Sök:

Sökresultat:

6 Uppsatser om Lärarperspektiv - Sida 1 av 1

Taoistiskt tanke i Ledarskap

Sammanfattning Under tiden som yrkesverksam la?rare kommer man med stor sannolikhet undervisa elevermed autismspektrumsto?rning. Denna studie inriktar pa? just denna funktionsnedsa?ttning och hur la?rare kan arbeta pedagogiskt fo?r att sto?dja dessa elever. Syftet a?r da?rmed att underso?ka la?rarens upplevelser av att undervisa elever med autismspektrumsto?rning.Studien grundar sig pa? tre olika teman som a?r kopplade till studiens fra?gesta?llning.

Sam- eller sÀrundervisning i idrott och hÀlsa? : en intervjustudie med sex lÀrare

Syftet med följande arbete Àr att undersöka sÀr- respektive samundervisning utifrÄn ett lÀ­rarperspektiv. Vi vill undersöka för och emot argument med respektive arbetsform och un­dersöka vilket arbetssÀtt som bidrar att förstÀrka jÀmstÀlldhet enligt verksamma lÀrare. Vi valde en kvalitativ metod i form av samtalsintervjuer med sex verksamma pedagoger för att uppnÄ vÄrt syfte. Enligt vÄrt resultat var alla sex intervjuade lÀrare överens om att de svaga och lÄgpresterande flickorna gynnas vid sÀrundervisning, och att vid samundervisning gynnas gruppen som helhet dÀr det sociala samspelet trÀnas och förstÀrks. Vidare hade lÀrarna fö­restÀllningar om att samundervisning bidrar till jÀmstÀlldhet.

Anpassad undervisning för alla? : En studie utifrÄn fyra lÀrares erfarenheter om inkluderande undervisning för elever med autismspektrumstörning

Sammanfattning Under tiden som yrkesverksam la?rare kommer man med stor sannolikhet undervisa elevermed autismspektrumsto?rning. Denna studie inriktar pa? just denna funktionsnedsa?ttning och hur la?rare kan arbeta pedagogiskt fo?r att sto?dja dessa elever. Syftet a?r da?rmed att underso?ka la?rarens upplevelser av att undervisa elever med autismspektrumsto?rning.Studien grundar sig pa? tre olika teman som a?r kopplade till studiens fra?gesta?llning.

Mediers konkurrens om eleverna! : En studie om fyra flickors och fyra pojkars textmöten och textvanor i olika medier.

Syftet med följande arbete Àr att undersöka sÀr- respektive samundervisning utifrÄn ett lÀ­rarperspektiv. Vi vill undersöka för och emot argument med respektive arbetsform och un­dersöka vilket arbetssÀtt som bidrar att förstÀrka jÀmstÀlldhet enligt verksamma lÀrare. Vi valde en kvalitativ metod i form av samtalsintervjuer med sex verksamma pedagoger för att uppnÄ vÄrt syfte. Enligt vÄrt resultat var alla sex intervjuade lÀrare överens om att de svaga och lÄgpresterande flickorna gynnas vid sÀrundervisning, och att vid samundervisning gynnas gruppen som helhet dÀr det sociala samspelet trÀnas och förstÀrks. Vidare hade lÀrarna fö­restÀllningar om att samundervisning bidrar till jÀmstÀlldhet.

Feedback ur ett la?rarperspektiv : En studie om fyra la?rare i idrott och ha?lsa och deras anva?ndning av feedback

Under a?ren pa? la?rarutbildningen har vi via personliga iakttagelser kunnat sko?nja en diskrepans mellan vad la?rare anser sig sa?nda ut fo?r feedback och hur de beskriver sin feedback. Luke och Sinclair (1991) menar att det a?r la?rarens beteende som a?r den starkaste faktorn till hur elever uppfattar Idrott och ha?lsa i skolan. I relation till det som Hattie och Timperley (2007) samt Stensmo (2008) skriver om hur felaktig feedback kan ge omva?nd effekt riskerar feedback att motarbeta Skolverkets (2011) ambition att fra?mja varje elevs utveckling.

Att iscensÀtta lÀrande : dramapedagogik som undervisningskonst

I inledningen sta?lls fra?gan om vilka bero?ringspunkter som finns mellan ska?despelar- och undervisningskonst. A?r bero?ringspunkterna desamma oavsett la?rar- och undervisningsstil?Utifra?n tidigare forskning belyses falska motsa?ttningar likava?l som nyanserade och fo?rdjupade kopplingar mellan ska?despelar- och dramapedagogroll. Anva?ndning av olika teatrala och pedagogiska konventioner problematiseras och fo?rdjupas teoretiskt.