Sök:

Sökresultat:

1618 Uppsatser om Finansiella - Sida 1 av 108

Finansiella och icke-finansiella mål : relationen dem emellan

Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen för om det föreligger en relation mellan Finansiella och icke-Finansiella mål i högteknologiska företag och hur denna i så fall gestaltar sig. En kvalitativ metod har företagits. Personliga intervjuer genomfördes på tre företag med två respondenter på vardera. Genom att belysa empiri genom teori försökte vi göra tolkningar rörande relationen. Det tycks föreligga en relation mellan Finansiella och icke-Finansiella mål.

Finansiella och icke-finansiella mål - relationen dem emellan

Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen för om det föreligger en relation mellan Finansiella och icke-Finansiella mål i högteknologiska företag och hur denna i så fall gestaltar sig. En kvalitativ metod har företagits. Personliga intervjuer genomfördes på tre företag med två respondenter på vardera. Genom att belysa empiri genom teori försökte vi göra tolkningar rörande relationen. Det tycks föreligga en relation mellan Finansiella och icke-Finansiella mål.

Är den finansiella krisen 2008-2009 symmetrisk för de 27 EU-länderna?

Studien utgår från de största sektorerna i industrin för 27 EU-länder. Dessa är tillverkningsindustri, byggindustrisektorn, den Finansiella sektorn..

Icke-finansiella mått inom dagligvaruhandeln

Syfte: Syftet med vår studie är att kartlägga användningen av icke-Finansiella mått inom dagligvaruhandeln för att analysera vilka effekter icke-finansiell prestationsmätning har på företagens ekonomistyrning. Metod: I studien har vi använt oss av en kvalitativ ansats. Vi har intervjuat tre butikschefer för att få en övergripande bild av företagens ekonomistyrning och användningen av icke-Finansiella mått. Resultat: Samtliga undersökta butiker använder sig av icke-Finansiella mått men i olika utsträckning och på olika nivåer. Dessa mått hänförs till relationen gentemot kunder, medarbetare och miljö.

Icke-finansiella mått inom dagligvaruhandeln

Syfte: Syftet med vår studie är att kartlägga användningen av icke-Finansiella mått inom dagligvaruhandeln för att analysera vilka effekter icke-finansiell prestationsmätning har på företagens ekonomistyrning. Metod: I studien har vi använt oss av en kvalitativ ansats. Vi har intervjuat tre butikschefer för att få en övergripande bild av företagens ekonomistyrning och användningen av icke-Finansiella mått. Resultat: Samtliga undersökta butiker använder sig av icke-Finansiella mått men i olika utsträckning och på olika nivåer. Dessa mått hänförs till relationen gentemot kunder, medarbetare och miljö. De icke-Finansiella måtten har fått ett allt större utrymme inom butikerna under de senaste åren. I samband med införandet av icke-Finansiella mått uppstår ökat fokus inom det område måtten avser.

Värdering-finansiella instrument Hur värderar företagen de finansiella instrumenten? Hur påverkar de nya förändringarna i ÅRL företagens värdering i praktiken?

Belyser övergången från historiska till verkliga värden för Finansiella instrument. En banksektor och en industrisektor undersöks för att fastställa slutsatsen, som visar att det inte skett någon förändring på grund av tillkommande paragrafer i ÅRL utan förändringen ligger hos de noterade företagen och övergången till IFRS regler, den så kallade säkringsredovisningen. .

Att styra med värderingar  - En skärgårdsdröm? : En litteraturstudie om värderingsstyrning

Vi har i den här uppsatsen undersökt Finansiella inputs påverkan på sportsliga och Finansiella outputs hos svenska fotbollsklubbar. Från detta har vi försökt bestämma vilka inputs som de svenska fotbollsklubbarna bör satsa på för att få önskade outputs. Vi har undersökt detta med hjälp av regressionsanalyser och Cobb-Douglas kostnadsfunktion. Vi har kommit fram till att det finns ett tydligt samband mellan den Finansiella inputen personalkostnader och den Finansiella outputen totala intäkter och den sportsliga outputen totala åskådare..

Värdering-finansiella instrument Hur värderar företagen de finansiella instrumenten? Hur påverkar de nya förändringarna i ÅRL företagens värdering i praktiken?

Belyser övergången från historiska till verkliga värden för Finansiella instrument. En banksektor och en industrisektor undersöks för att fastställa slutsatsen, som visar att det inte skett någon förändring på grund av tillkommande paragrafer i ÅRL utan förändringen ligger hos de noterade företagen och övergången till IFRS regler, den så kallade säkringsredovisningen..

Kostnadseffektivitet i Allsvenska fotbollsklubbar : En undersökning om vilka kostnadsposter som påverkar klubbarnas målsättningar

Vi har i den här uppsatsen undersökt Finansiella inputs påverkan på sportsliga och Finansiella outputs hos svenska fotbollsklubbar. Från detta har vi försökt bestämma vilka inputs som de svenska fotbollsklubbarna bör satsa på för att få önskade outputs. Vi har undersökt detta med hjälp av regressionsanalyser och Cobb-Douglas kostnadsfunktion. Vi har kommit fram till att det finns ett tydligt samband mellan den Finansiella inputen personalkostnader och den Finansiella outputen totala intäkter och den sportsliga outputen totala åskådare..

