Sök:

Sökresultat:

40 Uppsatser om Chassi - Sida 1 av 3

Rör-chassi till tävlingsbil

Syftet med detta arbete är att göra en avslutande projektkurs i min utbildning ?Arena Innovativ teknik och företagande med inriktning mot bilsystemteknik? Målet är att baserat på kunskap och färdigheter från min utbildning, visa förmåga att genomföra ett självständigt projekt. I detta fall är uppgiften att konstruera och bygga ett Chassi till en tävlingsbil, från tidiga skisser fram till ett rullande Chassi. Arbetet innefattar de steg som krävs för att konstruera ett Chassi: inspirationsökning, CAD-ritningar, analyser av konstruktionen både dynamiskt och hållfasthetsmässigt och framför allt bygga Chassiet för att visa att det går att tillverka det jag konstruerat.

Scanias Produktionssystem - inte bara för produktion : En implementering av Scanias Produktionssystem inom teknikorganisationen vid Scania Chassi

This report is the result of a master thesis at Linköping University - Institute of Technology and Uppsala University at the request of the Chassi workshop at Scania CV AB in Södertälje. Since the beginning of the 90's, Scania CV AB has had a close cooperation with Toyota from which, among other things, the Scania Production System (SPS) has evolved. SPS explains Scanias' values, principles and priorities. The Technician department (MST) at Scania Chassi in Södertälje believes that SPS can streamline the technicians work and help them become a more homogeneous group. The purpose of this master thesis is to initiate an implementation of SPS within MST through two pilot projects involving both the product and process technicians. The SPS principle Normal Situation - Standardised working method was required to be implemented within one work task each for the two groups of technicians with special attention on the three subprinciples Standardisation, Takt and Balanced flow. The master thesis fulfilled its purpose as the two pilot projects initiated the implementation of SPS within MST and the three sub-principles Standardisation, Takt and Balanced flow were implemented within the two chosen work tasks.

Standardiserat arbetssätt i furneringen på Scania Chassi i
Södertälje

Furneringen på Scania Chassi har en tradition av stort individuellt kunnande och stort behov av ?fixeri? för att rädda området från störningar i monteringen. Detta har lett till stora individuella skillnader i arbetssätt inom furneringen längs med monteringslinjen. Syftet med examensarbetet är att reda ut hur dessa skillnader kan elimineras för att skapa ett enhetligt och standardiserat arbetssätt för furnerarna samt även en metod för detta. Det ämnar även utreda om det är möjligt att arbeta taktat samt hur de störningar som uppstår kan rapporteras i realtid för att på så sätt skapa förutsättningar för att systematiskt elimineras.

Hot och Våld inom Socialtjänsten

Studien är en kvalitativ intervjustudie som genomfördes i samarbete med Scania CV AB. Syftet är att kartlägga hur man resonerar kring begreppet säkerhet i förhållande till Organizational Behavioral Management (OBM). Studien presenterar OBMs beteendeanalys ABC-modellen för att beskriva hur ett beteende kan aktiveras samt vilka konsekvenser det har. Den avser även att introducera DCOM och Beteendebaserad säkerhet (BBS) som kompletterande verktyg att arbeta med. Målgruppen i studien är truckförare på Chassi.

Säkra före det osäkra? : En kvalitativ intervjustudie

Studien är en kvalitativ intervjustudie som genomfördes i samarbete med Scania CV AB. Syftet är att kartlägga hur man resonerar kring begreppet säkerhet i förhållande till Organizational Behavioral Management (OBM). Studien presenterar OBMs beteendeanalys ABC-modellen för att beskriva hur ett beteende kan aktiveras samt vilka konsekvenser det har. Den avser även att introducera DCOM och Beteendebaserad säkerhet (BBS) som kompletterande verktyg att arbeta med. Målgruppen i studien är truckförare på Chassi.

