Sök:

Sökresultat:

40 Uppsatser om Naming - Sida 1 av 3

Konfrontationsbenämning av substantiv och verb hos svensktalande vuxna utan anomi

Confrontation Naming is commonly used in speech and language pathology to diagnose neurogenic communication disorders and evaluate Naming ability. The existing Swedish assessment instruments for adults consist of pictures depicting nouns. In this study, parts of the instrument An Object and Action Naming Battery were used, containing pictures depicting both nouns and verbs. The study?s purpose was to explore the degree of difficulty in the material, based on the Naming of the participants, and examine whether different variables correlate with the results in confrontation Naming.

Semantisk särdragsanalys: behandlingsmetodens effekt på benämningsförmågan hos tre personer med ordfinnandesvårigheter till följd av afasi

Semantic feature analysis (SFA) is a treatment technique used foraphasic word finding difficulties after stroke. The method has earlier beenevaluated with positive outcome regarding words that have been trainedduring intervention while more varied results have been presented regardinguntrained words. The aim of this study was therefore to evaluate the effectsof the method on Naming in untrained nouns and verbs, in both confrontationNaming and in discourse. The present study is the first to evaluate SFA withSwedish-speaking persons. A single-subject design was used.

Effekter av rTMS på benämningsförmåga och språkförståelse: en placebokontrollerad studie av åtta personer med afasi

The purpose of this study was to evaluate the effect of bilateral repetitive transcranial magnetic stimulation (rTMS) on language ability in eight participants with aphasia. All participants underwent two periods of treatment and five periods of evaluation. During one treatment period high frequency stimulation was given to the left hemisphere and low frequency stimulation to the right and in one other period placebo stimulation was given. Boston Naming Test and Token Test were used to assess the effects of treatment on Naming ability and language comprehension. Results showed that no significant effects were found on group level.

Action Naming Test (ANT) : Översättning och normering för vuxna i en svensk population

Benämningsförmågan av verb och substantiv kan påverkas på skilda sätt vid neurologisk skada eller sjukdom och idag finns inget normerat verbbenämningstest på svenska. Syftet med föreliggande studie var att översätta och ta fram normvärden för friska vuxna personer på Action Naming Test (ANT), samt att undersöka huruvida ålder, kön, utbildnings- och kognitionsnivå påverkar resultaten.Målorden i ANT översattes från engelska till svenska genom omvänd översättning och 120 personer i åldrarna 20-83 år testades med detta. För möjlighet att undersöka inverkande faktorer på resultaten samlades information om utbildningsnivå in och deltagarna testades även med Irregularly Spelled Words (ISW) och Wechsler Intelligence Scale for Children-III (WISC-III) Blockmönster.Resultaten visade att ålder, utbildning och kognition hade en inverkan på hur friska vuxna personer presterade på ANT. Yngre deltagare presterade signifikant bättre, liksom deltagare med hög utbildnings- och kognitionsnivå. Hänsyn bör tas till att anpassningar till svenska språket inte är fullständigt utförda, men då resultaten har ett stort underlag kan de ändå användas som normvärden vid testning av verbbenämningsförmåga hos personer med neurologisk skada eller sjukdom..

Benämningsförmåga och språkförståelse hos äldre individer : Boston Naming test och Token test i en population 85-åringar

Väl etablerade normativa data för äldre individer är av stor betydelse för att särskilja mellan normalt åldrande och tecken på demenssjukdom. Kortversioner av Boston Naming test och Token test ingår i screeningbatterier och används ofta vid neuropsykologiska undersökningar. Dock är befintliga normativa data för BNT30 och Token test begränsade vad gäller antalet individer över 80 år och inbegriper endast optimalt friska deltagare med hög utbildningsgrad. Denna tvärsnittsstudie inkluderar 213 kognitivt intakta 85-åringar. Syftet var att undersöka resultaten av benämningsförmåga och språkförståelse mätt med kortversioner av Boston Naming test (BNT30) och Token test (deltest V) samt att jämföra resultaten från denna studie med befintliga normativa data för BNT30 och Token test.

