Sök:

Sökresultat:

23 Uppsatser om Hjullastare - Sida 1 av 2

Körbarhetskvantifiering av Hjullastare

Idag är det möjligt att modellera de hydrauliska och mekaniska systemen hos en Hjullastare. Det går även i viss omfattning att simulera omgivningen samt de förarkommandon som krävs för utförandet av en önskad uppgift. Däremot är det enda sättet att få reda på hur en förare kommer att uppleva maskinen, dess körbarhet, att bygga en fungerande prototyp och be en förare att testa den.Syftet med det här examensarbetet var att hitta en korrelation mellan förarens bedömningar och mätdata insamlade från en Hjullastare under körning. Resultaten är sedan tänkta att användas i framtida simuleringar. Olika Hjullastare testades av en grupp provförare och deras subjektiva bedömningar såväl som mätdata från hjullastarna samlades in.Slutsatsen är att det går till en viss del att förutsäga körbarheten från insamlade data om förarens körstil är känd.

Utveckling av hydrauliskt redskapsfäste till hjullastare

Effektivisering går som en röd tråd genom dagens samhälle där allt ska ske snabbare, bättre och billigare. OilQuick AB är ett familjeföretag i Hudiksvall som har specialiserat sig på gränssnittet mellan maskin och redskap. På arbetsplatser där maskinförarna använder sig av ett flertal hydrauliskt drivna redskap kan man spara tid genom att koppla redskap och hydraulik utan att lämna hytten. Med OilQuicks redskapsfäste slipper föraren lämna hytten vid varje redskapsväxling, dessa moment är tidsödande och sliter på knän och ryggar hos förarna. Hydraulolja är allergiframkallande och spill på händer, kläder och omgivning undviks med OilQuicks redskapsfäste.

Masterplan för svetsavdelning : Förstudie

Det här examensprojektet har utförts på Volvo CE, Hauler & Loader Division, Arvika. Projektet ingick som ett avslutande moment i maskiningenjörsprogrammet vidKarlstads universitet. Volvo i Arvika tillverkar Hjullastare vilket man har gjort sedan mitten av 60-talet. Fabriken har idag ca 1150 anställda som tillsammans levererar över 6000 Hjullastare per år.Produktionsvolymen i Arvikafabriken ökar allt mer vilket medför att ett behov av många investeringar för att klara denna volymtillväxt har uppstått. Den huvudsakliga tillverkningen på svetsavdelningen består av fram- och bakramstillverkning.

Analys av skillnader mellan transmissionsprovning i rigg respektive fält för hjullastare på Volvo Construction Equipment

Detta examensarbete syftar till att utreda vilka skillnader som råder mellan livslängdsprovning för transmissioner i rigg respektive fält för Hjullastare på Volvo Construction Equipment (Volvo CE). Hjullastare benämns maskin i den följande texten. Uppgiften har delats upp i tre delar; ? Kartläggning av riggens uppbyggnad samt vilka tester som utförs i rigg respektive maskin i dagsläget. ? Analysera vilka effekter dagens skillnader i testning har på de transmissioner som provas i rigg respektive maskin.

Maskinstyrning

Examensarbete är en del i min utbildning, Bygg och anläggning på Luleå TekniskaUniversitet. Examensarbetet beskriver arbetsgången för montering av maskinstyrning och lite mer information om de olika delarna. Maskinstyrning är inte automatisk styrning av maskiner eller styrning på distans i detta sammanhang. Det är ett GPS mätinstrument för arbetsmaskiner som till exempel grävmaskin, Hjullastare och hyvel. Det krävs en del montering och inställningar i datorn med programvaran 3D-MC.

Monteringsupplägg: examensarbete angående axelmonteringen på
Volvo CE Components

Rapporten undersöker Volvo Construction Equipment Components axelmontering för axlar till Dumper och Hjullastare. Arbetet har utförts med intervjuer, studiebesök på andra fabriker och en detaljerad studie av monteringsavdelningen och dess angränsande avdelningar vilka levererar artiklar till monteringsstationerna. Undersökningen har resulterat i ett förslag där fördelarna av en stationsbaserad montering och fördelarna med en linjemontering kombinerats. Arbetet presenteras i rapporten och i en dator animerad 3D simulering av förslaget till en ny monteringslayout. Jag anser att Volvo CE Components och montörerna på monteringsavdelningen skulle gynnas av monteringslayouten som redovisas i rapporten..

