Sök:

Tidsjämförelse mellan buss-bil och cykel-bil


Det här arbetet har gjorts på uppdrag av Anders Bylund vid avdelningen för Strategisk planering vid Stadsbyggnadskontoret i Luleå. Syftet med arbetet var att göra ett underlag till marknadsföring för ett hållbart resande med buss och cykel i Luleå. Arbetet grundade sig på en jämförelse mellan bussen, cykelns och bilens restid i Luleå tätort samt vilket alternativ som var bäst ekonomiskt. En viktig aspekt av jämförelsen var ett resandet skulle ske från dörr till dörr.Anledningen till att detta blev mitt examensarbete var att jag fått i uppgift under min praktik att göra en liknande jämförelse. Det saknades ett arbete som kunde ligga till grund för marknadsföring av mer miljövänligt resande i Luleå.Arbetet med jämförelsen skedde med hjälp av karttjänster via internet samt eget fältarbete.För att begränsa, strukturera och organisera arbetet har jag haft en dialog med Anders Bylund Luleå kommun, angående de faktiska förutsättningarna.Slutsatsen blev att både cykel och buss, för vissa sträckor, är konkurrenskraftiga ur ett restidskvotsperspektiv. Det gäller framförallt sträckor till och från centrum för områdena Hertsön och Porsön. Buss fungerar bra men det finns utvecklingsmöjligheter framförallt till och från Porsön-Sunderbyn, till och från Kronan-Storheden och mellan flera ytterområden.Med cykel är det dessutom förvånansvärt lätt att ta sig till Storheden. Cykeln visade sig vara ett mycket konkurrenskraftigt färdmedel. Det visade sig också att Luleå är en bilvänlig stad.

Författare

Alexander Iwanowski

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..