Sök:

Sökresultat:

15 Uppsatser om Mise-en-scène - Sida 1 av 1

Spegel, spegel pÄ texten dÀr : ? En studie i mise en abyme som dekonstruktiv praktik i skönlitteraturen

I den hÀr uppsatsen undersökts hur greppet mise en abyme kan anvÀndas som ett dekonstruktivt verktyg i fiktionen. De tre romanerna som ligger till grund för uppsatsen Àr Montecore - en unik tiger av Jonas Hassen Khemiri, Sara Stridsbergs Drömfakulteten: tillÀgg till sexualteorin samt If on a Winter?s Night a Traveler av Italo Calvino.Gemensamt för romanerna Àr att de alla genom att kommentera sin egen tillkomst och lÄta boken upptrÀda i boken skapar en osÀkerhet i frÄgan om vad som Àr sanning och inte i de respektive berÀttelserna. Sanningen rubbas och dekonstrueras om vartannat genom anvÀndandet av mise en abyme..

Mise-en-scÚne som hjÀlp vid pussel/problemlösning i Àventyrsspel : En studie i hur en ÄskÄdare kan styras mot förutbestÀmda nyckelpositioner i en spelscen

Att förmedla information till spelare som skall hjÀlpa dem att förstÄ syftet med en spelscen Àr vad detta arbete handlar om. Detta Àr ett arbete som gÄtt ut pÄ att undersöka hur tidigare beprövade metoder ifrÄn filmbranschen och Mise-en-scÚne kan anvÀndas för att fÄnga ÄskÄdares uppmÀrksamhet. I undersökningen sÄ har tre 3d-miljöer skapats som Àr uppbyggda utifrÄn dessa teorier och som gestaltar varsin scen ur ett fiktivt Àventyr eller pusselspel. Slutligen har en studie utförts dÀr respondenter betraktat scenerna för att sedan besvara frÄgor pÄ vad de har fÄtt ut för information av de tre scenerna..

Charlie don't surf! : En studie av det postkoloniala perspektivet i amerikanska Vietnamkrigsfilmer

Syftet med denna studie Àr att i sex amerikanska filmer som tar upp kriget i Vietnam undersöka hur den vÀsterlÀndska och den orientaliska kulturen skildras i relation till varandra utifrÄn ett postkolonialt perspektiv. BÄde framstÀllningen av sÄvÀl amerikanerna, fienden och sydvietnameserna har studerats ur detta perspektiv. Detta undersöks genom att koppla till teorier och begrepp sÄsom semiotik och ideologi och metoder sÄsom diskurs och diskursanalys, mise-en-scéne och filmanalys. Studien undersöker om det skett nÄgon förÀndring av det postkoloniala perspektivet i filmernas framstÀllning. Undersökningen inkluderar: Gröna Baskrarna, The Deer Hunter, Apocalypse Now Redux, Plutonen, Full Metal Jacket och We Were Soldiers.

Estetik som kunskapande : -en intervjustudie pĂ„ förskolan Äpplet

Att förmedla information till spelare som skall hjÀlpa dem att förstÄ syftet med en spelscen Àr vad detta arbete handlar om. Detta Àr ett arbete som gÄtt ut pÄ att undersöka hur tidigare beprövade metoder ifrÄn filmbranschen och Mise-en-scÚne kan anvÀndas för att fÄnga ÄskÄdares uppmÀrksamhet. I undersökningen sÄ har tre 3d-miljöer skapats som Àr uppbyggda utifrÄn dessa teorier och som gestaltar varsin scen ur ett fiktivt Àventyr eller pusselspel. Slutligen har en studie utförts dÀr respondenter betraktat scenerna för att sedan besvara frÄgor pÄ vad de har fÄtt ut för information av de tre scenerna..

