Sök:

Sökresultat:

21 Uppsatser om Idrottsevenemang - Sida 1 av 2

Alkohol på idrottsevenemang : En kvantitativ studie om sambandet mellan vuxnas alkoholkonsumtion på idrottsevenemang och gymnasieungdomars attityd till alkohol

The purpose of this quantitative study was to examine the relation between sporting events, where alcohol is served, and the attitude towards alcohol among adolescents. We conducted a survey with 195 respondents, all of whom was students of Swedish upper secondary school. The respondents were between 15 and 18 years of age. The data were analyzed using theories of attitudes and norms. We also analyzed the data using previous research.

Att skapa ett framgångsrikt idrottsevenemang : En kvalitativ studie om hur svenska idrottsevenemang skapar samt bibehåller en framgångsrik marknadsposition.

What is it that makes some events so successful, while others do not achieve the same results? According to most researchers and writers there are several factors that must be achieved in order for events to distinguish themselves from the crowd and be successful, but what are those factors then? The study was aimed to investigating the factors that create a successful sporting event. One person from each of the six largest children's and youth football tournaments, participated in this qualitative interview study. The results showed that factors such as; possessing a good knowledge of the organization, its external market environment and its stakeholders, proved significant. Similarly, to use the correct custom marketing methods, maintain and attract new stakeholders, and to have nice and caring work staff, were factors contributing to the success of wealth..

Skatte- och sysselsättningseffekter till följd av ett större idrottsevenemang : Förväntade effekter på regionens näringsliv till följd av ett kommande Skid VM i Falun 2015

Syfte: Att mäta turisternas konsumtion i samband med ett större Idrottsevenemang samt att beräkna skatte- och sysselsättningseffekter till följd av denna under Skid-VM i Falun år 2015.Metod: Turisternas konsumtion har i denna studie mätts genom att ett urval av besökarna på Skidspelen 2013 fört dagbok över sin konsumtion. Vi har även använt sekundärdata i form av en konsumtionsundersökning som är genomförd under Svenska Skidspelen 2012 samt uppgifter från en rapport författad av HUI Research AB.Slutsats: Tre olika scenarion har använts för att beräkna skatte och sysselsättningseffekter. Ett lågt scenario där vi räknar med 140 000 sålda endagsbiljetter vilket är samma antal som Skid- VM i Falun 1993. Ett medelhögt där vi räknar med 200 000 sålda endagsbiljetter vilket är vad arrangören förväntar sig samt slutligen ett högt scenario med 270 000 sålda endagsbiljetter vilket är vad som såldes under Skid-VM i Oslo 2011. Beroende på valt scenario kommer turisternas totala konsumtion i regionen att uppgå till mellan 147 och 197 miljoner kronor.

Förfrysningsskador ? förebyggande åtgärder och initial behandling.

Bakgrund - Det är ofta sjuksköterskan i roller som ambulanssjuksköterska, skidpatrull, diverse räddningsgrupper, sjukvårdsansvarig på expeditioner och på Idrottsevenemang, har första kontakt med patienter med förfrysningsskador. I och med detta har sjuksköterskan pre-hospitalt det behandlingsansvaret innan patienten kan transporteras till en högre omsorgsnivå. Dessutom är det också sjuksköterskan som identifierar riskgrupper och i förebyggande syfte utbildar privatpersoner, expeditionsledare och företag i förebyggande åtgärder mot förfrysningsskador på en klinik, vid Idrottsevenemang och på utbildningar.Syfte - Syftet med denna studie är att beskriva förebyggande åtgärder mot förfrysningsskador, identifiering av riskfaktorer och riskbeteenden samt initial behandling av sådana skador.Metod ? En litteraturstudie med datainsamling genom systematisk artikelsökning.Resultat ? Resultatet visar att det bästa av allt är att undvika en förfrysningsskada. Det finns inte någon standard för behandling av förfrysningsskador även behandlingsprotokoll finns.