Verbbenämning hos svenska barn i åldern 3;6 till 5;5 år : En studie av prestation på Action Naming Test

Verbbenämning innebär förmågan att benämna en bild utifrån den aktivitet som bilden illustrerar. I tidigare studier har det visat sig att barn tidigt i språkutvecklingen har svårare för verbbenämning än substantivbenämning (Gentner, 1982; Kauschke, Lee & Pae, 2007). Detta förklaras delvis av att verb är mer lingvistiskt komplexa än vad som är fallet för substantiv (Gentner & Boroditsky, 2001), samt att de är svårare att illustrera (Masterson, Druks & Gallienne, 2008). För att undersöka benämningsförmåga används oftast bildbenämningstest och för verb saknas ett svenskt test för barn. Föreliggande studie syftade till att undersöka verbbenämningsförmågan hos svenska barn samt att utröna om den svenska översättningen av Action Naming Test (ANT) är tillämplig på svenska barn.

Är vi på rätt väg? : Historiebruk bland Budapests gatunamnsändringar i det postkommunistiska Ungern

In this qualitative thesis I have studied the process of street-Naming in Budapest. I have done this primarily through examining legislative and street name records in Budapest in order to define a distinctive use of history. In an attempt to concretise public opinion, I designed and distributed a succinct questionnaire and used newspaper articles to create a clear view of the political milieu. Furthermore, I have utilised a typological method to summarise the use of history and elucidate the results. I came to the conclusion that a moral and, to some extent, ideological use of history is dominating the street-Naming situation in contemporary Budapest.

Verbbenämning hos vuxna med afasi : Bedömt med Action Naming Test

Förmågan att benämna verb och substantiv kan skilja sig åt hos såväl friska vuxna (Strauss Hough, 2007) som personer med afasi (Mätzig, Druks, Masterson & Vigliocco, 2009). Hos personer med afasi har skillnader mellan förmågan att benämna substantiv och verb relaterats till skadelokalisation (Damasio & Tranel, 1993). Vid afasiutredningar används ofta benämningstest för att bedöma framplockningen av ord (Herbert, Hickin, Howard, Osborne & Best, 2008).Action Naming Test (ANT) är ett verbbenämningstest som normerats på svenska (Lindahl & Oskarsson, 2011; Stenberg & Wik, 2013), men inte studerats hos personer med afasi. Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur verbbenämningsförmågan ser ut hos personer med afasi och expressiva svårigheter, i relation till den svenska normeringen för ANT. Några av orden i normeringen var problematiska, varför en reanalys av data genomfördes av Stenberg och Wik (2013).

De professionella och pedofilen : En kvalitativ studie av socionomers föreställningar och handlingsberedskap 

Although  ?Naming and shaming? paedophiles are growing in Sweden, professionals working with the rehabilitation and treatment of paedophiles describe that the Naming and shaming might not prevent child sex abuse. On the opposite Naming and shaming alienates the perpetrator from any ordinary life. The alienation could lead them to only having other paedophiles as friends. Previous studies show that professionals are often distancing themselves from working with paedophiles, even if there is competence.

Fonologisk bedömning baserad på bildbenämning jämfört med spontantal av barn med fonologisk språkstörning

In a phonological assessment, the aim is to obtain systematic and reliable data of a child's speech output, which can then serve as a basis for a decision on an appropriate intervention (Wolk & Meisler, 1998). Whether phonological assessment should be derived from an analysis of picture-Naming or a conversation with the child, and whether the two methods for elicitation generate equivalent results, has been debated among clinicians and researchers for an extended time (Masterson, Bernhardt & Hofheintz, 2005).The aim of the present study was to compare two methods of speech elicitation for phonological assessment: spontaneous conversation and picture-Naming, respectively. In the study, the procedures have been used when assessing children with phonological disorders as well as children with typical language development. The results are presented using two levels of phonological analysis; degree of phonological impairment, in terms of percentage of phonemes correct (PPC), and type of phonological impairment, in terms of phonological simplification processes. Eighteen (18) children participated in the study, nine (9) with phonological impairment (age 3;10 ? 5;11), and nine with typical phonologic development (age 3;2 ? 4;6).

