Sök:

Sökresultat:

58 Uppsatser om Asfalt - Sida 1 av 4

Prisskillnader på asfalt från Mellan- till Sydsverige

5 till 7 miljoner ton Asfalt har tillverkats och lagts ut under de senaste åren i Sverige och anläggningsbranschens årliga omsättning ligger på ca 4 mljarder kronor per år. Samtidigt har Asfaltmarknadsbranschens upphandlingsmetoder varit ett diskutabelt ämne runt om i världen.Examensarbetet består av en geografisk prisjämförelse av Asfalt och studera de ingående faktorer som påverkar priset. Intervjuer har gjorts med beläggningsentreprenörer från olika företag i Mellan- till Sydsverige. Resultatet påverkas av att reliabiliteten är låg eftersom relativt få aktörer har svarat på frågeformuläret, men visar på kraftiga prisskillnader mellan olika regioner. Totalkostnaden för beläggning, emulsion, bergmaterial, transport, maskin och hantverk skilde nästan 50 % mellan den med lägst och den med högst pris.

Projektering av markarbete, parkeringsplatser, cykelställ m.m

Arbetet tar upp lösningsförslag och val av lösning för en unik parkeringsplats på ett företag i Emmaboda. Lösningarna omfattar lokalt omhändertagande av dagvatten, val av beläggningstyper och trafiksäkerhet. Arbetet kommer att användas av Xylem till förfrågningsunderlaget för kommande anläggning av parkeringen..

Vältning och packning vid asfaltbeläggning

Examensarbetet är ett resultat av min verksamhetsförlagda utbildning VFU hos Skanska Asfalt och Betong. Jag valt att undersöka hur det går till vid vältning och packning av Asfaltbeläggningar. Eftersom packningen är en av de viktigaste delarna för att uppnå en bra beläggning som ska hålla i många år är det viktigt att man packar på rätt sätt. Därför har jag tagit upp några viktiga punkter på hur man bör utföra packningen på ett bra sätt både ifrån teorin samt från praktiken. Det som man bör tänka på som vältförare är de faktorer som påverkar packningen och att ha rätt packningsutrustning för rätt arbete.

Planering & produktionsstyrning : Lean filosofin vid produktion av asfalt

Lean is a production philosophy which is about increased resource use while meeting customer requirements. The foundation of lean comes from Toyota and their production philosophy The Toyota Way. Professor Jeffrey k. Liker has worked with Toyota's production philosophy and Lean for a long time and has created a 4 P model and 14 principles that characterize the Toyota production system (TPS), which many sources refer to.The aim of my work is to study the working procedure of asphalt projects from sales to the laid asphalt with a focus on planning and production management. The goal is to examine how the lean philosophy can be applied in planning and production to simplify the flow of asphalt projects based on Likers model and principles.

Laboratorieförsök på EAF-slagg som ballastmaterial i asfalt

I Sverige hamnar många restprodukter direkt på deponi även om det finns möjlighet att ta de tillvara i olika konstruktioner. Detta projekt har gått ut på att undersöka vilka möjligheter det finns att skapa en Asfaltprodukt innehållande EAF-slagg. I undersökningsarbetet gjordes en litteraturstudie för att sammanställa befintlig kunskap samt laboratorieförsök. EAF-slagg används i stora delar av världen och till många olika ändamål. Den största användningen sker i vägar där det går att nyttogöra den höga nötningsbeständigheten och den kubiska formen.

Grön asfalt och NCC : rätt tillväxtstrategi för en asfaltproducent?

NCC ROADS Sweden east is a part of the NCC Corporation. The company mainly produces aggregates, asphalt and concrete. They have taken the environmental issues seriously and been working with that since the middle of the nineties. When manufacturing asphalt large a quantity of fossil energy is needed. The company is now about to make further progresses by manufacturing environmental friendly asphalt (?green asphalt?) with using bio-energy.

Experimentell utvärdering av väggreppsmätaren RT3 Curve

I detta examensarbete utvärderas väggreppsmätaren RT3 Curve som tillverkas av Halliday Technologies Inc. RT3 Curve kan liknas vid en liten släpvagn som kopplas bakom en bil. Den mäter friktionen mellan två ytor genom två mätdäck som är monterade med fasta slipvinklar. Den fordonsdynamiska termen slipvinkel är vinkeln mellan ett rullande hjuls färdriktning och den riktning som hjulet pekar i. Detta gör att sidkrafter uppstår när släpvagnen dras bakom bilen.

UNDERSÖKNING AV URVALSKRITERIER VID UPPHANDLING AV ASFALT En jämförelseanalys mellan privat och offentlig verksamhet

BakgrundI Sverige finns 9850 mil väg som är statligt ägd och 4160 mil kommunalt ägd väg. Av dessa består 80 % av Asfalterat underlag. Det innebär att den offentliga verksamheten i Sverige omsätter stora mängder Asfalt, både i form av nyanläggning av vägar samt underhåll av gamla vägar. Det finns också en stor privat Asfaltmarknad, främst bestående av industrier, som har Asfalterade ytor. Dessa privata verksamheter är en stor men ännu outforskad del av marknaden.SyfteUndersökningen hade till syfte att undersöka och jämföra hur privata och offentliga verksamheter prioriterar val vid upphandling av Asfalt.

