Sök:

Sökresultat:

508 Uppsatser om Butiker - Sida 1 av 34

Elektronisk handel : intressant för butiker i glesbygd?

Denna undersökning utreder om det finns anledningar till att elektronisk handel skulle vara intressant för Butiker i glesbygd. Landsbygd likställs i den här rapporten med glesbygd. I denna undersökning har metoderna litteraturstudie och telefonintervju använts. Fördelar med att införa en webbutik för Butiker i glesbygd är att det kan ge en utökad kundkrets och ökade intäkter. Samtidigt kan ett webbutiksinförande vara svårt att genomföra.

Det förebyggande arbetet mot stöld och snatteri i butiker

I denna uppsats har vi försökt ta fram de faktorer som har betydelse för själva brottet och vad som behövs för att kunna försvåra och förebygga för de personer som gör sig skyldiga för denna typ av brott. Syftet med denna uppsats är att kunna vara en länk mellan Butiker och övriga aktörer som arbetar mot snatterier och försöker komma på ett bra och givande sätt att motverka att Butiker blir utsatta för brottet. Denna uppsats avhandlar snatteri och stöld i Butiker och varuhus. I avhandlingen förklaras vad lagen säger och innebörden av stöld och snatteribrottet. Undersökningen har tagit sikte på möjliga åtgärder som polis, väktare och Butiker kan vidta för att förebygga brottet.

Relationen mellan ICA-handlaren och ICA AB

Syftet med denna uppsats var att, med hjälp av företagsekonomiska relationsteorier, undersöka och beskriva ICA-handlare som driver Butiker i profilerna Nära- och Supermarkets relation till ICA AB. De handlare som ingick i studien driver Butiker i Uppsalaområdet. Utifrån relationsteorier om engagemang och förtroende utformades och genomfördes intervjuer med ICA-handlare. Informationen från intervjuerna användes för att uppfylla studiens syfte och besvara frågeställningen. Studien visar att ICA-handlare som driver Butiker inom profilerna Nära- och Supermarkets relation till ICA AB är bra..

Självscanning med mobiltelefon : Mobilapplikation för självscanning i butiker

Självscanning introducerades i Butiker för ett antal år sedan och finns nu i Butiker som Ica Maxi och Coop Forum. Investeringskostnaden för ett sådant system är dock hög och Butiker med lägre omsättning har därmed inte råd att köpa in detta system. Detta projekt syftade till att utveckla ett alternativ, med en applikation till Android för scanning. Tanken var att kunderna då kan använda sina mobiltelefoner som scannrar vilket skulle minska investeringskostnaden för Butikerna.Genom att studera existerande system, togs en lösning bestående av två delar fram, dels applikationen men även en server med en databas för lagring av kundernas varukorgar. För testning av lösningen utvecklades även en testmiljö bestående av en prisdatabas och en kassa i form av ett datorprogram.

Uppfattningar om kundens väg i butiken : Vad finns det för olika uppfattningar om kundvarvet?

För att öka sin försäljning kan Butiker använda sig av butiksmiljön, en del av butiksmiljön är kundvarvet. Det är kundvarvet den här uppsatsen kommer att undersöka. Hur Butiker arbetar med kundvarvet och olika butiksanställdas syn på kundvarvet. Butikschef och butiksmedarbetare bör arbeta tillsammans för att få ett fungerande kundvarv och förbättra försäljningen. Men hur mycket vet egentligen butikschefer och butiksmedarbetare om kundvarvet? Tidigare forskning har inriktat sig på kundvarvet i livsmedelsButiker och större kedjor, denna rapport inriktar sig istället på en mellanstor butikskedja med ett icke-ordinarärt sortiment. -          Hur skiljer sig butiksmedarbetare och butikschefers syn på kundvarvet?-          Hur kan medelstora Butiker i detaljhandeln förbättra kundvarvet? Uppsatsens syfte är att få inblick och kunskap om hur butikschefer och butiksmedarbetare ser på kundvarvet.

Sambandsexponering - En studie om hur butiker inom dagligvaruhandeln arbetar med exponering av kompletterande produkter

Sambandsexponering av produkter handlar om att placera kompletterande varor tillsammans för att uppmuntra kunder till att göra kompletterande köp. En av svenskarna uppskattad matkategori som består av många kompletterande produkter är texmex. Detta har lett till att ICA-Butiker har börjat placera kylar med kompletterande tillbehör i sina texmex -avdelningar. Därför har vi i vår uppsats valt att studera hur Butiker inom dagligvaruhandeln arbetar med exponering av kompletterande produkter. Vidare vill vi undersöka kundernas respons till detta och om uppfattningarna korrelerar med Butikernas bakomliggande tankar.

Dagligvaruhandelns Ekonomistyrning

Kedjor som äger sina egna Butiker har en mer centraliserad styrning är Butiker som ägs av handlare men ändå tillhör en kedja. De väletablerade butikskedjorna ICA, Coop och Axfood har en något mer modern styrning än de nyetablerade lågprisButikerna Netto och Lidl. Detta beror främst på att modern styrning utgår från att lyssna mer på kunden vilket inte lågpriskedjorna är intresserade av då de istället har som strategi att lära kunderna att handla lågpris.

