Sök:

Vad vill målgruppen kvinnor i åldern 20-35 ha för ämnesinnehåll och formkänsla i ett livsstilsmagasin för kvinnor?


Syftet med denna uppsats är att med en målgrupp som utgångspunkt undersöka vilken typ av formspråk och känsla de vill ha gällande utseende och innehåll i livsstilsmagasin. Den målgrupp som är överrepresenterad inom denna kategori av magasin är kvinnor i åldrarna 20-35. Vi har därför avgränsat oss till denna målgrupp i vår undersökning. För att få svar på frågeställningen ?vad vill målgruppen kvinnor i åldern 20-35 ha för ämnesinnehåll och formkänsla i ett livsstilsmagasin för kvinnor?? har vi genomfört en enkätstudie och en workshop. Resultaten från dessa undersökningar analyserades och sammanfattades till en typ av kommunikativ plattform som låg till grund för vår formgivning. Skillnaden mellan vår form och den som finns i marknadens magasin är att vi använt oss av bilder som vi tycker är mer livfulla och föreställer människor från målgruppen istället för en poserande supermodell. Vår form känns även mer experimenterande och mer livfull då bilder och illustrationer kan kombineras.

Författare

Hanna Burman Frida Wedin

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..