Kapacitetsinvestering i kopplingsaxeltillverkningen på Volvo
CE

Examensarbetet har utförts på Volvo Construction Equipment AB Component Division i Eskilstuna. Företaget tillverkar drilvlinekomponenter till bland annat Hjullastare och ramstyrda dumpers. Företaget befinner sig i en expanderande fas med ökande volymer och på vissa håll har taket för bearbetningen nåtts. Kopplingsaxeltillverkningen är en flaskhals i företaget och behöver ses över för att möta de ökande volymerna. Uppgiften har bestått av att utforma en ny layout till bearbetningsgruppen för kopplingsaxlar.

Förmontering av lyftramverk

Volvo Hauler & Loader Division in Arvika produces wheel loaders which they deliverthroughout the world. The factory which is situated in Arvika is the largest wheel loader plant in the whole world, with its 1 100 employees. The different models stretch from L60E all theway up to the brand new L350F, with a loader capacity from six tons up to a staggering 35.The assembly of the different models are divided into three different assembly lines, Small(L60-L90), Medium (L110-L120) and Large (L150-L220). The assembly of Heavy (L350)has just been started with an upcoming pre series.This examination paper gives recommendations of improvements and necessary modifications to rationalize the pre-assembly of boom units. Three different scenarios are presented in the paper.

Lastrigg : produktutveckling av rigg för lastning av miljöbränsle

En hög med bränslebriketter ligger på marken på ett industriområde i Sveg. Det är tillverkaren av dessa som har lagerhållit briketterna på detta sätt och ämnar lasta dessa i sina containrar. Då detta moment inte tillhör den ordinarie produktionen finns en mobil enhet att tillgå för att genomföra inlastningsproceduren. Containern placeras i en rigg som hissar containeröppningen upp i luften varpå en Hjullastare matar in briketterna i en transportör. Den förflyttar briketterna upp till containeröppningen vilket leder till att materialet faller ned på containerns botten.

High Mobility Engineer Excavator eller Ingenjörbandvagn 120 : Om olika fältarbetsfordon ger olika förmåga till fältarbeten för rörlighet

Ingenjörtrupperna har nyligen tillförts två nya typer av fältarbetsfordon. Då ett avingenjörförbandens största uppgifter är att understödja med ökad rörlighet för förband, anserförfattaren det vara relevant att studera hur dessa fordon kan understödja med detta.Enligt den struktur som ingenjörbataljonen skall vara organiserad 2014 skall dessa nya fordonutgöra huvudstommen i maskinplutonerna på de bandgående och hjulgåendeingenjörkompanierna, vilket kan föranleda vissa begränsningar och/eller fördelar då demaskinplutonerna tidigare har utgjorts av mer specialiserade arbetsmaskiner såsom Hjullastare,grävmaskin och grävlastare. Detta kan innebära att de bandgående och hjulgåendeingenjörkompanierna blir till viss del mer lämpade att genomföra olika sorters arbetsuppgifterför att öka rörligheten för förband. Slutsatser ifrån undersökningen påvisar bland annat attIngbv 120 är mer lämpad att genomföra fältarbeten för rörlighet i bebyggelse än vad HMEEär, och att båda fordonen kan genomföra i stort sett lika många olika sorters fältarbeten förrörlighet, med undantag för minbrytning vilket bara Ingbv 120 kan genomföra..

Modellbaserad estimering av lastande moment ihybrida anläggningsmaskiner

SammanfattningDetta projekt har genomförts i samarbete med Volvo Construction Equipment (VCE), enav de ledande tillverkarna av anläggningsmaskiner. Syftet med detta projekt var attundersöka om huruvida det är möjligt att estimera lastande moment på motorn i enhybridHjullastare som orsakas av dem sekundära hydrauliska pumpar som är anslutnatill den, detta med hjälp av dem tillgängliga sensorer som är monterade på maskinen.Der estimerade momentet skulle sedan användas för att förbättra motornsvarvtalsregulator och för att för ge en bättre arbetspunktreferens för motorn som skötsav ett energi manegement system.Projektet kan delas upp i tre delar. Den första delen var att ta fram en matematiskmodell som beskriver sambandet mellan pumpens lastande moment och demtillgängliga sensorn signaler. Andra delen består av att välja och implementera enlämplig skattningsmetod för att estimera det lastande moment. Och slutligen enimplementerings del där man tillämpar det skattade momentet för att förbättra motornshastighetsreglering.En estimeringsalgoritm har utvecklats och testats i Hjullastaren som har visat enförbättring av motorns varvtalsreglering.

