Sök:

Sökresultat:

51 Uppsatser om Närastćendeformulär - Sida 2 av 4

Konflikthantering : En studie om pedagogers strategier

I skolan uppstÄr dagligen olika konflikter emellan elever, dÀrför ar det viktigt att ha bra strategier för hur de skall hanteras. Olika faktorer pÄverkar ocksÄ hur hanteringen av dessa konflikter ser ut, bland annat vad konflikten handlar om och nÀr under skoldagen som den intrÀffar.Studien tar reda pÄ vilka strategier som nÄgra pedagoger anvÀnder sig utav, samt hur deras förebyggande arbete ser ut för att undvika att onödiga konflikter uppstÄr. Syftet Àr att ta reda pÄ nÄgra olika strategier och reflektera över dessa.Jag har anvÀnt mig av kvalitativa intervjuer med fem stycken pedagoger. Intervjuerna har jag sedan analyserat mot min teori.Mitt resultat visar pÄ att arbetet med att skapa ett gott klimat i klassrummet Àr ett stÀndigt pÄgÄende arbete. NÀr det gÀller pedagogernas strategier vid en konfliktsituation ser de lite olika ut beroende pÄ situationen.

Det Àr Àr bara fantasin som sÀtter grÀnser

VÄrt examensarbete grundar sig pÄ en undersökning om skolrasten. Elever (Äk 1?5) och pedagoger pÄ en skola fick i kvalitativa intervjuer svara pÄ hur de ser pÄ rasten, dess innebörd och betydelse. Undersökningen anvÀnder sig ocksÄ av observationer insamlade av oss pÄ plats i skolan. I vÄrt forskningslÀge behandlas olika faktorer utifrÄn ett rastperspektiv, faktorer sÄ som lek, social utveckling och demokrati.

Jag hade aldrig rast... : En lÀrare berÀttar

Syftet med mitt arbete Àr att fÄ en fördjupad insikt i en lÀrares arbete, och fÄ kunskap om hur stress och utbrÀndhet kan pÄverka arbetet som lÀrare. För att fÄ denna förstÄelse har jag intervjuat en manlig lÀrare, Ove. Han har arbetat som lÀrare i fyrtio Är. Genom att anvÀnda mig utav livsberÀttelsemetoden har jag fÄtt tagit del av hans erfarenheter. I hans berÀttelse framkommer det att stress var inledningsvis nÄgot som var positivt för hans arbete.

"Du skjuter ju som en tjej" : En studie om genusskapande i skolan

I denna studie undersöks hur genus skapas genom barns interaktion med varandra vid bollspel under raster. Studien syfter till att bidra till djupare förstÄelse för genusskapande pÄ rasterna i skolan. I studein har löpande ostrukturerade observationer anvÀnts som metod. Sammanlagt observerades sex rast tillfÀllen samtliga pÄ skolgÄrden. Fem av rasterna som observerades var 40 minuter lÄnga och en var 20 minuter.

Kraften av beröring : Beröring som komplementÀr metod för att minska stress pÄ arbetsplatsen

Arbetsmarknadens förÀndringar i form av högre arbetstakt, tillfÀlliga anstÀllningar och krav pÄ flexibla arbetsvillkor, gör att allt fler upplever stress i arbetslivet. LÄngvarig stress medför stora hÀlsorisker för individen. Eftersom mÄnga av dagens sjukskrivningar beror pÄ stressrelaterade sjukdomar, sÄsom depression och utmattning Àr det viktigt att studera metoder för stresshantering pÄ arbetsplatsen. Beröring i form av massage kan minska stress hos individer samt fungerar som ett komplement i behandlingen för stressrelaterade sjukdomar. Ett fÀltexperiment med 28 tjÀnstemÀn utfördes för att undersöka om en kortvarig massage pÄ arbetstid kunde inverka positivt pÄ den arbetsrelaterade stressen jÀmfört med en avslappningsövning och vanlig rast.

