Sök:

Konstruktionsförslag av multimobilt universalchassi


MaxMove Industrier AB är ett ungt och innovativt företag som har en potential att bli ett av världens ledande företag inom materialhantering. Företaget erbjuder kunden mobila arbetsplattformar för arbeten i olika industriella miljöer. Under de senaste åren har verksamheten växt kraftigt i Sverige och även på den internationella marknaden. I och med införandet av den nya europeiska standarden EN 280 ställs högre krav på plattformarna vid ett typgodkännande. För att MaxMove skall kunna konkurrera med andra aktörer på marknaden krävs att en av deras plattformar genomgår en omkonstruktion för att uppfylla de nya standardiseringskraven. Jag har tagit fram ett nytt konstruktionsförslag, på ett multimobilt chassi, som kan anpassas för olika industriella områden. Konstruktionen har anpassats mot de krav som ställs på ett chassi i saxliftsutförande, då standardiseringskraven på dessa är högst. Arbetet inleddes med stabilitetsberäkningar enligt aktuell standard för att få ökad förståelse för de problem som kan uppstå samt de krav som ställs på konstruktionen. Här upptäcktes även ett samband som kritiskt påverkar maskinens stabilitet. Detta framkom när granskningar gjordes mellan maskinens vikt och den utböjning som uppstår på plattformens lyftanordning. Om denna utböjning minskas innebär det även att maskinens totalvikt kan reduceras. Problem som uppstod med det gamla chassiet var att det ej var produktionsvänligt, då chassiet hade relativt skrymmande mått. Detta ledde till problem vid hanteringen av chassiet under produktionsarbetet. Konstruktionsförslaget består därför av ett underlag för en ny utformning av maskinen, där chassiet är uppdelat i tre delar. Dessa är framvagn, mittmodul samt bakvagn. En fördel med denna princip är att möjligheten att anpassa chassidelarna till andra konstruktioner ökar. Slutligen utfördes även beräkningar på strukturen för att verifiera hållfastheten. Analysen visade att de mest utsatta delarna av konstruktionen är framvagnen och bakvagnen. Efter införandet av förstärkningar runt hjulens infästningspunkter minskade spänningarna till en acceptabel nivå, där de största spänningarna ligger på en nivå 0,3 gånger under materialets sträckgräns. En grov uppskattning av tillverkningskostnaden för konstruktionen har hamnat på cirka 14400 kronor vilket är 600 kronor mindre än för det gamla chassiet. På grund av den grova uppskattningen antas tillverkningskostnaden bli lägre då kostnadsvärderingen inte tog hänsyn till individuella ställkostnader för detaljerna.

Författare

Christoffer Teglund

Lärosäte och institution

Luleå/Tillämpad fysik, maskin- och materialteknik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..