Vidareutveckling av häftfixtur för sammansvetsning av Volvo hjullastares lyftramverk : Ett projekt med syfte att effektivisera produktionen

This report is about how HDR (HighDynamicRange) can be created and used in combination with Tone mapping. This work has been carried out together with Kapsch TrafficCom AB in Jönköping.The objective of this project is to:Evaluate and investigate the effects given to pictures by HDR and tone mapping.Evaluate if the technology may lead to improvements in Kapsch?s systems.To construct a program which is able to handle some form of tone mapping or HDR-algorithm.These questions will be answered in this report:What kind of effects has HDR and tone mapping-algorithms on pictures?Can the HDR-technology give better data in Kapsch?s systems?The research method used in this report is called action research. This means the authors has investigated the technology by reading different documentations and by testing different algorithms to see what kind of result they give. The report describes some of the tests made to see if the technology is appropriate in Kapsch?s system.There is two smaller reports made by the authors which documenting some of the work.The first report describes the work with different settings for a camera to create pictures with HDR-quality.

Krossmaterial - Försäljning till privatpersoner

I byggteknikutbildningen på högskolan i Borås ingår det att göra ett examensarbete på 15 poäng. Rapportskrivarna har valt att göra sitt examensarbete på Skanska Sverige Region Väst.Denna rapport behandlar försäljning av krossmaterial till privatpersoner på Skanskas krossanläggningar i Region Väst.Rapporten inleds med vilka problem som finns när privatpersoner vistas på en anläggning och hur man skall göra det säkrare, smidigare och mer ekonomiskt.Resultatet av rapporten visar det i dagsläget inte finns en lösning som passar alla anläggningar utan beroende på olika aspekter har vi tagit fram olika lösningar som passar de flesta anläggningar. Dessa lösningar kan även kombineras för bästa resultat.De lösningar som tagits fram av rapportskrivarna och som, av dem anses vara bäst, är en sektioneringslösning där man delar upp anläggningen så man får ett eget område för privatpersonerna att vistas på. Andra anläggningar som inte kan använda sig av sektionslösningen kan med fördel använda skyltningslösningen som går ut på att kunden ställer sig vid anvisad skylt eller liknande och Hjullastare kommer från täkten och lastar vid detta område.De anläggningar som inte kan använda sig utav någon av lösningarna har rapportskrivarna rekommenderat två andra lösningar, dessa är storsäck, en lösning som går ut på att kunden beställer material som sedan körs ut till kund. Den andra lösningen är att ha öppet under tider då företagskunderna inte finns på området..

Maskinstyrning, pistmaskin, Storklinten, Boden

PICAB har i samarbete med Storklintens skidanläggning påbörjat ett test avmaskinstyrning till pistmaskiner. Första steget var att mäta in tre skidbackarmed en manburen GNSS-utrustning. Punkttätheten av GNSS-punkternabestäms av terrängens ytstruktur, desto planare underlag, desto mindrepunkter krävs. Nästa steg var att tillverka en tredimensionell karta, genom attomvandla inmätt data av GNSS-punkter till en terrängmodell. Efter dettamonteras all maskinstyrningsutrustning och till sist exporteras terrängmodellentill pistmaskinerna.

Provning av parallellkopplade hydraulpumpar i hjullastare

Volvo Construction Equipment is a world leading company in construction machinery. Tomaintain the best products, development is prioritized. The master thesis regards sound reductionof the hydraulic system on a wheel loader. The background to the master thesis is asimulation made on the hydraulic system, performed autumn 2005. The result of the simulationshows that the energy of the pressure ripple is reduced when the paralleled hydraulicpumps are phase shifted and reduces each others pump pulsations.

1 Nästa sida ->