Sök:

Välgörenhetsorganisationers användning av sociala medier för ökat givande via mobiltelefoner


Allt fler människor använder sig av sociala medier via sina mobiltelefoner. Mobiltelefonernas egenskaper tillåter användarna att kommunicera på ett snabbt och platsoberoende sätt. Flera stora välgörenhetsorganisationer i Sverige har börjat mobilanpassa sina hemsidor. Däremot används inte sociala mediers mobilanpassade funktioner för att tillåta social interaktion. Denna uppsats undersöker hur välgörenhetsorganisationer kan tillåta användare av mobila sociala medier att dela med sig av sitt engagemang till sitt sociala nätverk, för att öka givandet via mobiltelefoner. En målgruppsundersökning bestående av semistrukturerade intervjuer och en enkätundersökning över Facebook utfördes i samarbete med Svenska Röda Korset. Målet var att få en större inblick i hur människor i Sverige med intresse för en typisk välgörenhetsorganisation använder sina mobiltelefoner och sociala medier i vardagen och för välgörenhet. Resultaten visade att människor använder sociala medier till att främst dela bilder och saker som hänt dem just för stunden. Det fanns ett delat intresse att vilja sprida vidare information om sin gåva till andra användare av sociala medier. De som tyckte det fyllde en bra funktion kunde framför allt tänka sig att dela bilder, händelser och hur man valt att stödja välgörenhetsorganisationen. Målgruppsundersökningen låg sedan till grund för framtagandet av en kravspecifikation som användes vid utvecklingen av en prototyp. Den utvecklade prototypen visar hur en mobilanpassad gåvotjänst kan använda social interaktion över mobila sociala medier i syfte att öka givandet.

Författare

Richard Eriksson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..