Sök:

Sökresultat:

19 Uppsatser om Elmotorer - Sida 1 av 2

Analys och utvärdering av elektromekanisk drivlina för hybridfordon

Precer Group har en patenterad teknologi för förbränning av fasta bränslen, till exempel pellets eller metallbränslen. Tekniken är användbar till bland annat fordon och nu är deras vision är att skapa en ny typ av miljövänligt och bränslesnålt fordon som drivs av fast bränsle. Det kommer att vara ett lättviktsfordon med seriehybriddrivlina. Drivlinan till fordonet kommer att bestå av Precers förbränningsenhet, en värmemotor, generator, batteri, motor controller och en eller flera Elmotorer med tillhörande kraftelektronik.Vi har gjort en studie på vilka typer av Elmotorer som kan användas för fordonsdrift och jämfört olika lösningar på vilka motorer och controllers som kan passa till fordonet Precer Group kommer att tillverka. Vi har också gjort en bedömning om det kan vara användbart med regenerativ bromsning i fordonet och på vilka sätt tekniken kan implementeras.Den generator vi anser lämpligast till värmemotorn är en borstlös DC-generator då den har hög toppverkningsgrad och en passande karaktäristik för att användas till värmemotorn.

Sliginmatning till rostugn

Outotec är världsledande inom mineral- och metallprocessteknologi och har genom åren utvecklat flertalet banbrytande teknologier för detta. Förutom teknologier inom mineral- och metallprocesser utvecklar också företaget innovativa lösningar för industriell vattenrening, användning av alternativa energikällor och teknologi för den kemiska industrin.I en av teknologierna, en rostugnsanläggning, används ett inmatningssystem för matning av kopparslig. Kopparsligen är nötande och fuktig som tillsammans med processgas, som innehåller arsenik, ställer höga krav på inmatningslösningen vad gäller funktionalitet och säkerhet. Inmatningen som används idag är, på grund av de höga kraven, en dyr lösning. Ingenjörer på Outotec misstänkte att en billigare lösning med liknande funktionalitet och driftsäkerhet kunde finnas på marknaden alternativt designas.

Nytänkande inom miljöbilsområdet

SammanfattningDagens bilar är ofta överdimensionerade och har ofta topphastigheter på över 200 km/h. Detta är hastigheter som väldigt få personer någonsin kör i och som dessutom är olagliga i Sverige och i de flesta av Europas länder. Överdimensioneringen resulterar i många fall i en lägre effektivitet vilket ger en högre bränsleförbrukning.Syftet med detta projekt var att reda ut hur medelsvensken använder sin bil och utefter detta ta reda på vilken typ av drivlina som är bäst anpassad ur miljösynpunkt och dimensionera denna.För att ta reda på hur medelsvensken använder sin bil gjordes en litteraturstudie över svenskars körvanor. Från denna kunde det fastställdas att den genomsnittliga bilresan i Sverige var 17 kilometer lång och att en Svensks dagliga genomsnittliga resväg var 40 kilometer. En kravspecifikation ställdes upp med svenskars körvanor som grund där det bland annat fastställdes att bilens räckvidd för eldrift skulle vara minst 80 kilometer, detta för att kunna täcka majoriteten av befolkningens dagliga resväg.En seriehybrid med navmotorer valdes som det lämpligaste drivsystemet, och för att dimensionera detta användes en Toyota Prius Five som modell för en standardbil.

Generellt datainsamling- och kontrollsystem för
Internetanslutna sensorer

Rapporten beskriver funktionen och implementationen av ett mjukvarusystem utformat för att hämta och presentera data från Internetanslutna sensorer. Idén bygger på ett koncept av Jerry Lindblom vid EISLAB på Luleå tekniska universitet. Utvecklandet har skett i nära samarbete med Gema Industri AB med målet att möjliggöra användning av systemet för övervakning av Elmotorer och remdrifter i industrier, men detta är bara ett av de möjliga användningsområdena. Systemet gör det möjligt för användare att skapa webbsidor som kan innehålla dynamiskt skapade grafer utifrån mätdata som tidigare insamlats från sensorer. Tillvägagångssättet är användbart i en mängd olika tillämpningar.

Automatisering av statorlindning vid elmotortillverkning

Denna rapport behandlar automatisering av statorlindning vid monteringsline 4 för Elmotorer på ABB Motors AB i Västerås. Målet med projektet var att hitta ett lönsamt sätt att automatisera delar av elmotormonteringen. Arbetet begränsades till att omfatta monteringsline 4 där motorer av storlek IEC 200- 250 monteras, dessa är de största motorer som produceras i Västerås. På grund av relativt små volymer och en omfattande variantflora måste en automatisering vara flexibel. För att nå en fungerande automatiserad lösning behövde flera praktiska materialhanteringsproblem lösas.

