Sök:

Sökresultat:

7 Uppsatser om Konsumenttest - Sida 1 av 1

Omformulering av recept : Ett jämförande konsumenttest inför byte av huvudingrediens

Vid utveckling av nya såväl som befintliga produkter är marknadsföringsundersökningen en viktig komponent. Genom att använda sensorisk analys och Konsumenttest ökar chanserna att skapa en konkurrenskraftig produkt.Denna studie grundas på ett samarbete mellan Institutionen för kostvetenskap vid Uppsala universitet och ett svenskt livsmedelsföretag.Syftet var att undersöka huruvida en förändring i grundreceptet hos fem (A, B, C,D,E) produkter kunde uppfattas av konsumenten samt om de nya versionerna föredrogs framför de befintliga. Slutligen undersöktes om ett visst attribut förklarade konsumentens val. Två Konsumenttest, ett acceptanstest och ett preferenstest utfördes där 100 deltagare testade produkt A och resterande produkter testades av 30 personer respektive (N=220).Resultatet från preferenstestet visade att en majoritet av respondenterna föredrog den nya versionen för Produkt A, B, D och E men att en signifikant skillnad (P=5%) kunde endast utlösas för Produkt A (P=0,002). Inget av acceptanstesten visade någon signifikant skillnad.Slutsatsen som dras är att byte av huvudingrediens inte uppfattas negativt av konsumenten och att den nya versionen är ett acceptabelt alternativ.

Flaskvatten : Anpassat för barn

Samtidigt som människor blir mer hälsomedvetna ökar konsumtionen av läsk, cider och sockerberikat flaskvatten. Sockerrika drycker är ett dåligt alternativ för barn, eftersom drycken endast består av tomma kalorier och ofta har ett lågt pH-värde, som kan påverka barns tandhälsa negativt.  Syftet med den här studien var att utveckla ett flaskvatten som barn tycker om och som inte påverkar barns hälsa negativt. Barnen påverkas av vad föräldrarna äter och dricker, därför undersöktes även hur föräldrarna ser på familjens val av måltidsdrycker. Studien inleddes med en mindre undersökning av den svenska och internationella marknaden för flaskvatten, avsett för barn. Baserat på dessa insikter och i samråd med uppdragsgivaren Malmberg Original Water AB utvecklades några olika varianter av flaskvatten riktade mot barn.

Smaksatt proteinberikad havredryck : en vegetabilisk dryck fri från allergener

Det kommer ständigt nya studier med olika hälsoråd angående kosten och fysiskaktivitet om hur vi ska undvika fetma, högt blodtryck samt hjärt- och kärlsjukdomar.Intresset av proteinets effekt på uppbyggnad av muskelmassa vid fysisk aktivitet harökat. Detta har medfört ett stort urval av olika drycker med proteintillskott påmarknaden, främst ur animaliskt ursprung.Syftet med detta examensarbete var att ta fram en vegetabilisk proteinberikadhavredryck som förväntas hjälpa kroppen vid återhämtning. Arbetet innebar att utvecklaett recept baserat på de Nordiska Näringsrekommendationer 2004 (NNR) med fokus påprotein, kolhydrater och fett. Delmålet var även att utesluta allergener. Dryckenbaserades på ett medelvärde från de fysiskt aktiva och äldre människors näringsbehov,detta för att bredda den tilltänkta dryckens målgrupp.Fyra smaksatta drycker framställdes med olika energiinnehåll utifrån två olikahavredrycker, en naturell och en kalciumberikad.

Sensory studies of an energy dense drink for elderly people

The average length of life is increasing in the western world, hence the older population is growing. A common health problem among the elderly is malnutrition. Malnutrition causes decreased body strength and is associated with an amplified risk of infections, depression, fractures and increased mortality. The health care system is therefore faced with the challenge to prevent malnutrition among the growing population of elderly. This could be done by providing nutritious foods developed to meet the specific needs of elderly. The overall objective of this project was to test a healthy energy dense drink based on oats targeted for the elderly consumers as a strategy to prevent malnutrition among elderly.

Surdegsbröd och jästbröd : skillnad i smak och GI-värde

Inledning: Surdeg är idag en trend som fångats av många och de flesta bagerier ochdagligvarubutiker säljer bröd som kallas för surdegsbröd. Ett traditionellt surdegsbröd är ettbröd där surdegen används som enda hävningsmedel i brödet.Syfte: Syftet var att undersöka skillnader i sensoriska egenskaper, utifrån ettkonsumentperspektiv, samt GI-värde mellan surdegsbröd, jästbröd och bröd bakat på bådesurdeg och jäst.Material och metod: Metoderna som användes var två olika Konsumenttester för att bestämmaskillnader mellan de tre bröden, och en in vitro-metod för att bestämma GI-värde.Resultat: Resultatet visade att konsumenter känner skillnad mellan surdegsbröd och jästbrödoch mellan surdegsbröd och bröd bakat på både surdeg och jäst men däremot inte mellanjästbröd och bröd bakat på både surdeg och jäst. Den syrliga smaken i surdegsbröd minskar ombrödet bakas på både surdeg och jäst. GI-mätningen genom in vitro-metoden visade att brödetbakat på både surdeg och jäst hade lägst GI medan surdegsbrödet hade högst.Slutsats: Ett bröd bakat på både surdeg och jäst är mer likt ett jästbröd än ett surdegsbröd. In vitro-metoden är inte den mest tillförlitliga för att undersöka skillnader i GI för justsurdegsbröd samtidigt som surdegsbrödets pH-värde kan ha varit för högt för att kunna sänkabrödets GI-värde.

Produktutveckling av nyckelhålsmärkt paj : En sensorisk studie om konsumenters acceptans av framtagen paj och färdigpaj

Förekomsten av övervikt, fetma och dess konsekvenser är ett problem för den globalafolkhälsan. Många svenskar äter för mycket mättat fett och salt. Nyckelhålet symboliserarmindre fett, bättre fettkvalitet, mindre salt och socker, samt mer fullkorn och kostfiber. Idagsläget finns ingen nyckelhålsmärkt färdigpaj på marknaden. Studien är ett samarbete medLivsmedelsverket och Procordia med syfte att utveckla en paj som uppfyller kriterierna förNyckelhålet och för ett hälsopåstående och vars innehåll kan matchas med de ingrediensersom används vid industriell tillverkning.

Framtagning av en naturligt glutenfri mjölmix med fullkorn för brödbakning : En sensorisk jämförelse med motsvarande produkt på marknaden

Introduktion: Celiaki är en kronisk sjukdom som innebär intolerans mot gluten. I Sverige är 35 000 personer drabbade men mörkertalet är stort. Den enda behandlingen som finns är livslång där gluten utesluts från kosten. Flera studier har visat att utbudet av glutenfria produkter är begränsat. Dess sensoriska egenskaper, främst smak och textur är förhållandevis dåliga, men även näringsinnehållet är förhållandevis lågt.Syfte: Syftet med denna studie är att utveckla en naturligt glutenfri mjölmix med fullkorn för bakning av matbröd samt undersöka konsumenters acceptans och preferens för ett bröd bakat på denna mjölmix jämfört med ett bröd bakat på en redan befintlig mjölmix på marknaden.Metod och material: En naturligt glutenfri mjölmix har tagits fram genom provbakning av elva stycken bröd av åtta olika naturligt glutenfria mjölsorter i olika kombinationer.