Sök:

Sökresultat:

33 Uppsatser om Marknadsorientering - Sida 1 av 3

Marknadsorienteringens inverkan på vakansgrad : En studie av privata hyresverksamma fastighetsföretag

Titel: Marknadsorienteringens inverkan på vakansgradNivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomiFörfattare: Rusul Mahdi och Daniella NäslundHandledare: Agneta SundströmDatum: 2015 ? maj Syfte: Syftet är att öka förståelse för hur privata fastighetsföretag arbetar med Marknadsorientering med avseende på informationshantering i relation till kunder och hur det arbetet inverkar på företagens vakansgrad.Metod: Studien syftar till att öka förståelse och utgår därmed från en kvalitativ metod. Den empiriska datainsamlingen omfattar tio semistrukturerade intervjuer utförda på fyra fastighetsföretag i Sverige. För att analysera materialet har vi relaterat empirin till teori genom att ställa dessa delar mot varandra vilket har gjorts med hjälp av identifierade nyckelområden.Resultat & slutsats: Samtliga fastighetsföretag arbetar med Marknadsorientering mot kund i enlighet med teorin. Företagens arbete med Marknadsorientering är i stort lika.

Rättvis handel och marknadsorientering : En intressekonflikt?

Syftet med denna uppsats är att undersöka företaget Globalens Marknadsorientering och ta reda på hur Marknadsorientering fungerar i denna typ av företag. Företaget drivs som ideell förening och saknar vinstintresse, vilket gör att spelreglerna är annorlunda i jämförelse med andra företag. Genom att undersöka företagets grad av Marknadsorientering svarar den även på frågan Hur de skulle kunna bli mer marknadsorienterade. Då uppsatsen delvis är skapad på förfrågan från företaget undersöker den även om ökad Marknadsorientering skulle underlätta för deras eventuella expansion.Som teoretisk referensram användes främst Kohli, Jaworski och Kumars forskning på området, då den anses som ledande inom ämnet mätning av Marknadsorientering. Detta kompletterades med Jobber och Fahys faktorer som påvisar skillnaderna mellan Marknadsorientering och produktorientering.

Konsumentdemokrati eller Producentdiktatur?

Vårt övergripande syfte med uppsatsen är att öka förståelsen för problematiken kring Marknadsorientering, alltså klyftan mellan att företag anser sig vara marknadsorienterade trots att de befinner sig långt framför marknaden. Genom att med en metaforisk tematisering visa på olika legitimeringsgrunder för innovationsarbete är vår förhoppning att just denna problematik ska ställas i centrum, eftersom vi anser att innovationsarbete är det första och kanske viktigaste steget för diskussionen kring Marknadsorientering. Ytterligare en del av syftet är att påvisa vilka inre motsättningar som finns inom diskursen för innovationer. Genom att utföra en diskursanalys av innovationslitteratur och av våra intervjuer med innovationspraktiker vill vi lyfta fram ny kunskap som vi anser hittills inte diskuterats och problematiserats. Denna nya kunskap om Marknadsorientering och innovationer är vårt teoretiska bidrag till forskningen.

Den förändrade revisionsbranschen : en studie om hur en ökad kommerisialisering inom revisionsbranschen påverkar revisorers well-being

En studie om hur en ökad kommersialisering inom revisionsbranschen påverkar revisorers well-being. Begreppet kommersialisering representeras av de tre aspekterna Marknadsorientering, kundorientering och affärsorientering medan well-being aspekten representeras av lycka, arbetstillfredsställelse och arbetsmiljö. Det empiriska resultatet av studien tyder på att kommersialiseringsaspekterna Marknadsorientering och affärsorientering har en positiv påverkan på revisorers well-being.             .

Hur marknadsorienterar sig kommersiella fastighetsföretag?