?med gult hår och tofs, sa du? : En studie av referentiell kommunikation och snabb benämningsförmåga hos ungdomar med utvecklingsstörning

Referentiell kommunikation innebär att kunna delge andra information så att de förstår, samt att själv förstå när man lyssnar och även att vara medveten om när man själv inte har förstått (Sonnenschein & Whitehurst, 1984). Genom en referentiell kommunikationsuppgift har lyssnaregenskaper inom referentiell kommunikation undersökts hos ungdomar med lindrig till måttlig utvecklingsstörning, samt en mentalt åldersmatchad kontrollgrupp. Snabb benämning (Rapid Automatized Naming) av enstaviga och flerstaviga ord har också testats, och huruvida samband mellan resultat i kommunikationsuppgiften och snabb benämning föreligger. För att mäta referentiella lyssnarförmågor har olika typer av efterfrågningar studerats, det vill säga hur individen uttrycker sig för att efterfråga mer information. Resultatet visar att kontrollgruppen producerar signifikant fler av efterfrågningstyperna begäran av utökad information och kontrollfrågor.

Bruket av hierateuma i 1Petr dess teologiska och retoriska funktioner

Which theological and rhetorical functions may the Naming ????????? of the recipients have had in First Peter? This paper provides a theological and rhetorical analysis of the use of ????????? in First Peter. Theological background is provided through intertextual research on its occurences in the Septuagint (Ex 19:6; 23:22 and 2 Macc 2:17). Analysis of the theological and rhetorical functions of ????????? in First Peter builds on rhetorical methods, and predominantly the work of professor Lauri Thurén.

Skrivförmåga hos vuxna med intellektuella eller kommunikativa funktionsnedsättningar inom daglig verksamhet

The aim was to examine writing ability and some of its underlyingfunctions in adults with intellectual or communicative disabilities at dailyactivity centres by comparisons with children and adults without disabilities.66 adults with intellectual or communicative disabilities, 39 children and 14adults without disabilities were included. The following tests/tasks wereexecuted: Test for Reception of Grammar-2, graphomotor task, nonwordrepetition, Rapid Automatized Naming and Writing elicited by pictures. Thepicture elicited narratives were examined regarding length, spelling,syntactic complexity, interpunctuation, content and general impression. Theresults demonstrated that adults at daily activity centres performed lowerscores than adults without disabilities. The group generally didn?t differ fromthe children, but they made a smaller proportion of phonologicallyacceptable misspellings and achieved lower scores on nonword repetitionand Rapid Automatized Naming, which could indicate limitations inphonological processing ability.

Informationsutbyte från BIM-modeller : Från BIM-modell till format hanterbara av förvaltning- och GIS-system

BIM has been a trend in recent years when it comes to design and construction ofnew buildings. However, there has been less talk about what happens to BIM modelsafter the construction phase.This issue has been raised at the Forsmark construction documentation department.This thesis aims to look at how the information in a BIM model can be transferred tofacility management and GIS systems and thus add value, even after the constructionphase.Questions raises how such an exchange might look like and whether it is reliable.How should a claim be brought to planners for such an exchange to work.This thesis tested some of the most common methods for this kind of exchange ofinformation from BIM models to facility management and GIS. It was formats like IFC,Fi2xml and a database connectivity that was analyzed by a computer simulation of amodel provided by Forsmark. The model consisted of an existing office building atForsmark, modeled in Autodesk Revit.The results indicate that the formats tested require a precise plotting of the models.The loss of information that came to light in the simulation could be attributed tofailure modeling in Revit. Even such things as Naming of areas must be consistent.

Vad ska produkten heta? En kvantitativ studie om produktnamns påverkan på konsumenten.

The number of products offered by retailers has increased immensely during the last two decades, which has resulted in an increase of Naming decisions having to be made. The importance of product names has become more significant for retailers offering their products online, as these are more visible to the customer in comparison to products offered offline. Consequently, it is of great value for retailers to gain knowledge about how a product name affects the customers' perception of the product. The purpose of this study is to examine whether product names affect customers perception of the relevant products in the online environment. This has been illustrated by applying the following theories to the relevant product names; meaningful and meaningless brand names as well as concrete and abstract words.

1 Nästa sida ->