Effektiv ledning av idrottsevenemang : en studie i ledarskapskommunikation vid idrottsevenemang

AimThe purpose was to make researches into and illustrate how the leadership looks like at sporting event, concerning human communication.The following issues have been treated: What is characteristic for leadership during a sporting event? What does communication look like within the managerial? What kind of problems appears or can appear on account of defective communication at sporting event.MethodThe method being used is qualitative, based on interviews with three group leaders and one project leaders, all working for a summertime sporting event. As a form of basis a search for existing literature and articles on this subject were accomplished. The selection was made after having consulted a person of proportionately high station, active at the invested sporting event.ResultsAs a result of the essay, I have brought out, that leadership is different from group leaders and project leaders. Their difference in assignment demands different leadership, and that explains the occasion.

Lärande om idrottsevenemang vid ideellt arbete : - om överföring och utveckling av kunskaper mellan föräldrar i ett föreningssammanhang

Idrotten engagerar och bero?r ma?nniskor. La?gg da?rtill att ideellt arbete sysselsa?tter ma?nga fo?ra?ldrar. Detta a?r bakgrunden till uppsatsen.

Inställningar till Fotbolls-EM : Hur samhälleliga och ekonomiska effekter värderas av den svenska befolkningen på västkusten

Idrottsevenemang lyfts ofta fram som något som medför positiva ekonomiska effekter för destinationen som arrangerar det. Regeringen fattade dock beslut om att inte arrangera fotbolls-EM 2016 och denna studie berör allmänhetens uppfattning av den här typen av arrangemang. Närmare bestämt är det övergripande syftet med föreliggande studie att studera boende på den svenska västkustens inställning till ett Fotbolls-EM i Sverige. För att uppnå denna målsättning kommer följande forskningsfrågor att besvaras:Vilken inställning har invånare på den svenska västkusten till ett Fotbolls-EM i Sverige?Vilka positiva konsekvenser ser de att detta kan ge för samhälle och ekonomi?Vilka negativa effekter ser de att detta kan ge för nationen?Studiens teoretiska ramverk kretsar kring sportturism och de komponenter som ingår i detta forskningsfält.

Ambush marketing. En studie och analys av det rättsliga skydd som erbjuds stora idrottsevenemang i Sverige med anledning av ambush marketing

Ambush marketing kan kortfattat beskrivas som en marknadsföringsstrategi där någon associerar sin produkt eller sitt företag med ett stort Idrottsevenemang utan att ha betalat någon sponsringsavgift. Fenomenet har fötts och utvecklats i takt med en allt mer sofistikerad sponsringsmarknad där sponsorer givits exklusiv rätt att utnyttja den goodwill som förknippas med ett evenemang. I Sverige finns ingen reglering som specifikt tar sikte på ambush marketing eller stora Idrottsevenemang. Istället är varumärkes- och marknadsföringsrätten av enskilt störst betydelse. Internationellt har dock flertalet länder infört s.k.

Idrott och EG-rätt: Konkurrensrättsliga aspekter på handel med TV-rättigheter till idrottsevenemang

Under de senaste decennierna har idrottens värld genomgått stora förändringar. Den"ekonomiska boomen"har inneburit en inflationsartad höjning av biljettpriser, spelarlöner och priser för TV-rättigheter. På den hårt konkurrensutsatta TV-marknaden är Idrottsevenemang det särklassigt mest effektiva vapnet i kampen om tittarna. Med den ökade efterfrågan på TV- rättigheter till Idrottsevenemang har priserna skjutit i höjden. Denna utveckling har aktualiserat frågor om vissa försäljningsförfarandens förenlighet med EG-rättens konkurrensregler.

Lika men ändå olika : En fallstudie om löparevenemangen Vindelälvsloppet och Sankt Olavsloppet

Införandet av IAS 41 medförde att redovisningsprinciperna för värderingen av ett företags biologiska tillgångar förändrades. Det finns forskning på hur införandet av IAS 41 påverkat olika aktörer inom skogsindustrin men lite är skrivet om dess påverkan på laxodlingsindustrin. Denna uppsats ämnar undersöka hur kapitalfördelningen till intressenter utvecklats sedan införandet av IAS 41. Studien fokuserar på intressenterna ägare och anställda. Vi har tillämpat en kvantitativ metod där vår empiriska studie bygger på numerisk sekundärdata.

