Sök:

Sökresultat:

7 Uppsatser om Blender - Sida 1 av 1

Jämförande studie av chroma keying och compositing i Blender och After Effects

Inom film- och tv-produktion finns ett behov av att kunna plocka ut motiv från en filmsekvens och placera dem över en ny bakgrund. Tekniken kallas ?chroma keying?, och att med hjälp av chroma keying lägga ihop flera bilder till en kallas för ?compositing?. After Effects är ett kommersiellt standardverktyg inom industrin för motion graphics (rörlig grafik) och visuella effekter. Blender, ett program släppt som öppen källkod (fri), innehåller verktyg för att uföra chroma keying och compositing.

Arbetssimulator med Wii Remote : En guide till utveckling av en simulator

Detta är ett uppsats på D-nivå. I en tidigare kurs, inom vårat program Data- och Systemvetenskap, kom vi på en idé om hur man kan förbättra/komplettera utbildningen av nyanställda som befinner sig i en stressig arbetsplats på företag där det är ett ständigt behov av återanställning av personal. Vi utvecklade detta koncept och kom med idén till en simulator som kan utbilda personal samt minska stress hos nyanställda. Idén mognade till en Serious Game simulator baserad på en Wii-kontrollerad PC-baserad simulator med Bluetooth-stöd.Syftet med denna uppsats är att skapa en guide om grunderna i en simulator som utnyttjar Wii-kontroller som externa inmatningsenheter. I denna guide kommer vi att täcka hur Nintendos Wii-kontroll fungerar, hur man kan skapa enkla 3D-modeller i Blender och även hur detta kan implementeras i Microsoft XNA.

Information och funktion i ett kapprum : Examensarbete mot informationsdesign

Rapporten beskriver arbetet med att ta fram ett förändringsförslag för ett kappprum. Kapprummet finns i Elimkyrkan i Eskilstuna. Vid framtagandet av förslaget skulle särskild uppmärksamhet ägnas åt information/anslagstavlor, men utan att försumma helheten. Den problemformulering som utformades som en sammanfattning av uppgiften var: Visualisering av förslag som förbättrar kommunikation och funktion i Elimkyrkans kapprum.Resultatet visualiserades med hjälp av Open Source programmet Blender..

Implementation av en COLLADA inläsare för Agency9

Behovet av mängden grafiska detaljer i spel och realtidsapplikationer ökar i och med intåget av nyare och kraftfullare hårdvara. Detta sätter mera press på grafiker. Det finns ett behov av att simplifiera processen med att flytta stora datamängder från olika editorer (Maya, 3dsMAX, Blender, mm), processa denna information och presentera det på skärmen utan att låsa sig fast vid en specifik editor. COLLADA är ett steg mot detta mål. Hur kan COLLADA implementeras i grafikmotorn AgentFX, utvecklad av Agency9? Detta examensarbete presenterar ett tillvägagångssätt genom Java och COLLADA med JAXB att implementera stöd för COLLADA i AgentFX, för att rendera komplexa scener byggda i Maya Unlimited 6.5.

Rotningsstimulerande effekt och kemisk analys av vattenbaserad extraktion av vedartade och örtartade skott av Salix smithiana Willd. :

Cuttings of Lonicera xylosteum L. were treated with willow extract to study the response in rooting capacity. The extracts were prepared by mixing chopped pieces of Salix x smithiana Willd. with water in a warring Blender. The investigation comprised 2 types of salix extracts based on differences and dynamics between twigs in winter dormancy and twigs with new shoots. To explore the rooting response, three tests were made.

Ärtrev som substrat för biogasproduktion : En litteraturstudie och rötning i labbskala

Until 2020, 49% of Sweden's use of energy must derive from renewable sources. Greenhouse gases must as well decline with 40% compared to 1990 as a part of Sweden's 16 environmental objectives. Biogas is part of the effort to achieve these objectives, but as the demand for biogas increases, more substrates are needed to meet the demand. The purpose is to investigate the conditions for pea residue as substrate by performing lab-scale mesophilic digestion with different fractions and notch lengths and then to summarize pea residue as a substrate for biogas production. During anaerobic digestion, 1000 ml bottles were used as reactors for digestion.

Digitala tredimensionella visualiseringsmetoder : ett sätt att kommunicera landskap

This thesis investigates the possibilities offered to a working landscape architect by anincreased and altered use of digital 3D environments. A basic assumption is that increased useof digital three-dimensional environments promotes the creative processes and presentationoptions of landscape architects.The thesis is based on literature studies and communication with working landscapearchitects, and includes an investigation of the visualization methods available in the Blender3D modelling software. The thesis provides a thorough survey of what it means to model inthree dimensions, as well as of what modelling methods are feasible for a landscape architectto use. As landscape architects, we work with human and unique processes, and thus it isdifficult to develop standardized and automatic software for our profession. One possiblesolution is to turn to open source development, where software and models are shared andanyone can contribute.