Sök:

Arbetssimulator med Wii Remote

En guide till utveckling av en simulator


Detta är ett uppsats på D-nivå. I en tidigare kurs, inom vårat program Data- och Systemvetenskap, kom vi på en idé om hur man kan förbättra/komplettera utbildningen av nyanställda som befinner sig i en stressig arbetsplats på företag där det är ett ständigt behov av återanställning av personal. Vi utvecklade detta koncept och kom med idén till en simulator som kan utbilda personal samt minska stress hos nyanställda. Idén mognade till en Serious Game simulator baserad på en Wii-kontrollerad PC-baserad simulator med Bluetooth-stöd.Syftet med denna uppsats är att skapa en guide om grunderna i en simulator som utnyttjar Wii-kontroller som externa inmatningsenheter. I denna guide kommer vi att täcka hur Nintendos Wii-kontroll fungerar, hur man kan skapa enkla 3D-modeller i Blender och även hur detta kan implementeras i Microsoft XNA. Med denna guide som bas kommer vi också att visa hur vi utvecklat en prototyp med hjälp av ett designkoncept som utvecklats av våra kollegor Christopher Saarinen & Evin Antoniadis forskning. Detta examensarbete har resulterat i både en guide och en fungerande prototyp som implementerar de grundläggande delarna av våra kollegors designkoncept.

Författare

Daniel Gomez Ortega Henrik Djerf

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Data- och systemvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..