Inventering av Sveriges elektricitet- och energiproduktion för framtiden.

Syftet med denna rapport är att redogöra vilka möjligheter Sverige har för att ha en långsiktigt hållbar energiförsörjning i framtiden. Genom att lista olika energikällors fördelar och nackdelar och studera Tysklands omvandling mot förnybara energikällor har jag kommit fram till hur Sverige ska ersätta den förlorade effekten som försvinner när 3 av de svenska kärnkraftsreaktorerna ska avvecklas. För att Sverige ska kunna inneha en hållbar energiförsörjning har jag också studerat hur Sverige ska kunna få ner fossilberoendet i framförallt transportsektorn där det sker mest utsläpp från fossila bränslen.För att Sverige ska kunna fortsätta ha en konkurrenskraftig basindustri (Skogen, Kemin, Gruvorna och Stålet) behövs det billig och pålitlig elektricitetsproduktion. De förnybara energikällorna sol- och vindenergi är väderberoende och deras elektricitetsproduktion varierar vilket orsakar stora problem i elektricitetsproduktionen. Tysklands omvandling mot förnybara energikällor och avvecklingen av kärnkraften har gjort att tyskar får betala dyra elpriser på grund av elcertifikaten och de har fått bygga ut kol- och gaskraftverk.

Slutväxel HFT : Konstruktionskoncept för banddriven skotare

Sveriges samlade skogsindustriföretag förutspår en förlust av marknadsandelar, eftersom man inte lyckas hålla samma tempo på produktionen som många andra länder. En orsak till detta är att skogsmaskinerna är för långsamma. Skotarna, vars uppgift är att förflytta virket från avverkningsplatsen till en uppsamlingsplats, bär en stor del av skulden. De hinner inte transportera virket tillräckligt snabbt. För att råda bot på detta ska en ny typ av skotare utvecklas, vars plattform inspireras av försvarsteknologi.

Elkraftseffektivisering av SSAB i Luleå

Syftet med detta arbete har varit att ta fram material till en elförbrukningsplan för SSAB i Luleå. Till grund för förbrukningsplanen har en rad effektiviseringsåtgärder undersökts för företagets olika hjälpsystem. Hjälpsystemen som berörts i detta arbete är motorvärmare, belysning, ventilation, pumpar, fläktar, transformatorer och till viss del Elmotorer. En viktig avgränsning i arbetet har varit att studera enheter som kan fungera som ledande exempel vid framtida effektiviseringsarbete. Projektet resulterade i en mängd lämpliga effektiviseringsåtgärder med stor besparingspotential och kort återbetalningstid.

Frigöring av kapacitet i ett kundorderstyrt företag

Rapporten syftar till att belysa de olika metoder som finns för att frigöra men också synliggöra tillgänglig kapacitet. Det efterfrågades av fallföretaget, då de efter att ha börjat tillverka ytterligare en variant i fabriken i Jönköping fick problem att göra klart alla ordrar i tid. Fallföretaget monterar Elmotorer i sin fabrik. För att lösa problemet har studenterna valt att använda sig av en kvalitativ metod. En fallstudie på fallföretaget, SEW Eurodrive, har genomförts. Under arbetets gång har studenterna använt sig av intervjuer och observationer för att finna nödvändig information för att föra arbetet framåt. För att kunna visa företaget hur stationen kan balanseras på ett bättre sätt gjordes observationer.

Konstruktion av axelväxel med pivotfunktion för hjulfordon

Land Systems Hägglunds i Örnsköldsvik är en av världens främsta tillverkare av militära bandvagnar och stridsfordon. De utvecklar förnärvarande ett nytt fordonssystem SEP (Splitterskyddad Enhetsplattform). Tanken är att få ett flexibelt modulsystem där man kan välja mellan en band- eller hjulplattform som sedan kan utrustas med en rad olika utbytbara moduler, för att då kunna ersätta ett flertal olika fordonsvarianter. De prototyper som konstruerats och finns idag drivs av en dieselelektrisk drivlina vilken består av två diesElmotorer med varsin generator som driver hjulen/banden med Elmotorer via en gemensam DC-buss. Eftersom den dieselelektriska drivlinan är försenad och ännu inte uppnått till det ställda effekt- och viktkraven så studeras det förnärvarande på ett mekaniskt alternativ med automatlådor, vinkelväxlar och differentialer.

Utveckling av "All Electric Submarine" något för Sverige?

