Sök:

Sökresultat:

215 Uppsatser om Maskin - Sida 1 av 15

Pick and place user interface

Vår uppgift har varit att skapa ett grafiskt användargränssnitt till en pick and place Maskin eftersom den ursprungliga programvaran inte fungerade på ett tillfredsställande sätt. Programmet är implementerat med C++ som programmeringsspråk och är designad på ett sådant sätt att vidareutveckling kan ske om så behövs. Programmet är begränsat till att användas tillsammans med tidigare utvecklad programvara för denna Maskin. Rapporten beskriver det grafiska användargränssnittets delar, både hur de fungerar och hur de är implementerade..

Inverkan av skördarstorlek och matningsprincip på matningsskadedjup vid skörd av grantimmer

Vid val av skördare för gallring eller slutavverkning väljs ofta Maskiner som finns i närområdet och med högst produktivitet. Detta kan medföra att Maskiner väljs trots att de inte är bäst anpassade för den aktuella åtgärden. Risken med detta är en hård behandling av träden under avverkningen som ger onödigt stora stamskador. Arbetet handlar om hur man med aktiva val kan minska dessa skador. De faktorer som analyserades var; typ av matarhjul, storlek på Maskin och hur barktjockleken inverkar på matningsskadedjup.

Live slow motion: from idea to product

Vi ville undersöka om det var möjligt att på en begränsad budget bygga och programmera en Live Slow Motion-Maskin för att generera repriser under en TV-sändning. Utan tillgång till dyrare specialtillverkad hårdvara skulle allt skötas i mjukvara på i grunden en vanlig konsument-PC. Vi ville så långt som möjligt att vår Maskin skulle efterlikna de etablerade produkter som används i TV-branchen då vår förhoppning var att Maskinen skulle kunna utnyttjas av TV-studenter efter färdigställandet. Vi ville dock inte begränsa oss för mycket, utan vi skulle försöka förbättra de saker vi ansåg behövde förändras..

Konceptframtagning och utveckling av maskin för byte av ReRail's järnvägsrälssystem

Examensarbetet syftade till att utveckla en Maskin för montering och demontering av ReRails utbytbara slityta för järnvägsräls. ReRail rälssystem bygger på principen för dagens järnvägsräls med skillnaden att stommen är nedfräst till en mindre dimension och en utbytbar slityta är monterad på denna. Den inledande behovsanalysen påvisade de behov som fanns kring Maskinen. Behoven utvärderades och sammanställdes till en kravspecifikation. Konceptförslag genererades genom brainstormingsessioner.

Virtualisering : en prestandajämförelse mellan fullständig- och parallell systemvirtualisering

Virtualisering är en abstraktion av underliggande fysisk hårdvara som omvandlas till en förutbestämd struktur av hårdvara via mjukvara. En virtuell Maskin kan då vara frånkopplad från hårdvaran. Virtualisering tillåter hårdvara att delas upp som flera separata virtuella hårdvaror vilket kan ske transparent för operativsystem i virtuella Maskiner. Virtualisering ökade under 90-talet och det utvecklades två virtualiseringsteknologier: (i) den fullständiga systemvirtualisering och (ii) parallell systemvirtualisering. Fullständig systemvirtualisering erbjuder abstraktion som utgör en frånkoppling från hårdvara.

Analys av skillnader mellan transmissionsprovning i rigg respektive fält för hjullastare på Volvo Construction Equipment

Detta examensarbete syftar till att utreda vilka skillnader som råder mellan livslängdsprovning för transmissioner i rigg respektive fält för hjullastare på Volvo Construction Equipment (Volvo CE). Hjullastare benämns Maskin i den följande texten. Uppgiften har delats upp i tre delar; ? Kartläggning av riggens uppbyggnad samt vilka tester som utförs i rigg respektive Maskin i dagsläget. ? Analysera vilka effekter dagens skillnader i testning har på de transmissioner som provas i rigg respektive Maskin.

Programmering, dokumentering och driftsättning av CAN-bus baserat styrsystem

SRG Carrier Systems AB har tagit fram en ny Maskin MPM 160 där MPM står för Multi Purpose Machine. Den är en typ av redskapsbärare i storleken av en skogMaskin som beroende på vad den utrustas med kan fungera som i princip vad som helst. Hytten på denna Maskin skall om så önskas alltid kunna stå horisontellt. Detta skall kunna ske automatiskt eller manuellt och tiltningen sker med hjälp av sex stycken hydraulcylindrar.Arbetet i denna rapport avser skapandet av det automatiska systemet. Styrsystemet har skapats i mjukvaran CANmaster från Hydratronics AB.

Industriellt styrsystem : Automatisering av spånsug på ett snickeri

I dagens samhälle är energiförbrukning väldigt viktigt och framförallt något som kommer bli en betydligt större aspekt framåt i tiden, särskilt om man jämför med hur man tar hänsyn till det idag. Bengt-Olof Hammar (se inledning) har sju stora Maskiner i snickeriet där han startar och stänger av spånsuget manuellt. Önskemålet från Hammar var i grunden att automatisera snickeriet på så sätt att vid en Maskinstart startar spånsuget och spjället till respektive Maskin öppnas. Projektet utökades senare så att möjligheten att slå ifrån utsuget när Maskinerna körts på tomgång en viss tid är möjligt. En ny produkt togs fram med en välfungerande lösning av problemet och lyckade resultat vid styrning av spånsuget och spjäll.