TOY STORE : -Kombinerad förvaringslÄda & leksak för badkaret och duschen

Att förmedla information till spelare som skall hjÀlpa dem att förstÄ syftet med en spelscen Àr vad detta arbete handlar om. Detta Àr ett arbete som gÄtt ut pÄ att undersöka hur tidigare beprövade metoder ifrÄn filmbranschen och Mise-en-scÚne kan anvÀndas för att fÄnga ÄskÄdares uppmÀrksamhet. I undersökningen sÄ har tre 3d-miljöer skapats som Àr uppbyggda utifrÄn dessa teorier och som gestaltar varsin scen ur ett fiktivt Àventyr eller pusselspel. Slutligen har en studie utförts dÀr respondenter betraktat scenerna för att sedan besvara frÄgor pÄ vad de har fÄtt ut för information av de tre scenerna..

Den Komplexa Bilden : En analys av Roy Anderssons bildskapande och grÀnsöverskridande produktioner inom spel/lÄngfilm och kortfilm samt reklamfilm i relation till dagens visuella kultur utifrÄn ett socialsemiotiskt teoretiskt perspektiv för visuell kommun

Roy Andersson har med sina filmer intresserat och fascinerat mÄnga ÄskÄdare genom Ären, kanske framförallt pÄ grund av filmernas sÀrprÀglade komposition och bildsprÄk. HÀr arbetar han grÀnsöverskridande med orörlig kamera, lÄnga tagningar och djupfokus. SjÀlv stÄr han med övertygelsen att en enda bild kan berÀtta sÄ mycket mer, och dÀrmed göra allt anvÀndande av flera bilder direkt överflödigt. Det filmiska grepp som Roy Andersson anvÀnder sig av grundar sig pÄ vad han sjÀlv kallar för den komplexa bilden inom filmteorin. Den hÀr uppsatsen behandlar Roy Andersson och den komplexa bilden, samt diskuterar kring hans bildsprÄkliga inriktning som han har i förhÄllande till de konventioner som idag förekommer inom bildskapandet och den visuella kulturen.

Tids- och verklighetsuppfattning genom sceneri i virtuella miljöer

Arbetets syfte Àr att undersöka berÀttelseformer i datorspel baserade pÄ tillÀmpningen av sceneri, avgrÀnsat till spelarens uppfattning av tid och plats. UtifrÄn de svÄrigheter som förknippas med framstÀllningen av naturligt förfall och framstÀllningen av teknologiska möjligheter har tvÄ hypoteser formulerats; dÄ att spelaren frÀmst skapar sig en uppfattning om spelets tidsperiod utifrÄn upplevt artificiella objekt, samt att spelaren frÀmst skapar sig en uppfattning om spelets verklighetsförankring utifrÄn spelets miljö. För undersökningens syfte har en virtuell miljö framstÀllts i tre olika versioner, de tvÄ första avsedda att testa arbetets hypoteser avskilt, den senare avsedd att testa bÄda i samma miljö. Undersökningen har skett genom testspelning av dessa av totalt 30 testdeltagare. Undersökningens resultat styrker arbetets hypoteser, dÄ den första i högre grad Àn den andra, men pÄvisar Àven svÄrigheter förknippade med sammanförandet av de metoder som tillÀmpats..

Stranger than fiction : En studie kring berÀttarstruktur i en film

Denna uppsats Àr en narratologisk analys av berÀttarstrukturen inom filmen Stranger than fiction. Uppsatsen inleder med en terminologi samt en teoridel kring vad som Àr berÀttarstruktur. UtifrÄn detta analyserar jag filmen för att grundlÀggande redogöra kring hur den Àr berÀttad genom att först beskriva filmens totala fabula för att sedan analysera vad som egentligen förmedlas och pÄ sÄ sÀtt Àven komma fram till en slutsats kring filmens totala berÀttarstruktur. Resultatet visar pÄ att Stranger than fiction Àr berÀttad genom flertalet olika nivÄer som visar pÄ tvÄ olika berÀttare inom tvÄ olika diegeser som förmedlas genom samma berÀttare. Detta resultat leder till en tematisk diskussion ett postmodernt ontologiskt syfte som genom filmens komplicerade narratologiska struktur försöker förmedla budskapet ?lev det liv du vill ha? samt ?livet blir viktigt först nÀr döden gör sig synlig..