Titel: Hur marknadsorienterar sig kommersiella fastighetsföretag?Ämne/Kurs: C-uppsats i ämnet företagsekonomiFörfattare: Matilda Freij och Sara OlssonHandledare: Agneta SundströmInledning: Fastighetsföretag som arbetar med att hyra ut kontorslokaler möter ofta problem med vakanser. Detta innebär att hantera tomma och outhyrda lokaler. Konkurrens om kunderna har hårdnat genom åren och företag fokuserar hur de ska orientera sig mot marknaden och kunderna. Marknadsorientering har visats ha en positiv effekt på företags resultat och kan ge en minskad vakansgrad.Syfte: Syftet med studien är att få ökad förståelse för hur fastighetsföretag marknadsorienterar sig mot kunder för att minska vakansgraden i kommersiella lokaler och kontor.Metod: Studien utgår från att förstå och tillämpar därför en kvalitativ metod.

Vad påverkar hållbarhet i svenska företag? : En studie om sambanden mellan marknadsorientering, entreprenöriell orientering och genuint hållbarhetsarbete.

Hållbarhet är utan tvekan en av vår tids viktigaste frågor, och ansvaret för en hållbar utveckling vilar på en rad samhällsaktörer. Företagen spelar en viktig roll för att takten på omställningen till ett mer hållbart samhälle ska öka. Marknadsföringspraxis, med tillhörande forskningsfält, har länge varit starkt konsumtionsinriktad där strategierna har tagit utgångspunkt i befintliga marknadsstrukturer. En entreprenöriell orientering skulle, genom den flexibilitet, framsynthet och risktagande som det innebär, kunna bidra till att företag i högre utsträckning ser möjligheten med att arbeta med hållbarhetsrelaterade frågor på ett strategiskt plan.Studien undersöker hur sambanden ser ut mellan Marknadsorientering (MO) respektive entreprenöriell orientering (EO) och hållbarhetsfrämjande attityder, förhållningssätt och konkreta initiativ i svenska företag, och har genomförts med en kvantitativ metod. Syftet är att analysera den strategiska orienteringens betydelse för främjandet av en mer hållbar utveckling.

Intern marknadsföring : intern satsning för extern framgång

Uppsatsen syftade till att undersöka den interna marknadsföringen (IM) inom Ernst & Young genom att identifiera de IM-aktiviteter som genomförs inom företaget för att motivera sina anställda. IM har operationaliserats som intern Marknadsorientering (IMO) enligt Lings och Greenleys (2005) IMO-modell. Modellen består av fem beteendedimensioner med tillhörande aktiviteter.  IMO inom Ernst & Young (avgränsat till huvudkontoret i Stockholm) och framförallt aktiviteterna som typifierar beteendedimensionerna har undersökts i en kvalitativ fallstudie med deduktiv ansats. Datainsamlingen har genomförts med hjälp av semistrukturerade intervjuer och telefonenkäter med HR- och marknads- och informationsansvariga samt genom instudering av sekundärdata. Resultatet från datainsamlingen i en jämförelse med den teoretiska plattformen visade på att Ernst & Young i stor utsträckning har en IMO då företaget genomför beteendedimensionernas typifierade aktiviteter.

Teman, teknik och stil i Henning Bergers "danska" noveller

Henning Berger (1872 ? 1924) har en plats i den svenska litteraturhistorien som en av få ihågkomna författare från 1900-talets första årtionde, vid sidan av Hjalmar Söderberg och Bo Bergman. Intresset har främst knutits till Bergers USA- och barndomsskildringar, särskilt i Där ute (1901) och Drömlandet (1909). I denna uppsats granskas teman, teknik och stil i de noveller han skrev som bosatt i Danmark under 1910-talet, och som han har förlagt till dansk miljö. Framställningen refererar till tidigare undersökningar och omdömen av framför allt Sven Lagerstedt och Fredrik Böök.

Personalrelaterade problem vid en CRM-implementering

Uppsatsen ämnar studera personalrelaterade problem vid en CRM-implementering. Huvudsyftet kan delas upp i fyra delsyften som behandlar vilka implementerings-problemen är, när de uppstår, hur de undviks och hur de bearbetas..

Ideologi eller marknad? : En kvalitativ studie om hur de ideologiska värderingarna närvarar, i de svenska riksdagspartiernas politiska tv-reklam, under valet 2010.

