Sök:

Sökresultat:

6 Uppsatser om Lastbilshytter - Sida 1 av 1

Produktionsstyrning av reservdelstillverkningen vid Volvo
Lastvagnar AB i Umeå

På Volvo Lastvagnar AB i Umeå tillverkas i huvudsak kompletta Lastbilshytter som levereras till fabriker i Göteborg och Ghent, där körklara lastbilar byggs ihop. Fabriken i Umeå tillverkar även Lastbilshytter som levereras som byggsatser samt även reservdelar till de hytter som tillverkats i Umeå. De två sistnämnda artikelgrupperna har inte fått samma fokus från företaget som kompletta hytter har och följden är att produktionen inte fungerar tillfredställande. Leveransprecisionen är låg och den inblandade personalen upplever att flödet inte är bra. Syftet med detta projekt har varit att kartlägga flödet av förbehandlade artiklar på VLU samt föreslå åtgärder för att förbättra leveransprecisionen, hanteringen och kapitalbindningen i samma flöde.

Energimodell över processerna i byggnad UD, Volvo Lastvagnar

På uppdrag av Volvo Lastvagnar har detta examensarbete genomförts under våren 2013 för att undersöka potentialer av energibesparande åtgärder i måleriet. Syftet med uppdraget var att utveckla en energimodell över måleriet i byggnad UD, där användaren kan testa olika driftparametrar för att se måleriets potentiella besparingar ur en ekonomisk och energimässig synvinkel. Energimodellen byggdes i Microsoft Excel och arbetet innefattar tydliga redogörelser över de energikrävande processerna, samt över de data som ligger till grund för modellens beräkningar. Data över 2012 års driftsituation har använts som grunddata i modellen och analyser av dessa tyder på att stora energibesparande åtgärder är möjliga.De Lastbilshytter som lackeras i Line 3 är de i särklass dyraste, då Line 3 i dagsläget används väldigt ineffektivt. Av den maximala kapaciteten på 12,9 hytter per timme, använder Line 3 endast mellan 8 % och 15 %. Modelleringar visar att en reduktion av drifttiden på Line 3 från ca 95 timmar per vecka till 40 timmar per vecka skulle medföra en minskad driftkostnad på en dryg miljon kronor per år.

Utvärderingsmodell för framtidens boxflöden på Scania i Oskarshamn

I detta examensarbete behandlas flöden av material hos Scania CV AB i Oskarshamn, där Scanias Lastbilshytter tillverkas. I Oskarshamn finns flera verkstäder där hytter byggs upp stegvis, den sista verkstaden är en monteringsverkstad. I monteringsverkstaden sker all produktion på taktade monteringslinor vilka försörjs med material. Detta examensarbete innefattar enbart arbetet i monteringsverkstaden. I arbetet behandlas flödet av boxar, vilket är lådor som används som lastbärare i produktionen, från att materialet kommit in i monterings-verkstaden tills det står vid monteringslinan.Scania har som mål att säkra en högre produktionstakt inom de närmaste åren.

Hur frigör vi yta?: en undersökning av fabriksområdet vid Volvo Lastvagnar AB i Umeå

Hos företag som saknar restriktioner för lagernivåer och riktlinjer för beslut om skrotning blir det naturligt att saker sparas "utifall-att". Så länge ett sådant arbetssätt tillåts fortgå kommer tillgängliga områden sannolikt att fyllas på med allt mer saker och så småningom blir platsbristen ett faktum. Detta leder till oönskade konsekvenser i form av bland annat kapitalbindning, onödig hantering och transport, samt bidrar till att det blir svårare att hålla ordning. Volvo Lastvagnar AB i Umeå är ett företag som brottas med en del av denna problematik, speciellt utomhus på fabriksområdet. Det här examensarbetet syftar till att, med hänsyn till interna verksamheters behov, ta fram förslag som kan frigöra yta på fabriksområdet samt skapa bättre ordning.

Förslag på fabrikslayout för frontlucka på Volvo lastvagnar i Umeå

Den ökande globala tävlingen bidrar till att konkurrensen ökar för de flesta tillverkningsföretag. För att företagen ska kunna utmanövrera sina konkurrenter så måste företaget veta sina specifika operativa fördelar som även kallas för konkurrensprioriteringar. Fabrikslayouten binder samman konkurrensprioriteringar, processer och kapacitet till en fysisk uppställning av människor, maskiner och yta. Idag producerar Volvo lastvagnar i Umeå (VLU) Lastbilshytter utan frontlucka. Eftersom frontluckan och lastbilshytten lackeras på två olika ställen finns det problem med nyansskillnader mellan dessa.

Balansering av förmonteringsline för lastbilshytter vid Scania i Södertälje

På Scania väntar stora utmaningar i framtiden. Ständigt ökande konkurrens kräver ständiga förbättringar av produktion och produktionsstruktur. På Chassimonteringen i Södertälje monteras lastbilar samman. Detta examensarbete har utförts på en avdelning på Chassimonteringen där Lastbilshytterna förbereds för att monteras på lastbilschassit. På denna avdelning, Hyttförmonteringen eller helt enkelt Förmonteringen, finns stora möjligheter till förbättringar.