Sök:

Sökresultat:

95 Uppsatser om Buss - Sida 1 av 7

Tillgänglighet för äldre bidrar till gemenskap : En kvalitativ intervjustudie om En buss för alla

För att äldre personer ska kunna utföra meningsfulla aktiviteter och känna gemenskap med andra krävs att de kan transportera sig. Det är viktigt för att bibehålla god hälsa och uppleva livskvalitet. Många äldre har svårighet att transportera sig med vanliga Bussar på grund av funktionsnedsättningar som kommer med stigande ålder. Syftet med denna studie var att beskriva vad En Buss för alla har för betydelse för äldres delaktighet i samhället. Studiens design var kvalitativ, en målinriktad sampling gjordes och undersökningsgruppen valdes ut från förutbestämda kriterier.

Tidsjämförelse mellan buss-bil och cykel-bil

Det här arbetet har gjorts på uppdrag av Anders Bylund vid avdelningen för Strategisk planering vid Stadsbyggnadskontoret i Luleå. Syftet med arbetet var att göra ett underlag till marknadsföring för ett hållbart resande med Buss och cykel i Luleå. Arbetet grundade sig på en jämförelse mellan Bussen, cykelns och bilens restid i Luleå tätort samt vilket alternativ som var bäst ekonomiskt. En viktig aspekt av jämförelsen var ett resandet skulle ske från dörr till dörr.Anledningen till att detta blev mitt examensarbete var att jag fått i uppgift under min praktik att göra en liknande jämförelse. Det saknades ett arbete som kunde ligga till grund för marknadsföring av mer miljövänligt resande i Luleå.Arbetet med jämförelsen skedde med hjälp av karttjänster via internet samt eget fältarbete.För att begränsa, strukturera och organisera arbetet har jag haft en dialog med Anders Bylund Luleå kommun, angående de faktiska förutsättningarna.Slutsatsen blev att både cykel och Buss, för vissa sträckor, är konkurrenskraftiga ur ett restidskvotsperspektiv.

Omplacering expansionstank, kylsystem buss

I detta examensarbete har effekter av en omplacering av expansionstanken till kylsystemet i Buss undersökts. I dagens Bussar ställs höga krav på packning i motorrummet och expansionstanken är en stor komponent som normalt placerats högst upp i motorrummet. Målet med examensarbetet var att skapa en kravställning för omplacering av expansionstanken med avseende på höjd, längd och sidoförskjutning i förhållande till motorn. I examensarbetet genomfördes tryckfallsberäkningar i rörkretsar och samt statiska tryckberäkningar. Tester har genomförts i kylsystemrigg och på provBussar av många olika typer.

Modulariserbar operatörspanel baserad på ett CAN-buss gränssnitt

För att styra utrustningen i olika fordon inom industrin används olika typer av strömbrytare som sitter monterade på en operatörspanel. Från dessa går det ofta individuella signalkablar fram till enheterna som ska styras. Ett alternativ för att att slippa den störa mängden kablar detta kan leda till är att istället koppla strömbrytarna till en mikrokontroller, denna vidarebefodrar sedan signalerna via en CAN-Buss till en ECU som styr alla enheter från en central position i fordonet.Under detta examensarbete, som har utförts hos Syncore Technologies AB, har därför en operatörspanelsplattform, både hård- och mjukvara, utvecklats för att uppnå en minimal NRE-kostnad för varje ny kundkonfiguration som inkluderar olika bestyckningar av strömbrytare samt beteenden för dessa..

LUFT : barnperspektiv på utvecklingsarbetet BUSS

In 2002 the Norrköping municipality decided to establish a number of supportive teams and one teaching group with the purpose of developing alternative supporting efforts for children with social problems. This development work came to be called Buss. Buss today consists of four local teams, team Ett, team Norra, team Torpet and the Mathson School.The teams? focus, beyond the commission from Norrköping municipality, is to reduce the number of children being placed outside their own homes, get them to function in school, develop their self-confidence and social competence. Also their task is to support parents and take up a functional spare time for the children.

Buss, båt och buller : En fallstudie om bullernivåer på SL:s pendelbåtslinje 80 och busslinjerna 443 och 76

Syftet med denna studie var att mäta och jämföra de bullernivåer som en passagerare utsätts för på SL:s pendelbåtslinje 80, Sjövägen, med SL:s Busslinjer 443 och 76. Sträckan Nacka Strand ? Nybroplan var lämplig för att båda fordonens start och slutpunkt är belägna nära varandra och båda trafikslagen är valbara alternativ för passageraren.  I denna studie genomfördes bullermätningar ombord i enheten dB(A) med en loggande ljudtrycksmätare.  Studien genomfördes som en fallstudie där metoden designades för att undersöka ljudnivån under en normal resa.

Skillnader mellan enspråkiga och flerspråkiga barns berättande : Narrativer och lexikon på svenska och engelska

Ma?nga barn i Sverige va?xer idag upp med fler spra?k a?n ett. Detta go?r att logopeder beho?ver kunskap om normal spra?kutveckling hos flerspra?kiga, fo?r att kunna skilja denna fra?n spra?ksto?rning och da?rmed minska risken att o?ver- och underdiagnostisera flerspra?kiga med en sa?dan diagnos. Syftet med denna studie var da?rfo?r att underso?ka vilka skillnader som fo?religger mellan enspra?kiga och flerspra?kiga barns bera?ttande, med sa?rskilt fokus pa? barnens ordfo?rra?d.

