Sök:

Konsumentdemokrati eller Producentdiktatur?


Vårt övergripande syfte med uppsatsen är att öka förståelsen för problematiken kring marknadsorientering, alltså klyftan mellan att företag anser sig vara marknadsorienterade trots att de befinner sig långt framför marknaden. Genom att med en metaforisk tematisering visa på olika legitimeringsgrunder för innovationsarbete är vår förhoppning att just denna problematik ska ställas i centrum, eftersom vi anser att innovationsarbete är det första och kanske viktigaste steget för diskussionen kring marknadsorientering. Ytterligare en del av syftet är att påvisa vilka inre motsättningar som finns inom diskursen för innovationer. Genom att utföra en diskursanalys av innovationslitteratur och av våra intervjuer med innovationspraktiker vill vi lyfta fram ny kunskap som vi anser hittills inte diskuterats och problematiserats. Denna nya kunskap om marknadsorientering och innovationer är vårt teoretiska bidrag till forskningen. Vår teoretiska referensram består av diskursanalys vilken har haft stor betydelse för uppsatsen. Diskursanalysen är användbar eftersom vi har valt att analysera och dekonstruera olika påståenden i litteraturen och hos praktiker. Detta har vi gjort för att påståenden i allmänhet har ett bakomliggande budskap. Författarnas och praktikernas olika uttryckssätt möjliggör en tematisering, och ett avslöjande av dessas tankar på en högre abstraktions nivå än de konkreta påståendena. Resultatet av vår diskursanalys har resulterat i sju olika metaforiska legitimeringsteman. Genom en kritisk granskning av dessa har vi kommit fram till att samtliga brister i sin marknadsorientering.

Författare

David Larsson Tarek Dirawi

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..