Bestämning av vidhäftningen mellan sten och bitumen i närvaro av vatten enligt rullflaskemetoden

Arbetets huvudsakliga syfte har varit att jämföra ett antal olika bergarters förmåga att binda till sig bitumen. I dag levereras stora mängder makadam till tillverkning av Asfalt. Ett av de krav som ställs på materialet är just vidhäftningsförmågan vilken har stor betydelse för beläggningens funktion. Eftersom detta är en så pass viktig fråga, om en viss sten lämpar sig till Asfaltstillverkning har vi valt att titta närmare på en metod som tillåter att testas på en ren sten. Detta möjliggör att man inte behöver tillverka en Asfaltsmassa först.

Underhållsbehov och underhållskostnader på hårdgjorda ytor

Idag brottas en del av Sveriges kommuner och kyrkogårdsförvaltningar med något som populärt kallas för underhållsskulden. Skulden uppkommer på grund av bristande underhåll av olika skötselprodukter samt bristande ekonomisk planering. Hårdgjorda ytor är något det finns mycket av runt om i landets kommuner och förvaltningar vilket det här arbetet handlar om. Syftet är att ta reda på vilka underhållsbehov Asfalt, grus samt betongmarksten och natursten kräver samt hur kostnaderna ser ut för underhållet av dessa ytor. Genom en litteraturstudie och en intervju undersöks de olika materialen och problematiken runt dessa. Vidare räknas underhållskostnader ut med hjälp av ett datorprogram som heter KP-fakta. Det framkom att väder, temperatur och mänsklig påverkan i form av trafikbelastningar med mera är de faktorer som står bakom många skador och defekter på de jämförda ytorna.

Gummiasfalt - asfaltbeläggning med inblandning av gummigranulat från rivna däck : Rubber Asphalt - asphalt paving mixed with ground tire rubber

Med ett allt större globalt intresse för miljön och ökande trafikmängd på både svenska och utländska vägar har behoven av hållbara vägbläggningar ökat under de senaste årtiondena och förväntas öka ännu mer i framtiden eftersom transportbehoven ständigt ökar. Det har därför också blivit allt vanligare att det i bitumen tillsätts olika typer av polymerer för att erhålla Asfalt med bättre egenskaper. Gummi från utslitna bildäck är en av de polymerer som blivit allt mer uppmärksammat under senare år. I flera länder både inom Europa och i resten av världen har användning av gummigranulat från kasserade däck i vägbeläggningar övergått från testverksamhet till en regelrätt användning. I Sverige har man inte kommit lika långt.

Återvinning av asfalt: en utvärdering av återvinningsmetoder
för asfalt vid Skanskas verk i regionerna syd och sydost

I och med det stigande oljepriset har intresset för Asfaltåtervinning ökat. Det oljebaserade bitumenet som är 6 viktprocent av Asfalten och det som ger Asfalten sin karakteristiska färg, lukt och egenskaper är en dyr produkt som Asfaltstillverkarna vill utnyttja så många gånger som möjligt. Genom att använda upptagen Asfalt igen i produktionen hoppas branschen på att spara på miljö och resurser samtidigt som det Asfaltberg som annars skulle uppstå omsätts. År 2000 modifierades Skanskas första Asfaltverk inom regionerna Syd och Sydost för varmåtervinning med kall inblandning av granulat i blandaren. I dagsläget har alla utom ett verk kall inblandning.

Geologisk kontroll på vidhäftningsförmåga mellan sten och bitumen

Detta arbete grundar sig i att redogöra för hur man bygger ett sedumtak och vad det finns för fördelar med att bygga ett sedumtak. Arbetet går in på sedumtak, allmänt om sedum och dess olika typer, taklutning och uppbyggnad, miljöaspekter samt underhåll av taket.Det kommer fram att sedumtak är mera miljövänligt eftersom det t.ex. minskar energiförbrukningen i och med att man inte behöver värma upp eller kyla ner inomhus på samma sätt som med andra tak. Sedumtaket har dessutom en längre livslängd. Sedumtaket behöver inte bli ett dyrare alternativ, även det framkommer i arbetet.

Man köper ju inte asfalt med hjärtat : En studie av tonalitet i bruk på NCC

I denna uppsats undersöker jag hur tonalitetsbegreppet uppfattas och används av medarbetare på NCC, och hur begreppet relaterar till det diskursanalytiska begreppet stil. Mitt material består av intervjuer med medarbetare på NCC och fyra säljande webbtexter från NCC:s webbplats. Jag tillämpar diskursanalys som metod i min analys av intervjuerna och diskursanalytisk stilanalys som metod för webbtexterna. Resultatet visar att diskursen om tonalitet innehåller många olika uppfattningar om begreppet och vad syftet med kommunikationen är, men att stil som identitet och Faircloughs modell för stilanalys ändå kan vara ett värdefullt analysverktyg för att förstå och analysera det som avses med tonalitet. För att täcka in alla aspekter som avses med tonalitet på NCC bör dock fler analyskategorier användas..

Grafisk modellering som stöd i förstudiefasen : En aktionsforskning om hur grafiska modeller kan underlätta kommunikation mellan utvecklare ochanvändare i en förstudie

En stor del av Trafikverkets budget går till att reparera och underhålla våra broar. Underhållsåtgärder orsakar också trafikproblem med stora miljöutsläpp och samhällskonsekvenser som följd. Eftersom broar vanligtvis dimensioneras för en lång livslängd på 120 år är det viktigt att planera för långsiktiga lösningar och förutse konsekvenserna av kommande underhållsåtgärder. Genom att använda mer underhållsfria material finns möjligheten att minska kostnaderna och koldioxidsläppen.Målet med examensarbetet är att ta reda på hur stora besparingarna är genom att svara på frågan: ?Vilka fördelar erhålls av att använda mer underhållsfria material i broöverbyggnader ur kostnads- och miljösynpunkt??.

1 Nästa sida ->