I ett flertal länder pågår en utveckling av så kallade ?All electric ship? som innebär atttraditionella framdriftsystem bestående av motor-reduktionsväxel-axel-propeller ersätts meddiverse typer av Elmotorer som driver propellern. Denna utveckling fortgår även inomfartygens hjälpsystem, det vill säga hydrauliska och pneumatiska pumpar, vridmotorer ochkolvar ersätts med elektriskt drivna aktuatorer. Orsaken till att man driver denna utveckling ärbland annat att minska utstrålat buller, minska energiförbrukning, minskaunderhållskostnader, öka livslängden och öka flexibiliteten i design av fartyg.Syftet med detta självständiga arbete är att utreda vilka tekniskt/taktiska fördelar Sverige kanfå om vi driver utvecklingen av svenska ubåtar mot AES. Detta självständiga arbete kommeratt begränsa sig till ett fåtal av de system som finns ombord på en ubåt och undersöka omdagens hydrauliska system kan ersättas med elektriskt drivna aktuatorer utifrån degrundläggande förmågorna ledning, underrättelser, verkan, rörlighet, uthållighet och skydd.Metoden som används för att analysera dessa eventuella fördelar med en utveckling av ubåtarmot AES är en analys av texter, denna analys bygger på ett kvalitativt tänkande.

Ökad produktivitet i ett automatiserat produktionssystem:
metodik för utvärdering och förbättring

LV Motors tillverkar Elmotorer till framför allt den europeiska marknaden. Konkurrenssituationen på den marknad där LV Motors verkar är hård med många konkurrenter förlagda i låglöneländer. Kostnaden för att tillverka en motor är för LV Motors jämförelsevis hög och det finns ett ständigt fokus på att sänka tillverkningskostnaderna. För att sänka kostnaderna har LV Motors flyttat viss del av tillverkningen till låglöneländer och då framför allt Tjeckien. Även ökad automatiseringsgrad i tillverkningen har använts för att stärka konkurrenskraften.

Utveckling av Pusher Finger

Emhart Glass är ett världsledande företag som tillverkar och utvecklar utrustning för hela processkedjan inom glasförpackningsindustrin, från smältugnen till efterbehandling och kontroll av de färdiga produkterna. Glasförpackningarna är mycket heta när de är klara och hålls därför ovanför en perforerad platta, Dead Plate, för kylning innan de transporteras i en båge ut på transportbandet som skickar vidare förpackningarna mot efterbehandling, kontroll och paketering. Den mekanism som utför transporteringen av glasprodukterna är uppbyggd av en elmotor och en luftcylinder. Mekanismen kallas Pusher 860 och kan tyvärr inte garantera en tillfredställande förflyttning. Glasprodukterna påverkas av centrifugalkraften vid den bågformade förflyttningen ut på transportbandet och hamnar sällan allihopa på en rät linje.

Reservdelsstrategier: en studie om möjliga regionala
samarbeten

Stora Enso är ett globalt skogsindustriföretag som har fyra enheter i Gävle/Dala regionen. Reservdelshållningen styrs i dagsläget till stor del på respektive enhet utan någon större samordning. Om synergieffekter av ett samarbete inom reservdelshållningen ska kunna uppnås är det viktigt att undersöka vilken reservdelsstrategi som enheterna bör använda i regionen. Inom ramen för strategierna ingår också om det finns möjlighet till samarbete med andra storindustriföretag i regionen Syftet med detta arbete är tvådelat. Den första delen handlar om att utifrån teori utreda möjliga reservdelsstrategier gällande lagerhållning inom storindustri.

Saltsjöqvarn : Utbyggnad av staden, ombyggnad av industrin

I denna rapport behandlas verktyget FMEA (Failure Mode Effect Analysis), dess användning och genomförande på identifierade komponenter som ingår i Elmotorer tillverkade hos ABB LV Motors i Västerås. Målet med detta arbete har varit att ge lärdom om metoden FMEA på företaget för att möjliggöra användandet av verktyget bland medlemmarna på företaget och att vi implementerar verktyget på befintlig motor för att analysera de felsätt som kan uppstå. Eftersom ABB just nu har ett pågående projekt med en ny motor kan våra slutgiltiga felanalyser även ge dem information om vilka ändringar och åtgärder som kan vara till nytta vid utformningen av den nya motorn.Efter två veckors praktik i verkstan och en grundlig genomgång av företagets reklamationer kunde vi avgränsa arbetet genom att identifiera de komponenter som analyserna skulle genomföras på. Efter en genomgång tillsammans med våra handledare på företaget kom vi fram till att utföra våra analyser på fem komponenter, två av dem framstod som mycket kritiska som upptäcktes redan vid genomgång av reklamationerna.Komponenterna som vi har analyserat är:1. Lager2.

1 Nästa sida ->