Implementation av en COLLADA inläsare för Agency9
Behovet av mängden grafiska detaljer i spel och realtidsapplikationer ökar i och med intåget av nyare och kraftfullare hårdvara. Detta sätter mera press på grafiker. Det finns ett behov av att simplifiera processen med att flytta stora datamängder från olika editorer (Maya, 3dsMAX, Blender, mm), processa denna information och presentera det på skärmen utan att låsa sig fast vid en specifik editor. COLLADA är ett steg mot detta mål. Hur kan COLLADA implementeras i grafikmotorn AgentFX, utvecklad av Agency9? Detta examensarbete presenterar ett tillvägagångssätt genom Java och COLLADA med JAXB att implementera stöd för COLLADA i AgentFX, för att rendera komplexa scener byggda i Maya Unlimited 6.5. Jag börjar denna rapport med att presentera olika sätt att läsa in XML dokument och fortsätter presentera gränssnittet med JAXB processen och integrationen i min COLLADA inläsare. Jag diskuterar fördelar och nackdelar med egenskapsfilen i JAXB och hur det är viktigt att förstå dess inverkan i designen. Denna rapport diskuterar vidare en lösning för implementation av omvandling från COLLADA formatet till AgentFX. ?Piglet and Pretorean? är en komplex scen vilket presenteras som en demonstration över mitt lyckade resultat i arbetet. Denna rapport avslutar med en diskussion över framtida möjligheter och utsikter av mitt arbete samt den framtida utvecklingen av COLLADA formatet.