"FrÄn ungdomlig dekadens till den stora kÀrleken?" : Sex and the City frÄn början till slut; en utvecklingsstudie

Denna uppsats Àr en utvecklingsstudie av TV-serien Sex and the city. Syftet Àr att med hjÀlp av narrativ analys samt Keith Selbys och Ron Cowderys metoder frÄn boken How to study television studera det första och det sista avsnittet av serien för att dÀrefter undersöka förÀndringar i avsnittens miljö samt karaktÀrernas dialog och klÀder. Detta med hjÀlp av teorier om livsstil, subkulturer och mode inom populÀrkultur. FörÀndringen frÄn första till sista avsnittet handlar mycket om karaktÀrernas sÀtt att se pÄ sin egen livsstil. Huvudfokus i dialog och handling har flyttats frÄn sex till kÀrlek och de fyra huvudkaraktÀrerna har alla utvecklats till mognare versioner av sig sjÀlva, nÄgots om kÀnns naturligt eftersom serien startade 1998 och avslutades 2004.

FrÄn svartvit till fÀrg : en studie av fÀrg i Michelangelo Antonionis film Den röda öknen

Michelangelo Antonioni (1912-2007) belonged to a generation of filmmakers that breathed new life into cinematic expression in the annals of modern-day European film history. By employing his background as a documentary filmmaker, Antonioni used these skills to help establish his own particular style. There was a distinct evolution of style which progressed during his triology LÂŽAvventura, La Notte and LÂŽEclisse, 1959-1962. This theises presents a comperative study between his earlier films in black and white and his first color film - Il deserto roso, from 1964. By observing color in relation to narrative, dialouge, acting and elements of mise-en-scĂšne, I suggest different answers than those previously discussed among critics concerning this interrelationship.

Stig in i den verkliga vÀrlden : Om metafiktionen i Paul Austers Orakelnatten

För att Äterknyta till de problem jag hade nÀr jag lÀste Auster för första gÄngen utan att veta vad metafiktion Àr, har jag i denna uppsats till en början förklarat vad metafiktion Àr, för att sedan gÄ över till att undersöka hur en författare anvÀnder sig av metafiktion i sitt skrivande.Jag har konstaterat att undersökningar om metafiktion har gjorts tidigare men inte pÄ Orakelnatten och dÀrför har jag valt att utföra en sÄdan undersökning. Det problem som jag formulerade i början har besvarats. Jag har skapat en förstÄelse för vad metafiktion Àr för nÄgot och hur Auster anvÀnder sig av det. Först och frÀmst sÄ ser vi att Auster anvÀnder sig av metafiktion och att han Àr vÀl medveten om vad det Àr för nÄgot. Detta har jag visat genom att applicera Waughs och Janssons teorier om metafiktion pÄ Orakelnatten.

"Forty is the new twenty" : En analys av representationen av kvinnor i TV-serien Cougar Town

PopulÀrkulturella fenomen nÄr ut till ett stort antal mÀnniskor och representationen av olikasaker blir sÄledes viktig eftersom det kan avspegla hur mÀnniskor uppfattarolika ting. Syftet med min uppsats Àr att undersöka representationen av de trekvinnliga karaktÀrerna, Jules, Ellie och Laurie, i tv-serien Cougar Town. De teoretiska begreppsom stÄr till grund för min analys Àr bland annat, representation somdefinieras i boken Genus, medier ochmasskultur skriven av Linda Fagerström och Maria Nilson och som AnjaHirdman ocksÄ behandlar i sin avhandling Tilltalandebilder. Vidare har jag anvÀnt mig av begreppet postfeminism som bÄde Karen Boyle (Massmedia and Society, 2005)och Karen Ross (Gendered Media, 2010) skriver om i sina böcker.För att undersökarepresentationen av de olika kvinnliga karaktÀrerna i tv-serien anvÀnder jagmig av Keith Selby och Ron Cowderys bok Howto study television. I deras bok finns olika steg att gÄ igenom för attkritiskt granska television, jag har vidare valt att fokusera pÄ den narrativaoch konstruktionsanalysen med fokus pÄ mise-enscÚne och den icke verbala kommunikationen samt klÀdkoderna.

