placerad i en mindre stad i SkÄne. DÀr observerade vi barn i Ärskurs tre nÀr de hade rast.

RastskoJ : Ett dokumenterat utvecklingsarbete pÄ en skola

Utvecklingsarbetet syftar till att alla elever pÄ skolan ska erbjudas meningsfulla aktiviteter under nÄgra lunchraster i veckan. Eleverna ges ytterligare tillfÀlle till fysisk aktivitet, vilket sker under dessa aktiviteter. Nya kamratrelationer frÀmjas i bÄde de vana och ovana aktiviteterna, eleverna fÄr möjlighet att knyta nya kontakter med elever frÄn andra klasser Àn sin egen. Elevernas inflytande och delaktighet finns med i de olika planerade rastaktiviteterna, dÄ de fÄtt komma med olika förslag som gjorts om eller tagits rakt av..

Konsten att sÀtta punkt : Bli fÀrdig med dina musikaliska verk

Denna uppsats handlar om att fÀrdigstÀlla musikaliska verk, om tidsbegrÀnsningar och om att hitta olika arbetssÀtt och metoder för ett effektivare lÄtskapande.Jag har genomfört en litteraturstudie om lÄtskrivning och effektivitet, en enkÀtundersökning till professionella lÄtskrivare och producenter samt skrivit sex lÄtar varav fyra blev fÀrdiga.Jag kom fram till att jag arbetar mer effektivt nÀr jag delar upp arbetet i 45-minuterspass för att sedan ta ett par minuters rast. Mina produktioner blir lidande av alltför snÀva deadlines.Den viktigaste lÀrdomen Àr att jag överskattar min egen kompetens och dÀrmed har svÄr att nöja mig förrÀn min produktioner lÄter som mina förebilders verk..

LÀrares tankar om rasten : med avseende pÄ elevhÀlsoarbete, vuxennÀrvaro och mÄluppfyllelse

Rasten Àr en stor del av elevernas skoldag. Den pÄverkar elevernas trivsel och dÀrmed Àven i förlÀngningen deras mÄluppfyllelse. Elever som har svÄrt med raster tenderar att fÄ svÄrt Àven pÄ lektionerna. Eftersom det Àr pedagogerna i skolan som sÀtter ramarna för elevernas raster Àr jag intresserad av att undersöka vilka tankar lÀrare pÄ mellanstadiet har om rasten som en del i den pedagogiska verksamheten eftersom det sÀtt pÄ vilket man tÀnker om rasten pÄverkar hur man agerar samt planerar och organiserar verksamheten. Mina frÄgestÀllningar Vilka tankar finns det om rasten som en del av den pedagogiska verksamheten? och Vilka tankar finns det om rastens betydelse för elevens mÄluppfyllelse? lÄg till grund för frÄgor som jag stÀllde till trettioen lÀrare pÄ mellanstadiet i en enkÀt och vid enskilda intervjuer med personer som innehar olika funktioner i ett elevhÀlsoteam.

Vad motiverar elever i skolarbetet? ? en studie om elevers uppfattningar kring motivation i skolarbetet

Syftet med arbete var att fÄ en ökad kunskap om och förstÄelse för vad som motiverar eleverna i skolarbetet. Inledningsvis gjorde vi en litteraturfördjupning inom omrÄdet och fördjupade oss i begreppet motivation, olika teorier om motivation och vad lÀroplanen sÀger om omrÄdet. För att fÄ ökad kunskap och förstÄelse delade vi ut 81 stycken enkÀter i Ärskurs tre och sex. För att fÄ en ytterligare förstÄelse genomförde vi 12 stycken intervjuer. Resultatet visar att det Àr positiv uppmuntran, belöning, varierade arbetsuppgifter och skolan i allmÀnhet som eleverna i undersökningen anser som motiverande faktorer i skolarbete.

1 NĂ€sta sida ->