Rastverksamhet : ? Ett möjligt arbetssÀtt för att minska krÀnkande behandling och konflikter

VÄrt utvecklingsarbete syftar till att öka kunskap och förstÄelse gÀllande hur en organiserad rastverksamhet kan minska krÀnkande behandling och konflikter. Rasten utgör 20 % av elevers skoldag. Det Àr ett outnyttjad arena för pedagogiska möten med barnen. Vi har dÀrför startat upp rastverksamhet som involverar hela skolan frÄn Ärskurs 1-3. Skolan som utvecklingsarbetet utförs pÄ visar en enkÀtstudie pÄ barnen att det finns riks för utanförskap.

Ta rast! : En sociokulturell studie om rastverksamhet

The purpose of this study is to highlight play and learning in the lower school ages in organized and non-organized break actives. The premise is that the break is a part of the schoolday and that the school has responsibility to live up to the goals and guidelines of the curriculum even in recess. Leisuretime-pedagogy and the professional competence the pedagogs possess about games and the social relations of children are also in focus in this study. The study is a qualitative study where the empirical material consists of observations in a schoolyard environment during one week and interviews with children. The material has then been interpreted and analyzed using Lev S.

SkönlitterÀr fritidslÀsning - digital eller analog? : En studie av hur elever pÄ grundskolans senare Är förhÄller sig till digitala texter respektive analoga texter

Syftet med denna studie a?r att underso?ka elevers fritidsla?sning och om elever fo?redrar digital eller analog la?sning och vad de tror om la?sningen i framtiden. Studien kommer a?ven att ge svar pa? vem som rekommenderar sko?nlitteraturen. Studien a?r en kvantitativ underso?kning da?r data samlats in genom 59 enka?ter.

Vad hÀnder pÄ rasten? : En kvalitativ studie om rastaktivisters syn pÄ verksamhetens effekter.

PÄ mÄnga skolor runt om i Sverige bedrivs organiserad rastverksamhet. Syftet meddenna undersökning Àr att undersöka rastaktivisters syn pÄ effekterna av sitt arbete, medutgÄngspunkt i arbetet mot mobbning och krÀnkande behandling. Informantereftersöktes via sociala medier, och sju stycken deltog i undersökningen. Dessa ficksvara pÄ en enkÀt. Resultatet av denna enkÀt visar att rastaktivisterna till stor del Àrnöjda med sitt arbete och upplever minskad förekomst av brÄk, trÄkningar ochkrÀnkande behandling under de raster dÄ rastverksamhet bedrivs.

Genus i samtal : En studie kring samtalets utformning i genusperspektiv i förskola och skola

Syftet med detta arbete Àr att belysa vilken typ av sprÄkbruk anvÀnds av lÀrarna/pedagogerna dÄ de samtalar med barnen, beroende pÄ genus, i förskolans och skolans olika typiskt verksamhetsknutna situationer. Studien som genomförts Àr en observations- och intervjustudie. Vi har genomfört vÄr studie i en förskola och en skola för att sedan jÀmföra om olikheter förekommer inom de olika verksamheterna. Vi har Àven intervjuat lÀrarna och pedagogerna i förskolan respektive skolan för att de ska ge sin bild av hur de anser att det arbetar med genusfrÄgor och hur de anser att samtalen i verksamheterna ser ut. Vi har genomfört observationerna under samling/lektion, rast och mattillfÀlle för att se om samtalens utformning varierar beroende pÄ de pedagogiska situationer som förekommer inom förskolan och skolan.

"Man fÄr jobba,man fÄr jobba Ànda tills det Àr rast." Hur nÄgra sexÄringar uttrycker tankar och förestÀllningar om skolstart och skola

Skolstarten och den första tiden i skolan Àr mycket viktig eftersom den utgör grunden för barnets fortsatta instÀllning till skola och lÀrande. Detta examensarbete syftar till att ge en bild av hur sexÄringar uttrycker tankar och förestÀllningar om skolstart och skola samt hur de sÀger att de lÀrt sig om detta. Arbetet bestÄr av tvÄ delar. Dels en litteraturstudie dÀr jag presenterar litteratur och undersökningar som pÄ olika sÀtt belyser Àmnet. Dels en intervjuundersökning som Àr baserad pÄ intervjuer med Ätta stycken sexÄringar.