Konstruktionsförslag av multimobilt universalchassi

MaxMove Industrier AB är ett ungt och innovativt företag som har en potential att bli ett av världens ledande företag inom materialhantering. Företaget erbjuder kunden mobila arbetsplattformar för arbeten i olika industriella miljöer. Under de senaste åren har verksamheten växt kraftigt i Sverige och även på den internationella marknaden. I och med införandet av den nya europeiska standarden EN 280 ställs högre krav på plattformarna vid ett typgodkännande. För att MaxMove skall kunna konkurrera med andra aktörer på marknaden krävs att en av deras plattformar genomgår en omkonstruktion för att uppfylla de nya standardiseringskraven.

Packningsstrategier för modularisering på chassi : En studie för att öka modulariseringen och flexibiliteten för packning av komponenter på Scanias lastbilschassier

Ett av de mest komplexa gränssnittsområdena på Scanias lastbilar är gränssnittet mellan komponenter och ramsidobalkarna. Orsaken till detta är att det inte finns något standardiserat gränssnitt på hur infästningen av en rammonterad komponent ska ske, utan varje komponent har idag ett unikt gränssnitt mot ramsidobalken. Detta försvårar möjligheten till fri placering och speglingsbarhet längs ramsidobalkarna.Detta examensarbete har utförts i syfte att ta fram en beskrivning på hur en rammonterad modul bör utformas, vilka gränssnitt den ska ha mot ramen samt vilken standardiserad längdenhet den bör delas in i. Vidare har de komponenter och parametrar som påverkar Chassikompositionen studerats för att få en bild över den problematik som finns när en flexibel Chassikomposition ska uppnås. Examensarbetet behandlar komponenter mellan hjulhusen och de komponenter som studerats är bland annat: Trycklufttankar, SCR-tankar, ljuddämpare, tvärbalkar, bränsletankar och fjädring.Målet har varit att ge rekommendationer på hur dagens Chassikomposition kan förbättras för att öka flexibiliteten och få en mer modulär produkt.Efter övergripande studier av dagens komponenter har ett koncept tagits fram på hur ett gränssnitt bör se ut för infästningen av en rammonterad komponent, var media ska dras och var fästen för påbyggnationer ska placeras.Resultatet visar att den första komponenten bör börja på ett avstånd av 675 mm från det teoretiska framaxelcentrumet i stället för de 700 mm som det är idag.

Arbetsstudie av trucktillverkning vid SB Truck AB

Examensarbetet har genomförts på SB Truck AB i Vreta Kloster. Tyngdpunkten i arbetet var att filma tillverkningen av en ståstaplartruck,för att sedan analysera tillverkningsmetoderna och räkna fram den totala tiden för tillverkningen av en typ av truck. I studien ges förslag på förbättringar av tillverkningsmetoderna. Förslagen berör främst huvuddelarna i produktionen som är mast-, Chassi- och gaffelvagnstillverkning. De förslag på förändringar som är viktigast är följande: - Kontrollera vilka svetsfogar som verkligen behöver slipas.

Uppskattning av produktionstidsspann och kapacitet : En simuleringsbaserad studie för att uppskatta satsstorlekars påverkan på ett produktionsflödes kapacitet

Måleriet Chassi på Scania CV AB i Södertälje är en stödenhet som producerar kundanpassade artiklar till huvudproduktionslinan. Efterfrågan på dessa artiklar har varit och är högre än Måleriet Chassis kapacitet. Detta har lett till att lastbilar som skulle producerats vid anläggningen i Södertälje har producerats på andra fabriker inom Scania koncernen. Därför önskar ledande personal på Måleriet Chassi att öka kapaciteten utan några större investeringar. Således har detta examensarbete fokuserat på att identifiera ett förbättringsförslag som ökar kapaciteten.För att lyckas öka kapaciteten har fokus legat på att identifiera bättre regler för bestämmande av satsstorlekar.