Den ljusnande framtid är vår : En studie över finansiella mål i 40 svenska börsbolag

Målet med uppsatsen har varit att öka förståelsen för voluntary disclosure genom att undersöka Finansiella målsättningar i svenska börsbolags årsredovisningar. Frågeställningen i denna fallstudie har gjorts utifrån ett urval på 40 företag där 1166 kvantifierbara Finansiella mål har analyserats och 743 mål jämförts med utfall. Slutsatsen i studien är att användningen av Finansiella mål har förändrats under undersökningsperioden. Företagen ägnar sig åt mer voluntary disclosure och de Finansiella målens genomsnittliga antal har varit växande. De vanligaste typerna av mål har varit utdelningsmål och mål för kapitalstruktur tätt följt av avkastningsmål.

Icke-finansiella mått, vägen till framgång? : - en jämförande studie av företag med olika kreditklassificeringar

SAMMANFATTNINGProblem: Soliditet AB:s kreditvärderingsmodell baseras främst på Finansiella mått vid kreditklassificering. Således undrar vi om användandet av icke-Finansiella mått kan förklara AAA-företagens stabila Finansiella framgång jämfört med andra kreditvärdiga företag.Syfte: Syftet med uppsatsen är att genom en enkätstudie av AAA- samt B-företagens användande och hur väl de presterar i de icke-Finansiella måtten se om de icke-Finansiella måtten har någon betydelse för ett bättre eller sämre kreditbetyg.Teori: Vi har använt oss av det balanserade styrkortet, den dynamiska multidimensionella modellen, det resursbaserade perspektivet och Henris´ fyra kapaciteter.Metod: Vi har valt att genomföra en enkätstudie. Vidare har vi valt att genomföra ett t-test för att fastställa genomsnittliga och statistiska skillnader (p-värden) mellan företagen.Empiri: Medelvärden av respondenternas svar redovisades i figurer och tabeller. Medan p-värden redovisades i tabeller.Slutsatser: Vi kunde inte finna några övergripande samband mellan de icke-Finansiella måtten och ett visst kreditbetyg..

Vikten av en finansiell strategi under en finansiell kris : - En kvantitativ studie av svenska publika aktiebolag

Studien utfördes mot bakgrund av hur den globala finanskrisen, som startade i USA under 2007, påverkade svenska företag. Syftet med studien var att undersöka om svenska företag kan påverka hur de klarar en finansiell kris genom att arbeta med komponenter i den Finansiella strategin. En kvantitativ undersökning genomfördes på 59 svenska publika aktiebolag där samband testades mellan riskrelaterade variabler ur den Finansiella strategin och variabler som mäter hur företag klarat sig under krisåret 2008. I undersökningen testades soliditet, likviditet, kassalikviditet, andel Finansiella tillgångar och andel lager, som delar ur den Finansiella strategin. Studien visar att kapitalstrukturhantering, kapitalbudgetering (i form av andel Finansiella tillgångar) och rörelsekapitalhantering är alla delar ur den Finansiella strategin som visats betydande.

Tillit till icke-finansiella mått : en studie av hur icke-finansiella mått används, var de används och tilliten till dem på olika nivåer inom organisationer

Det är många som har skrivit om fördelar och nackdelar med icke-Finansiella mått. I dagens samhälle krävs snabba beslutstaganden och inte endast att man reagerar i efterhand. Större krav ställs också på företagen att även ta hänsyn till de ?mjukare? tillgångarna. Studier har emellertid visat att tillit för dessa icke-Finansiella mått saknas inom företagen, då främst på ledningsnivå.

Tillit till icke-finansiella mått - en studie av hur icke-finansiella mått används, var de används och tilliten till dem på olika nivåer inom organisationer

Det är många som har skrivit om fördelar och nackdelar med icke-Finansiella mått. I dagens samhälle krävs snabba beslutstaganden och inte endast att man reagerar i efterhand. Större krav ställs också på företagen att även ta hänsyn till de ?mjukare? tillgångarna. Studier har emellertid visat att tillit för dessa icke-Finansiella mått saknas inom företagen, då främst på ledningsnivå.

En strategisk marknadsföring för den finansiella tjänsten gentemot Orvar

Vi har genomfört en studie avseende marknadsföring av Finansiella tjänster för 40-talister. Vårt syfte har varit att finna nyckelfaktorer som bör ligga till grund för utformandet av marknadsföringsstrategier. Vi har utgått från en abduktiv ansats och använt oss av en kombination av kvalitativ och kvantitativ metod. Sex intervjuer har genomförts med Finansiella experter samt marknadsföringsexperter. Med hjälp av teorier kopplade till konsument beteende, tjänster samt relationsmarknadsföring har vi kommit fram till följande nyckelfaktorer.

1 Nästa sida ->