Man kan ju inte gÄ ut pÄ en utevistelse och tro att man gÄr ut pÄ rast : En studie om förskollÀrares syn pÄ förskolegÄrden som pedagogisk miljö

VÄrt syfte med denna studie Àr att beskriva hur förskollÀrare planerar och stimulerar barns lÀrande ute pÄ förskolegÄrden, samt vilken roll förskollÀrare har i de planerade respektive de fria aktiviteterna pÄ förskolegÄrden. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar har vi intervjuat sex förskollÀrare pÄ fyra olika förskolor utan nÄgon uttalad utomhusprofilering. Resultatet av studien visar att det mÄste finnas ett syfte med utevistelsen pÄ förskolegÄrden. Det behövs en jÀmn fördelning av förskollÀrarens arbetsuppgifter vad gÀller tid för observation, planering och genomförande av pedagogiska aktiviteter. FörskollÀrarna i studien menar att de Àven behöver tid för andhÀmtning, vilket det frÀmst ges utrymme till i förskolans utemiljö.

FörÀndring av positioner i en sÄglinje : hur en förÀndring pÄverkar personalens arbete

OrganisationsförĂ€ndringar inom företag Ă€r nĂ„got som hela tiden sker i alla nivĂ„er. Heby sĂ„gverk har under 2012 genomfört en förĂ€ndring i sin sĂ„glinje frĂ„n att sĂ„gverksoperatörerna tidigare roterat runt pĂ„ samtliga poster som till antalet Ă€r Ă„tta stycken till att en post har blivit lĂ„st till specifika personer samt att systemet för rast har förĂ€ndrats. Syftet med denna rapport Ă€r att studera hur förĂ€ndringen som skett i Heby sĂ„gverk har pĂ„verkat arbetssĂ€ttet i sĂ„glinjen och vad personalens reaktion pĂ„ förĂ€ndringen Ă€r. Genom kvalitativa intervjuer har ett skift med Ă„tta stycken operatörer intervjuats om hur de har upplevt förĂ€ndringen och vad för negativt eller positivt den medfört. Även produktionschefen Olle Johansson som har drivit igenom förĂ€ndringen har intervjuats med kvalitativ metod och gett sin syn pĂ„ hur förĂ€ndringen genomförts och hur resultatet av den har blivit.

Rör sig elever tillrÀckligt mycket? : En studie om pojkar och flickors fysiska aktivitet pÄ fyra olika skolor

Syftet med denna  studie  Àr  att undersöka  i vilken utstrÀckning barns  fysiska  aktivitet under skoltid  uppfylls  gentemot  dagens  hÀlsorekommendationer. Metoden  som  anvÀndes  var  av kvantitativ  ansats  genom  studie  med  stegrÀknare  och  observation.  Huvudinstrumentet  för studien  var  stegrÀknare  vilket  burits  av  eleverna  under  en  skoldag. Undersökningsgruppen utgjordes av totalt 74 elever, varav 36 stycken var pojkar och 38 stycken var flickor i klass 4 pÄ fyra skolor i södra Sverige. Resultatet pÄvisar att pojkarna rör sig mellan 47- 50 % av vad de  borde  medan  flickor  uppnÄr  33-  36  %  fysisk  aktivitet  av  vad  de  borde  enligt rekommendationer.

"Alla ska kunna vara med och alla Àr vÀlkomna att vara med" : En surveyundersökning kring fritidspedagogers syn pÄ arbete med frivilliga rastaktiviteter

Syftet med studien Ă€r att belysa fritidspedagogers syn pĂ„ arbetet med frivilliga rastaktiviteter. Till grund för studien ligger frĂ„gor som vad fritidspedagoger ska arbeta och strĂ€va efter genom rastaktiviteter och deras tankar kring vad arbetet kan bidra till. Även tankar kring hur rastaktiviteter kan kopplas samman med fritidspedagogers yrkeskompetens finns med i studien. En surveyundersökning gjordes och utfördes med hjĂ€lp av en webbenkĂ€t utlagd i ett forum via Facebook "Rastaktiviteterna - Rasten som aldrig tar slut". Resultatet visar att rastaktiviteters grundlĂ€ggande mĂ„l och motiv berör elevernas behov av bĂ€ttre sammanhĂ„llning pĂ„ rasten och minskning av mobbning, konflikter och krĂ€nkningar.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->