FrÄn traditionell till metrosexuell: mansbildens förÀndring i reklamen

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka mansbildens förÀndring i reklamen under 1990-talet och början av 2000-talet. DÀrför vill vi undersöka om mÀn exponeras pÄ olika sÀtt i herrtidningen Magazine Café under perioden. Vi vill ocksÄ se om vi kunde finna nÄgra tendenser i samhÀllsutvecklingen, som har pÄverkat mansbilden och om samhÀllsutvecklingen syns i reklamens framstÀllning av mÀnnen. Vi kommer ocksÄ att undersöka det senaste mansidealet, som kallas metrosexualitet och se om det avspeglas i det material vi valt att analysera. NÄgra av de frÄgor som vi besvarar lyder:* Hur influerar medierna trender och livsstilar?* Hur exponeras mÀn i bildreklam?* Finns det nÄgra samhÀllstendenser som man kan knyta till en eventuell förÀndring av exponeringen av mÀn?Analysen har utförts genom en kvalitativ bildanalys.

"Det mÄste vara smart och svÄrlöst" : en analys av Äterkommande inslag i spÀnningsserier av Leif Krantz

År 1967 sĂ€ndes tv-serien Kullamannen för första gĂ„ngen och spĂ€nningsserien om fyra ungdomarsminst sagt innehĂ„llsrika sommarlov i trakterna kring den mystiska Kullen i SkĂ„ne, blev en storsuccĂ© hos den svenska tv-publiken. Serien kom att repriseras ett flertal gĂ„nger genom Ă„ren ochĂ€ven idag, drygt 40 Ă„r efter premiĂ€ren, Ă€r den populĂ€r bland bĂ„de barn och vuxna.I denna uppsats har jag undersökt vad det egentligen var/Ă€r som gjorde/gör serien sĂ„ populĂ€roch framför allt; sĂ„ spĂ€nnande! För att ta reda pĂ„ detta har jag analyserat serien utifrĂ„n de femperspektiven; mise en scĂ©ne, cinematografi, klippning, ljud och narration. Jag har undersökt hurseriens skapare, Leif Krantz, har arbetat med att skapa spĂ€nning inom dessa omrĂ„den och isamband med detta Ă€ven stĂ€llt Kullamannen mot andra spĂ€nningsserier av Krantz (sĂ„ somKrĂ„kguldet, Pojken med guldbyxorna, Ärliga blĂ„ ögon, Sinkadus, Bessingemordet samt Snoken.)Efter min jĂ€mförelse av dessa har jag dragit slutsatsen att det som Ă€r gemensamt för Krantzserier Ă€r just spĂ€nningen. En spĂ€nning som Ă€r vĂ€ldigt pĂ„tagande och som skapas genom smĂ„detaljer och genomtĂ€nkta sekvenser, och inte genom ett blodigt slagsmĂ„l eller en vapengalenterrorist.Jag har ocksĂ„ kommit fram till att Krantz insats inom den svenska spĂ€nningsgenren kanskerent av kan göra honom till en ?bortglömd? auteur inom den samma.

Med staden som kuliss. Ungdomars berÀttelser om att vara i polisens sökarljus i Göteborgs socialt utsatta omrÄden

Resultatet av undersökningen visar att ungdomarna i fokusgrupperna sÄg sina socialt utsattastadsdelar som segregerade och trista miljonprogramsomrÄden och Ä andra sidan farliga och ibland spÀnnande förorter. Man hade högt stÀllda förvÀntningar pÄ polisen som denna oftastinte lyckades leva upp till. Polisen betraktades istÀllet som oengagerad, provocerande ochibland direkt krÀnkande. Ungdomarnas förestÀllningar var stÀndigt mÄl för intrycksstyrning och kontroll av kamratgruppen men ocksÄ av polisens agerande i interaktionen med ungdomarna(jfr. Heidegren & WÀsterfors 2008, s.