Sökresultat:
863 Uppsatser om Word-of-Mouth - Sida 8 av 58
Fonologiskt korttidsminne hos tvÄsprÄkiga barn med och utan sprÄkstörning
Repetition of Non- word (make- up word that has not some semantic content) has been proposed as a reliable index of phonological memory in children with language impairment (LI). The aim of this study was to find out the possible similarities and differences concerning phonotactic non-words and working memory in 18 bilingual Swedish-Arabic children with and without LI ages 4-6 years. The investigation was undertaken by conducting three tests including NEPSY, WPPSI-III and a Word repetition test. The results showed that there are not significant differences between the two groups regarding various parts of NEPSY. On the other hand the results showed two significant differences in WPPSI-III regarding Picture categories and Word repetition tests for Swedish Non-word.
Nya Möjligheter för Kontroversiella VarumÀrken-En studie kring kontroversiella varumÀrkens framfart i sociala medier
As commonly known, Social Media is a rapidly growing area. Since consumers to a great extent are present in Social Media, this new internet environment is increasing in relevance for consumer marketing. For controversial brands that are regulated in conventional marketing channels Social Media is an extra ordinary marketing opportunity, since social media is a legal grey area. More and more controversial brands are taking advantage of this opportunity, but the effects of these marketing activities are fairly unknown. Therefore there is an interest in examining the controversial brands marketing progression in Social Media.
UPPLEVD MARKNADSKOMMUNIKATION OCH RELATION GENOM SOCIALA MEDIER
Syfte: Syftet med den studie Àr att fÄ en djupare förstÄelse för hur den förÀndrade kommunikationsmöjligheten via Facebook upplevs av kunder och företag inom dagligvaruhandeln. Vidare Àr syftet att ocksÄ fÄ en djupare förstÄelse för hur dessa upplevelserpÄverkar relationen mellan kund och företag inom dagligvaruhandeln.Metod: Studien bygger pÄ bÄde en kvantitativ och kvalitativ undersökningsmetod. Undersökningen har genomförts med bÄde enkÀt och intervjuer, pÄ tvÄ företag och 17 kunder.Resultat: BÄde kunder och företag Àr överens om att företag ska ha Facebooksidor, och det Àrviktigt att företagen Àr aktiva pÄ dessa. DÀremot Àr de inte överens om vad huvudsyftet med Facebooksidorna faktiskt Àr, företagen respektive kunderna har olika önskemÄl. BÄda tror att Facebooksidan kan bidra till en ökad relation men om det i praktiken gör det, varierar pÄgrund av personliga upplevelser och Äsikter.BegrÀnsningar: Resultatet Àr endast baserat pÄ tvÄ svenska dagligvaruhandelsföretag och desskunder.
Ingen reklam tack! Men gÀrna Ikea-katalogen : En studie kring vad som hÀnder nÀr marknadsföringen kliver in i sociala forum pÄ Internet
The social network services (SNS) on the Internet are becoming more common, and are starting to have a higher range of users, which is affecting Internet marketing. We (the authors) have a feelingthat a growing online marketing within social networks could interrupt the order of social standards. That is why we in this paper have tried to figure out what position marketing has ? and might have ? within SNS, and what impact it will have on social relations.During qualitative interviews along with both representatives of public relation offices as well as with SNS users, we became aware of the occurring strategies of online marketing, and the usersunderstanding of it. In the information from the interviews, we found some interesting contradictions on which this paper underlies.
Kommunikation i restaurangbranschen : - en studie om kommunikation i en expansiv bransch
I denna studie undersöker jag kommunikationen i restaurangbranschen i Stockholm idag (2013) och avgrÀnsar mig till fyra restauranger i tvÄ segment, de etablerade och de nyetablerade, expanderande restaurangerna. Grunden till uppsatsen Àr det förÀnderliga restaurangklimatet i Stockholm stad, och hur restaurangbranschens kommunikation ser ut. Det har det senaste Äret öppnat fyrahundra procent mer restauranger Àn 2000. Det tycks finnas en kutym att man inte genom klassisk annonsering i tidningarna kommunicerar inom restauranger av högre kvalitet och ambition. De restauranger jag har granskat faller alla inom ramen för högkvalitativa restauranger. Jag stÀllde mig frÄgan hur de dÄ kommunicerar ut restaurangens varumÀrke? Hur de befintliga restaurangerna skulle klara sig pÄ marknaden och hur arbetet kring kommunikationen ser ut, hur kommunicerar man sitt varumÀrke? Jag har ocksÄ frÄgat om det har skett en förÀndring i restaurangernas kommunikation och om det Àr nÄgot man funderar kring. Jag har genomfört semistrukturerade intervjuer och analyserat svaren med hjÀlp av olika teorier rörande relationsmarknadsföring, Service Management, varumÀrkeskvalitet och Word-of-Mouth. De slutsatser jag kommit fram till Àr att restaurangerna i dagslÀget har en större förstÄelse för att kommunikation och varumÀrke Àn innan, samt en förstÄelse för att man mÄste arbeta med aktivt och skapa en tydlig restaurangkommunikation.Konkurrensen Àr hÄrd och det gÀller att hÀnga med i det förÀnderliga klimatet, att hela tiden vara aktuell.