Demografisk mångfald i butiker : Kan och vill butiker ha en heterogen personalstyrka, utifrån demografiska egenskaper?   ?

I princip strävar alla arbetsplatser efter att skapa en mångfald med olika demografiska egenskaper bland sin personal. Tittar man bland platsannonser är det ofta arbetsgivaren skriver att de välkomnar sökande med olika demografiska egenskaper, detta för att skapa en blandning av olikheter bland sin personal. Anledningen till att man vill ha mångfald bland sin personal skiljer sig säkert åt mellan företagen, men vi tror att de flesta är överrens om att olikheter gör att företaget får fler infallsvinklar på hur saker kan utföras, vilket också kan skapa mer kreativitet. Men hur ser det då ut i Butiker? Kan och vill man även i Butiker skapa en heterogen arbetsstyrka utifrån demografiska egenskaper?I vår uppsats har vi intervjuat fyra butikschefer för att försöka ta reda på vad dessa butikschefer har för uppfattning angående heterogena personalstyrkor.

Urban Building vid Hornsbruksgatan

En byggnad mellan park och stad, placerad vid Hornsbruksgatan och Högalidsparken. Butiker, kontor och bostäder i en byggnad som förhåller sig både till en storskalig urban kontext och till parkens mer intima småskalighet..

Ungdomars köpprocess : Vad spelar varumärke, butik och produkt för roll?

När etablering eller övergripande förändringar ska göras är det viktigt med bra förarbete för att få bästa möjliga utgångspunkt när dörrarna ska slås upp i den nya butiken. Många nyöppnade Butiker går idag i konkurs bara några månader efter att de etablerats. De flesta Butiker som går i konkurs är främst enskilda firmor med få anställda. Det sker också ett generationsskifte på marknaden då alla 40-talister går i pension mellan 2005 ? 2015.

Avskilda Butiker : En studie i avlägsna butikers dragningskraft

För att lyckas driva en butik som är belägen långt från närmsta tätort så är det viktigt att ha kännedom om vad det är som driver kunder till att åka långa sträckor på ofta dåliga vägar för att ta sig ut till Butikerna i fråga. Vid öppnandet av en avlägsen butik är denna kunskap viktig att besitta då det är ett faktum att kunderna utgör butikens livskraft. Utan kännedom om vad som lockar kunderna finns risken att butiken öppnar på helt fel plats eller nischar in sig helt fel och fokuserar på fel faktorer.Denna rapport har som syfte att ta reda på vilka faktorer det är som gör att kunder väljer att åka till dessa avlägsna Butiker. Kundens perspektiv är i fokus där deras åsikter kom fram genom enkäter. Butikschefer för två avlägsna Butiker har också intervjuats för att få deras syn på saken.

Dagligvaruhandelns Ekonomistyrning

Kedjor som äger sina egna Butiker har en mer centraliserad styrning är Butiker som ägs av handlare men ändå tillhör en kedja. De väletablerade butikskedjorna ICA, Coop och Axfood har en något mer modern styrning än de nyetablerade lågprisButikerna Netto och Lidl. Detta beror främst på att modern styrning utgår från att lyssna mer på kunden vilket inte lågpriskedjorna är intresserade av då de istället har som strategi att lära kunderna att handla lågpris..

Butikschefers juridiska kunskaper : kring marknadsföring i enskilda butiker

Alla Butiker marknadsför sig själva på ett eller annat sätt, genom att driva en försäljning av produkter sysslar man även med marknadsföring. Många använder sig även av annonsering i tidningar och tv samt genom Internet för att nå ut till potentiella kunder. Är butikschefers kunskaper inom juridik kring marknadsföring tillräckliga och vilka konsekvenser kan bristande kunskaper inom detta ämne orsaka? I enskilda Butiker är det ofta en butikschef/ägare som har det ensamma ansvaret över hur man marknadsför sin butik, utan någon kedja i ryggen som kan lägga upp marknadsföringsplaner och dylikt. Därför har vi valt att ägna denna undersökning åt enskilda Butiker, då de är de som bör ha en grundlig kunskap inom detta ämne, för att inte begå misstag och onödiga fel som kunde ha undvikits.

Marknadsbedömning : hur går marknadsbedömningen tillväga vid en etablering eller övergripande förändring av en butik med fokus på läget

När etablering eller övergripande förändringar ska göras är det viktigt med bra förarbete för att få bästa möjliga utgångspunkt när dörrarna ska slås upp i den nya butiken. Många nyöppnade Butiker går idag i konkurs bara några månader efter att de etablerats. De flesta Butiker som går i konkurs är främst enskilda firmor med få anställda. Det sker också ett generationsskifte på marknaden då alla 40-talister går i pension mellan 2005 ? 2015.

Kluster utan duster : En analys av kluster och dess effekter på butiksförsäljning

Denna uppsats visar, med en kvantitativ undersökningsmetod, hur försäljningen hos Telenor Sveriges Butiker påverkades beroende på om Butikerna var placerade i kluster eller inte, i gatuläge eller gallerior, samt med hänsyn till vilka konkurrenter som fanns i närheten. Studiens slutsats tyder överlag på att det, för försäljningen, var bäst att finnas i ett kluster, helst i kombination med en butiksplacering i en galleria..

1 Nästa sida ->