Den komplexa nätverksorganisationen och spindeln i mitten : En kvalitativ studie om organisation och ledning i stora idrottsevenemang

This study is about organizing major sporting events. Sporting events? numerous positive outcomes for the hosting region has resulted in a growing number and size of sporting events globally. The aim of this study was therefore to provide further knowledge about how organizations in major sport events practically and strategically operate and how processes related to organization and leadership can contribute to the success of the event. The study focuses the context of a Swedish national multi-sport event hosted and held by three different cities, three different years.

Videoproduktion och distribution av gudstjänster

Sammanfattning: Det är minst lika många människor som besöker arrangemang och gudstjänster i kyrkor som besöker Idrottsevenemang. Det behövs studiogudstjänster dock sänds det allt färre Tv-gudstjänster direkt från kyrkor och medlen för att göra detta är också på väg att minskas. Många som ser dessa gudstjänster har av olika orsaker inte möjlighet att besöka en kyrka. Detta kan t ex bero på funktionshinder och sjukdom men också att många äldre har svårt att förflytta sig och se gudstjänster live. Ett sätt för kyrkorna att nå ut på bredare front skulle kunna vara att använda sig av Internet som media.Syftet med uppsatsen är att genom intervjuer, användningstestning och slutligen prototyptestning, ta fram en lösning för digital överföring av ljud och bild från ett ställe till ett annat via ett IP-nätverk och finna en avvägning mellan det tekniska och användbarheten då användaren har begränsad teknisk kunskap.Vid datainsamlingen användes en kvalitativ forskningsprocess med intervjuer och observation som insamlingstekniker.

"...tradition, tenniskungen, världsspelare och vackra människor" -Imagens påverkan av en ökad kommersialisering

Syfte:Studiens syfte består i att belysa hur företagen som sponsrar ett Idrottsevenemang anser att deras image kan påverkas och förändras via den ökade kommersialiseringen av idrotten. Metod:Studien bygger på en kvalitativ metod och det empiriska materialet samlades in via kvalitativa enkäter. Arbetets utgörs av en blandning mellan induktiv och deduktiv ansats. Teoretiska perspektiv:De huvudsakliga teorierna i studien utgörs av Jiffer & Ross (1999) A-ERIK modellen, Rushall & Barnes (2005) sju värdeskapande anledningar till ett sponsorsamarbete och Gwinners (1997) modell över image creation and image transfer in event sponsorship. Teorierna tillämpades för att undersöka hur en ökad kommersialisering av idrotten kan påverka företagens image.

Enhetlig moms : ? konsekvenser för ett idrottsaktiebolag?

Regeringen beslutade 2002 att utreda reglerna om reducerade mervärdesskattesatser. För att komma undan gränsdragningsproblem föreslogs en enhetlig mervärdesskatt (moms) på 21,7 procent. Idrottsevenemang beskattas idag med 6 procent moms och en enhetlig moms på 21,7 procent skulle alltså innebära en momshöjning för idrottskonsument¬erna. Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen för vad en momshöjning skulle innebära för ett idrottsaktiebolags ekonomi och hur en eventuell prishöjning av evenemangsbiljetter påverkar besökarnas köpbeteende. Studien utformades med en deduktiv ansats.

Att uppleva Washington Capitals : ett framgångsrikt företag inom upplevelseekonomin

Syftet med uppsatsen är att undersöka hur Washington Capitals strategiskt arbetar för att skapa upplevelser i samband med hockeymatcherna och deras kringarrangemang.Hur skapar Washington Capitals upplevelser? Finns det något att lära av deras upplevelsestrategi?Kan Washington Capitals arbetssätt kopplas till teorier om upplevelseekonomi?  Metod: Sekundärdata i form av tryckta källor och böcker, tidigare uppsatser och artiklar. Vi har genomfört en kvalitativ fältstudie i Washington D.C. Där intervjuade vi personer på Washington Capitals organisation samt genomförde deltagande och icke deltagande observationer på huvudkontoret och i arenan vid matcharrangemang. Resultat & slutsats: Washington Capitals arbetar i hög grad med upplevelseekonomi, detta är något som andra kan lära av. Washington Capitals arbetar inte utefter några upplevelseekonomiska teorier, de hade aldrig hört begreppet tidigare.

1 Nästa sida ->