Angry birds, Instagram eller Runkeeper? : En kvantitativ studie om vilka faktorer som pÄverkar individer vid val av mobilapplikationer
FörsÀljningen av smartphones och mobilapplikationer Àr nÄgot som de senaste Ären har haft en stadig tillvÀxt och inget verkar minska expansionen, snarare tvÀrtom. Idag stÄr smartphones för en tredjedel av all försÀljning av mobiltelefoner och det laddas Ärligen ned miljarder av tillhörande mobilapplikationer till dessa mobiltelefoner. Att konsumenter vÀljer att ladda ned mobilapplikationer Àr tydligt, men vilka faktorer pÄverkar konsumentens val av mobilapplikationer?  Syftet med denna studie Àr att ur ett företagsperspektiv beskriva vilka faktorer som pÄverkar kvinnor och mÀn i deras val vid nedladdning av mobilapplikationer till sin mobilenhet. Tidigare studier inom Àmnet har inte vidrört eventuella samband/skillnader av pÄverkande faktorer mellan kvinnor och mÀn vilket vÀckt ett intresse hos oss att undersöka detta.
Ett företag i det socialt oacceptabla
Den svenska MMA marknaden Àr idag under hÄrd kritik. MÄnga mÀnniskor menar att det endast Àr kriminella som hÄller pÄ med kamsport och att de tÀvlingar som arrangeras Àr ren brutalitet. Trots det hÀr sÄ har vi idag vÀldigt stora aktörer pÄ den svenska marknaden som inte bara klarar sig utan Àven vÀxer. Men organisationerna har fortfarande den allmÀnna opinionen emot sig. Företagen försöker att framstÄ som sÄ sportsliga och godartade som möjligt och de menar att MMA inte Àr vÄld utan en idrott.
Utprovning av SWITCH, ett svenskt förstÄelighetstest för barn
SWITCH- Swedish Intelligibility test for children, is a test thatmeasures intelligibility of children's speech through repetition of singlewords. The test is computer generated and consists of 1000 word listsrandomly selected for each assessment. The purpose of this study was toexamine the equivalence, reliability and validity in the word lists. Word listswere tested on ten children with typical language development (N group)and ten children with speech deviation (T group). The children were audiorecorded when they repeated two lists.
Ekonomistyrning i SME
I kollektivtrafiken Àr socialt oacceptabla beteenden vanligt förekommande och mÄnga anstÀllda blir utsatta för krÀnkningar sÄsom utskÀllningar, förolÀmpningar och/eller svordomar (Strandberg et al. 2008). Branschstatistik visar att ungefÀr hÀlften av samtliga arbetsskadeanmÀlningar till Arbetsmiljöverket mellan Ären 2005-2007 kunnat kopplas till vÄld, hot eller rÄn (Strandberg 2008). BÄde polis och socialsekreterare har en lÀgre anmÀlningar andel Àn kollektivtrafiken, medan endast yrkesgrupperna kriminalvÄrdare och vÀktare har en högre andel.För att ha en möjlighet till att reducera dessa oacceptabla beteenden Àr det viktigt att studera kundbeteenden och hitta orsaken till att kunder blir missnöjda. Företag och organisationers kunskap om kundbeteenden Àr en viktig framgÄngsfaktor.
?Vi har ju förlitat oss vÀldigt mycket pÄ förvaltaren? : Mot en mer aktiv och medveten styrelse i UmeÄ kommuns pensionsstiftelse
Scandic Plaza i UmeÄ Àr ett av de 160 hotell som ingÄr i Nordens ledande hotellkedja Scandic. UmeÄ Àr en stad med stark tillvÀxt och har blivit utnÀmnd till kulturhuvudstad 2014, nÄgot som vÀntas locka tusentals besökare. Vidare har Àven IKEA bestÀmt sig för att etablera sig i det kommande köpcentraprojektet Entré Syd. Detta skapar goda chanser för Scandic Plaza att ytterligare vÀxa och stÀrka sin position pÄ hotellmarknaden i UmeÄ. Det finns en rad olika faktorer som pÄverkar en konsuments förvÀntningar, samt upplevelse och utvÀrdering av en hotellvistelse. Varför det gör som de gör, hur de gör det samt vad de har för förvÀntningar och behov, Àr nÄgra viktiga aspekter att kartlÀgga för att förstÄ konsumenters beteende.