Vetenskap i populärkulturen : En kontextuell analys kring representationer av teknik och vetenskap i filmerna Demolition Man och Sunshine

Vi möts av mängder med bilder av teknik och vetenskap i populärkulturens verk. Dessa bilder kan ses som representationer av vår verklighet och bidrar också till att skapa våra uppfattningar om världen.Denna uppsats fokuserar på att studera just de populärvetenskapliga bilderna av teknik och vetenskap som finns representerade samt hur dessa bilder är en del av sin kontext. Genom att närmare studera filmerna Demolition Man och Sunshine, utifrån frågor om tekniken skildras som ond, god eller neutral, hur vetenskapsmannen gestaltas samt hur förhållandet mellan människa och Maskin ser ut, nystar denna uppsats fram de bilder av teknik och vetenskap som återfinns i dessa två verk..

Investeringbenägenheten för M2M lösningar i drivmedelsbranschen

Sammanfattning Titel: Investeringsbenägenheten för M2M lösningar i drivmedelsbranschen Författare: Johan Apell och Tom Ohlsson, Blekinge Tekniska Högskola Nivå: Kandidat uppsats Handledare: Anders Hederstierna Nyckelord: Maskin till Maskin, Machine to machine, Maskinkommunikation, M2M, Mobilitet, Investeringsbenägenhet, Investeringsbedömning, Standard, Beslut och Beslutsfattande Beskrivning av situationen Idag går endast ett fåtal av de aktiva företagen på M2M marknaden med vinst, och ett antal har gått i konkurs under det senaste året. M2M branschen tycks ha bristande kunskap om potentiella kundsegment och därmed har man svårt att identifiera sina kunders verkliga behov. Drivmedelsbranschen har börjat titta på M2M lösningar och inlett en rad pilotprojekt inom området. Få aktörer har dock fattat beslut om genomgripande satsningar på M2M lösningar. Hur ser drivmedelsbranschen på M2M lösningar och vilka hinder kan identifieras för detta synsätt? Syfte Att öka förståelsen mellan användare och leverantörer på en ännu omogen M2M marknad, genom att studera en specifik bransch.

Investeringbenägenheten för M2M lösningar i drivmedelsbranschen

Sammanfattning Titel: Investeringsbenägenheten för M2M lösningar i drivmedelsbranschen Författare: Johan Apell och Tom Ohlsson, Blekinge Tekniska Högskola Nivå: Kandidat uppsats Handledare: Anders Hederstierna Nyckelord: Maskin till Maskin, Machine to machine, Maskinkommunikation, M2M, Mobilitet, Investeringsbenägenhet, Investeringsbedömning, Standard, Beslut och Beslutsfattande Beskrivning av situationen Idag går endast ett fåtal av de aktiva företagen på M2M marknaden med vinst, och ett antal har gått i konkurs under det senaste året. M2M branschen tycks ha bristande kunskap om potentiella kundsegment och därmed har man svårt att identifiera sina kunders verkliga behov. Drivmedelsbranschen har börjat titta på M2M lösningar och inlett en rad pilotprojekt inom området. Få aktörer har dock fattat beslut om genomgripande satsningar på M2M lösningar. Hur ser drivmedelsbranschen på M2M lösningar och vilka hinder kan identifieras för detta synsätt? Syfte Att öka förståelsen mellan användare och leverantörer på en ännu omogen M2M marknad, genom att studera en specifik bransch.

AUTOMATISERING AV KAPMASKIN

Weland AB är ett familjeföretag som startade 1947 med sitt huvudkontor i Smålandsstenar. Här finns ungefär 250 anställda som jobbar på ca 60 000 kvadratmeter. Ryggraden i Welands verksamhet är tillverkning av pressvetsad gallerdurk som går att se i konstruktioner som trappor, både spiral och raka.Projektet grundar sig i att ljudnivån vid en Maskin för kapning av gallerdurk är hög och därför har personalomsättningen också varit hög. Syftet med projektet är att konstruera komplement till en kapMaskin för att göra den helautomatisk. Det skulle göra att en operatör inte behöver vara närvarande mer än för att förse Maskinen med material, programmera Maskinen och bortföra pallar med färdigt gods.

Konceptstudie av drivaraggregat för klenskog

Biobränslen har blivit en alltmer viktig energiresurs och i Sverige står skogen för en stor del av biobränslet. Detta har lett till en viktig marknad inom svenskt skogsbruk. Vimeks inriktning inom detta område har varit hantering av energisortiment som uppkommer vid röjning och gallring. Under de senaste åren har Vimek utvecklat prototypMaskiner med mål att lösa hanteringen av detta sortiment från stubbe till avlägg. Problematiken med att konstruera en Maskin med god lönsamhet har varit stor.

Inlärningsförmåga hos en robothund: likheter mellan människa och maskin

Ett av målen inom forskningsområdet artificiell intelligens är att simulera mänskliga egenskaper och beteenden i en Maskin. Syftet med uppsatsen var att undersöka om det fanns något som efterliknade den mänskliga inlärningsförmågan i roboten AIBO ERS-210. Den teoretiska bakgrunden utgjordes av Skinners teori om operant betingning. Syftet besvarades genom ett experiment som gick ut på att undersöka hur AIBO?s benägenhet att lyda tre olika kommandon påverkades av belöning och bestraffning.

1 Nästa sida ->