Kan dold språkförståelse i andraspråket bli synlig vid återberättande på förstaspråket? : Språkförståelse och språkproduktion i förskolebarns berättelser av Buss-sagan (BST) på svenska och arabiska

Denna studie undersöker om dold språkförståelse i ett andraspråk kan synliggöras vid återberättande på förstaspråket. Det kan vara svårt att skilja språkutvecklingen hos barn med typisk språkutveckling med svenska som andraspråk från språkutvecklingen hos flerspråkiga språkstörda barn om man testar dem på andraspråket. Därför behövs det referensdata för normalspråkiga barn. Sexton barn i femårsåldern med normal språkutveckling, åtta enspråkiga barn med svenska som första språk och åtta flerspråkiga barn med arabiska som första språk och svenska som andraspråk, testades med Buss-sagan (Buss Story Test, BST) och TROG (Test for Reception of Grammar). De flerspråkiga barnen fick sagan uppläst på svenska och återberättade först på svenska och sedan på arabiska.

För ett automatiserat återskapande av inbyggdasystems funktionella arkitektur från källkod ochprodukt data

?För ett automatiserat återskapande av inbyggda systems funktionella arkitektur från källkod ochprodukt data?Den ökade komplexiteten i inbyggda system inom fordonsindustrin tillsammans med de striktaresäkerhetsrestriktionerna som infördes av ISO26262 standarden, kräver bättre kunskap ochkännedom om produktarkitekturen. Men, för befintliga produkter som inte var utvecklade enligt enväldefinierad arkitekturmodell, så måste en modell återhämtas.Syftet med detta examensarbete är att automatisera återhämtningen av funktionella arkitekturenför fordons inbyggda system, vilket är ett krav för många av ISO26262 aktiviteter. Dettaexamensarbete föreslår och beskriver två modeller för det inbyggda systemet i ett fordon, och visardess användning för att bland annat generera användarvänliga vyer. Återhämtningen av modellernasker genom att tolka den inbyggda C-koden och bearbeta fordonets data såsom inblandadestyrenheter, deras adresser och CAN Buss detaljerna.Två modeller har föreslagits för att fånga den återskapade informationen om inbyggda systemet iett fordon: en produktmodell för inbyggda system och en mjukvaruarkitektur modell för deninbyggda mjukvaran.

Utrustning för test av Smart Call-system

Syftet med detta examensarbete var att utveckla en utrustning för test av larmsystem uppbyggda med CareTech?s Smart Call-produkter. Testutrustningen ska kunna upptäcka problem i kommunikationen mellan dessa enheter. Den ska också kunna mäta matningsspänningen till enheterna under en viss tid och visa om spänningen har varit lägre eller högre än tillåtna värden..

Förbättrad planeringspolicy mot lågfrekventa beläggningsprocesser : - I en av Sandviks produktionsenheter

Att ha en god planeringspolicy för samtliga produktionsavsnitt i en produktionsanläggning är en viktig del i en organisation. Inom en industri med många produktvariationer och artiklar är det lämpligt att anpassa flera planeringsmetoder för effektiv planering mot samtliga operationer. I en av Sandviks produktionsenheter för skärtillverkning i Gimo var fokus riktat till att förbättra planeringspolicyn mot lågfrekventa beläggningsprocesser. I denna studie presenterar och optimeras planeringen mot två beläggningstyper vardera inom Physical Vapor Deposition (PVD) och Chemical Vapor Deposition (CVD). I grund för detta examensarbete finns en teoretisk studie, simulering samt fallstudier på Sandvik Coromant AB.

Beräkning och loggning av bränsleförbrukning samt implementering av MOST

Huvudmålet med examensarbetet var att konstruera en utrustning för mätning samt loggning av dieselförbrukning på en Buss. Det fanns dessutom en önskan att ett MOST-nätverk skulle konstrueras. Detta skulle användas på 2005 år Formula SAE-bil vid Luleå tekniska Universitet. Olika metoder diskuterades och arbetet resulterade i en prototyp som mäter och loggar både bränsleförbrukning och körsträcka på Luleå Lokaltrafiks Bussar. Även ett mindre MOST-nätverk upprättades men med ett icke tillfredställande resultat..

Beräkning och loggning av bränsleförbrukning samt implementering av MOST

Huvudmålet med examensarbetet var att konstruera en utrustning för mätning samt loggning av dieselförbrukning på en Buss. Det fanns dessutom en önskan att ett MOST-nätverk skulle konstrueras. Detta skulle användas på 2005 år Formula SAE-bil vid Luleå tekniska Universitet. Olika metoder diskuterades och arbetet resulterade i en prototyp som mäter och loggar både bränsleförbrukning och körsträcka på Luleå Lokaltrafiks Bussar. Även ett mindre MOST-nätverk upprättades men med ett icke tillfredställande resultat.

Beräkning av värmeförluster och energieffektivisering av elbussar

The ?civilized? world is in need of fossil fuel in order to function. Hybricon AB is a company in Umeå that is developing a technology that hopefully can reduce parts of this need. They are currently testing their two electrical Busses (with Hybrid backup) in city traffic on the roads of Umeå in cooperation with the county of Umeå.                               The Busses are originally diesel-Busses, but the diesel motor has been replaced with two electrical hub-motors with a power of 145 kW each that are powered by batteries.The batteries are charged at the end station after each route. In case the batteries should run low on capacity during driving, they can be recharged by the so called genset.

Interfacemodul för kommunikation mellan CAN-bus och USB/PS2 eller RS232

På uppdrag av innovationsföretaget EmpirBus AB skulle en produkt utvecklas. Projektet innefattade utvecklingsprocessen ända ifrån ide till slutprodukt. Syftet var att utveckla ett gränssnitt för kommunikation mellan CAN-bus och USB/PS2 eller RS232. Gränssnittet sammankopplas med ett CAN-Bussbaserat elsystem för marina installationer. Produktens uppgift var att utföra bildskärmsväxlingar på informationsskärmar ombord på fartyg.

1 Nästa sida ->