VÀlgörenhetsorganisationers anvÀndning av sociala medier för ökat givande via mobiltelefoner
Allt fler mÀnniskor anvÀnder sig av sociala medier via sina mobiltelefoner. Mobiltelefonernas egenskaper tillÄter anvÀndarna att kommunicera pÄ ett snabbt och platsoberoende sÀtt. Flera stora vÀlgörenhetsorganisationer i Sverige har börjat mobilanpassa sina hemsidor. DÀremot anvÀnds inte sociala mediers mobilanpassade funktioner för att tillÄta social interaktion. Denna uppsats undersöker hur vÀlgörenhetsorganisationer kan tillÄta anvÀndare av mobila sociala medier att dela med sig av sitt engagemang till sitt sociala nÀtverk, för att öka givandet via mobiltelefoner.
Marknadsföring pÄ sociala medier : En kvalitativ och kvantitativ fallstudie om tvÄ svenska livsmedelsföretags kommunikation pÄ Facebook
Syfte och frÄgestÀllningar: Syftet Àr att belysa hur ICA och Lidl kommunicerar och marknadsför sig via Facebook, samt att se huruvida de Àven anvÀnder det för att skapa mer symmetriska band med sin publik. FrÄgestÀllningar berör vilka mönster som finns i kommunikationen och hur interaktionerna mellan företagen och de som kommenterade ser ut. Metod och teori: En kvantitativ innehÄllsanalys och en kvalitativ textanalys har anvÀnds i uppsatsen. Materialet bestÄr av Facebook-inlÀgg frÄn respektive företag, samt tillhörande kommentarer. Dessa har analyserats med hjÀlp av teorier inom kommunikation, marknadsföring, retorik samt tidigare forskning kring inlÀgg företag lÀgger upp pÄ Facebook och hur det pÄverkar lÀsarens beteende.
FramgÄngsrik klagomÄlshantering : Förslag som förbÀttrar SJ:s klagomÄlshantering gentemot pendlare
SammanfattningSyftet med uppsatsen var att undersöka hur pendlare pÄ strÀckan VÀsterÄs ? Stockholm upplever SJ:s klagomÄlshantering i dagslÀget och hur SJ hanterar klagomÄl. Vidare syftade uppsatsen till att ge förslag pÄ hur SJ kan arbeta med klagomÄlshantering i framtiden.I uppsatsen presenteras hur SJ sköter sin klagomÄlshantering i dagslÀget. Vidare presenteras teorier inom service recovery och klagomÄlshantering. Med utgÄngspunkt i teorierna skapades en bild av effektiv service recovery och klagomÄlshantering.
SCRM genom Facebook
Idag Àr det nödvÀndigt för alla företag att fokusera pÄ att skapa lÄngvariga kundrelationer.Customer relationship management (CRM) gör det möjligt för företag att spÄra kundersinteraktioner med företag. Det har blivit alltmer viktigt för företag att vara aktiva inom socialamedier för att skapa bÄde kundengagemang och lÄngsiktiga kundrelationer. Facebook Àr detmest anvÀnda forumet som företag idag anvÀnder. I samband med sociala mediers utvecklinghar ett nytt koncept utvecklats för att integrera sociala medier i traditionella CRM-system somkallas Social CRM (SCRM). Syftet med uppsatsen var att öka förstÄelsen för SCRM genomatt studera ett företags arbetssÀtt med SCRM för att skapa kundrelationer genom Facebook.
Word-of-Mouse-Effektens Mörka Sida : - En experimentell studie om hur negativ information i dagens sociala medier pÄverkar konsumentuppfattningar
The Dark Side of the Word-of-Mouse Effect- An experimental study of how negative information in today?s social media can influence consumer perception As a result of the electronic revolution of information dissemination, social media as a phenomenon has come to play an important part, both in society at large but also when it comes to business and marketing. Nowadays, knowledge and opinions about brands and products are spread by reputation through a wide range of social media platforms, a phenomenon which in the literature is referred to as word-of-mouse or electronic word-of-mouth (eWOM).The purpose of this paper is to investigate how people?s opinions towards a company and its product are affected by negative information in terms of eWOM. Or more precisely, whether or not there is a difference in this effect depending on information content, concerning company values on the one hand and product attributes on the other.This was done in an experimental setting where two groups of respondents were subjected to fictitious information of different types using established social media platforms.