Vägen mot noll fel till kund

Detta examensarbete är utfört vid Volvo Car Corporation Transmission & Chassi som tillverkar och delmonterar Chassi- och transmissionskomponenter till Volvo personbilar. Examensarbetet är utfört vid avdelningen för Chassikomponenter. Bakgrunden till examensarbetet är att andelen returer från kund ökat de senaste åren. Syftet med examensarbetet är att utvärdera arbetet med returer genom kund leverantör kedjan Köping, Bulycke och Torslanda. Målet är att ge konkreta förslag på hur företaget kan arbeta för att nå målet med nollfelsprincipen.

Studie av Amoskoncept för SEP samt elektriskt manövrerad torngrind

Examensarbetet behandlar studien av att integrera ett granatkastarsystem på ett rollmodulsChassi för SEP (Splitterskyddad enhetsplattform). Granatkastarsystemet som studien behandlar heter AMOS (Advanced mortar system) och är en tornplattform med dubbla eldrör för att uppnå hög eldkapacitet. Både det Finska och Svenska försvaret har lagt beställningar på systemet. SEP är ett fordonskoncept som bygger på utbytbara rollmoduler. Arbetet behandlar även konstruktionen av en elmanövrerad torngrind för AMOS systemet.

Längdmätning i engreppsskördare

Detta examensarbete har gjorts på uppdrag av SP Maskiner AB och berör längdmätningsenheten på skördaraggregatet SP451LF. Pulsgivaren i den befintliga längdmätningen anses inte nå en acceptabel livslängd och därför skall ett sensorlager prövas som ersättare.Uppdraget består i att söka ett lämpligt sensorlager, dimensionera en komplett mäthjulslagring samt att ta fram ett konstruktionsförslag till prototyp på längdmätning.Arbetet begränsas av att den omkonstruerade längdmätningen skall passa på SP451LF aggregatet. Det betyder att längdmätningens infästning mot aggregatet inte får förändras och dess yttermått måste hållas inom de gränser som aggregatets Chassi tillåter..

Stridsfordon 90 Televapen

Detta examensarbete behandlar studien av att montera ett televapensystem på ett befintligt CV90 Chassi, ett system som kan fungera som stör-, pejl- eller kommunikationsvagn. För samtliga system krävs en mast samt elektronisk utrustning. För att rymma den elektroniska utrustningen i vagnen måste en ny invändig layout tas fram vilket görs efter en konceptstudie. Den mest fördelaktiga lösningen är att placera elektroniken i speciella rackar längs den högra sidan i stridsrummet och operatörsplatserna på motsvarande plats längs den vänstra sidan. Måtten på elektroniken gör att taket måste höjas och tornet plockas bort.

Syntetiska Instrument

This thesis aims to investigate SAAB AB´s possibilities to use synthetic instruments in their test systems. The reason for this is reducing costs and the risk of obsolescence which is common when test systems operate for several decades.The market around synthetic instruments has been explored in the search for suitable hardware and software. Software has been developed in LabVIEW and synthetic instruments have been created with the help of IVI-drivers. The hardware consisted of PXI-instruments (Waveform generator and Digitizer), connected to a computer using a fiber optic link and PXI-Chassi. The created instruments was then compared to common instruments used today, and the comparison turned out well.

Omkonstruktion av slädsystem

Examensarbetet som beskrivs i denna rapport är ett avslutande moment för en magisterexameni Teknisk Produkt- och Produktionsframtagning på Högskolan i Halmstad.Nilsson Special Vehicles i Laholm gav i uppdrag att förbättra slädsystemet i derasbegravningsbil baserad på Mercedes E-klass. Nuvarande system är föråldrat och harendast genomgått små förändringar sedan det utvecklades. Materialet, som är olikastålprodukter, gör att vikten är hög. Utformningen av systemet är från början utformat förett annat Chassi än Mercedes vilket gör att det passar dåligt i denna bilmodell. Det ärframförallt lasthöjden som påverkas negativt.

1 Nästa sida ->