Den strategiska politiska kommunikationen och valkampanjerna har blivit allt viktigare (Nord & Strömbäck, 2003, s.47). I Samband med detta har det marknadsorienterade partiet upptäckts framträda, ett parti som inte längre är knutet till sina ideologiska värderingar utan strävar efter att tillfredställa marknadens önskningar och behov (Strömbäck, 2009, s.228; Lilleker & Lees- Marshment, 2005, s. 1).Syftet med denna studie är att, utifrån teorin om politikens Marknadsorientering, undersöka hur de svenska riksdagspartiernas ideologiska värderingar och aktuella sakfrågor är närvarade i de politiska tv-reklamerna från valrörelsen 2010. Vi undersöker hur partiernas ideologiska värderingar kommer till uttryck och i vilken utsträckning reklamfilmerna fokuserar på ideologiska värderingar respektive aktuella sakfrågor. Vi studerar även hur kopplingen ser ut mellan de aktuella sakfrågor som lyfts fram och de ideologiska värderingarna.

Apple Inc. ? En marknadsdriven organisation med Steve Jobs i fokus.

Kundens behov och värderingar förändras ständigt, vilket har medfört att fokus på bådemarknadsföring och management behövs för att kunna överleva konkurrensen påmarknaden. Marknadsföringskonceptet har dock varit en paradox när det gällermanagement. Det krävs exceptionellt mycket av det interna ledarskapet för att motiveratill kund- och Marknadsorientering. I många årtionden har chefer blivit uppmanade att?vara nära kunden?, ?sätta kunden i toppen av organisationsplanen? och definiera ettverksamhetssyfte med att skapa och behålla nöjda kunder.Syftet med denna studie är att undersöka Apple Inc.?s marknadsfokus och hur Steve Jobsledarskap influerade företaget och hur han påverkade organisationensMarknadsorientering.

Public service vs Kommersiell TV. SVT, TV4-gruppen och MTG: En kvalitativ fallstudie om de ledande aktörerna på den svenska TV-marknaden och deras marknadsorientering.

The Swedish TV broadcasting market is constantly changing together with the players in it. The questionto be answered by this paper is how the players in the market handle these changes and to what extentthe players are changing the market. Also, are there any differences between the public service andcommercial players in this aspect? The purpose of this paper is to create a better understanding of theSwedish broadcasting market and its player's market orientation. Through case studies of the three mainbroadcasting companies, SVT, TV4-gruppen and MTG, the market is analyzed from their perspective.The conclusions from the analysis show that there are differences in the market orientation betweenpublic service and commercial players, where the commercial companies are more market driven..

Managementska låneord bland låneböckerna: Om bibliotekariers attityder till marknadsmetaforer på biblioteket

Over the last decades, language in the public sector has changed due to influence from New public management. In this thesis, I seek to investigate librarians? attitudes towards a more businesslike way of speaking about libraries, referred to here as management-speak. For this purpose, I?ve used a modified version of the matched guise technique.

Det offentliga rollspelet : En textanalys av tre kommuners offentliga kommunikation på Facebook

Aim With this study we want to highlight and analyze the media spin of the PR campaign Miss Skinny by clarifying; a diffusion pattern which covers posts published by bloggers and journalists; a framing pattern from the first audited post to the last; how journalists are influenced by user generated content, and what consequences this may have for the news coverage.Method We have conducted a studied of news posts and blog posts about the Swedish PR campaign Miss Skinny through content analysis, diffusion analysis and mapped direct links between blog posts and news posts.Main result We found that a surprisingly large amount of news postings contained direct links to previous blog posts and that the former media serial no longer can be applied on today's modern media where journalists and other players come together on the converged media arena. .

Organisation och marknadsorientering av äldreomsorgen : En jämförelse mellan Sverige och Tyskland

Organisation and market orientation of elderly careThis comparative literature study is intended to describe how elderly care is organised and financed in Germany and Sweden. Furthermore, it analyses the degree of competition and market orientation in both countries' care systems. Important aspects in this context are the kinds of measurements which are used on the two markets and the question if there are quasimarkets.The theoretical backgrounds of the study are Esping-Andersen's "Three Worlds of Welfare Capitalism" and Harold Wilensky's convergence theory. Esping-Andersen's theory describes Sweden as a social democratic and Germany as a conservative welfare regime which means that there are different conditions for the development of welfare. The use of Wilensky's theory shows that both welfare systems are converging since the end of the 20th century.

1 Nästa sida ->