Sökresultat:
863 Uppsatser om Word-of-Mouth - Sida 24 av 58
Matematik och modersmål : Pedagogers syn på modersmålets betydelse för flerspråkiga elevers matematiska förståelse
This research is about how the educators view the best way to help multilingual students develop their understanding for mathematics. The aim of the study is to identify the different aspects from the teacher?s point of view of this new approach of teaching: what are the limitations versus the opportunities? The study is limited to a multicultural school in Stockholm and to the experience of a few class teachers and mother tongue teachers.A qualitative approach was used and the interview was selected as the method to collect the data. Three class teachers as well as three mother tongue teachers were interviewed about their experiences. The interviews were recorded and transcribed word by word.There have been discussions about the skills in mathematics in multilingual speaking students, and that their greatest obstacle of understanding mathematics is that they are being taught in another language than their own mother tongue.
Viral Versus Direct Marketing : En kvalitativ studie om företags förhållningssätt till två strategier inom sociala medier
En ny värld har skapats med Internets möjligheter till marknadsföring med sociala medier i centrum. Det har satt marknadsföraren på okänd mark då sociala medier introducerar helt nya prövningar då konsumenten själv kan styra över det publicerade materialet som ett företag väljer att lägga ut. Kommunikationens tillvägagångssätt mellan en kund och ett företag har förändrats, och därmed även beteendemönstret för respektive part. Detta leder till många frågetecken som; hur går företaget tillväga? Behåller vi ett traditionellt angreppssätt? Aggressivt eller passivt? Viralt eller direkt?Studien tar an ett kvalitativt angreppssätt där två aktuella aktörer på marknaden har valts ut och därefter intervjuats.
Svenska företags öppenhet i miljöredovisningen : externa intressenter och interna faktorers påverkan
Författare:  Alexander Falck, Ekonomprogrammet inriktning marknadsföring Sebastian Ivarsson, Enterprise and Business DevelopmentHandledare:                     Kåre SkållerudExaminator:                     Frederic BillTitel: Att marknadsföra döden: en jämförande studie mellan tjänstemarknadsteori kontra begravningsbyråers arbetssätt.Bakgrund och problemdiskussion: Produkter och tjänster marknadsförs på olika sätt, för att marknadsföra tjänster så har den ursprungliga marknadsföringsmixen från Kotler utökats med ytterligare tre delar för att beskriva det som är viktigt i tjänstemarknadsföringen. Begravningsbyråer befinner sig idag i en efterfrågesituation som kallas negativ efterfrågan. Negativ efterfrågan innebär att kunden inte vill veta av företagens produkter. Denna situation skapar frågetecken till hur begravningsbyråer egentligen marknadsför sig då kunden inte är intresserade av företagets produkter. Vid vår förberedande forskning visade det sig att det hade författats väldigt lite på området.
Vad är en sinnesträdgård? : ansats till framtagande av de utmärkande egenskaperna hos fenomenet
The purpose of this paper is to find the true meaning to the Swedish word
"sinnesträdgård" as a fenonomen. This paper concentrates on the Swedish use of the
word, because the term has different definitions in other countries. Our choice was a
phenomenological method after reading literature on, and in relevance with, the subject
without finding an answer to the question. According to our six informants - a politician,
a project manager, two landscape architects and scientists, and two occupational
therapists, the concept has not yet been defined.
The results show that a "sinnesträdgård" is complex and means several things, but the
main purpose of the concept and place is to stimulate all senses. We have discussed how
to distinguish the concepts "sinnesträdgård", design garden and health garden, from each
other as they all stimulate the senses.
Runstenarna i Kronobergs län : en studie i språk och utförande
AbstractThe aim of this study is to describe similarities and differences in the inscriptions of runestones intoday's county of Kronoberg, the former county of Värend and, in addition, a part of the formercounty of Sunnerbo. The study is based on 27 remaining runestones which are analysed throughchoice of words and runes, orthography and decorations.The section of choice of words and runes are categorised and based on the choice of choosingone particular word over another and of choosing one particular rune over another. Orthography isbased on the spelling of five particular words; efter, sten, reste, hjälpe and och. Monophtongisationis discussed and analysed. The section of decorations has two subsections; 1) crucifixes and?suns?, and 2) other forms of decoration.The study showed that the runestones had some significant numbers of similarities anddifferences.
Korrelationsstudie mellan kognitiva funktioner, grad av psykiskt välbefinnande och grad av mindfulness
This study aims to investigate possible correlations between cognitive functions and self perceived psychological wellbeing, possible correlations between cognitive functions and degree of mindfulness and possible correlations between degree of mindfulness and self perceived psychological wellbeing. 18 patients diagnosed with ICD-10 taking part in a transdiagnostical cognitive behavioural group therapy participated in the study. The study measures relevant variables before and after a group therapy. Of the 18 patients participating, only 11 were able to be tested on both occasions due to time limit. The following tests are used: Rey Auditory Verbal Learning Test, Wechsler Adult Inventory Scale-III, Trail Making Test, Controlled Oral Word Association Test, Colour Word Test, Beck's Anxiety Inventory, Beck's Depression Inventory, Quality of Life Inventory and Kentucky Inventory of Mindfulness Skills.
Klagomålshantering : Hur kan butiker arbeta för att skapa en positiv effekt av klagomålshantering för att öka kundlojalitet inom svensk detaljhandel?
De senaste årtiondena har det blivit väldigt viktigt för butikerna att på ett konkurrenskraftigt sätt ta fler av de marknadsandelar som finns tillgängliga. I form av bättre sortiment, priser, men framförallt bättre service, skapar butiker i dagens detaljisthandel en större konkurrens av en högre köpupplevelse för kunden. Det är alltså kundens höga efterfrågan av köpupplevelsen som utvecklar butikernas totala kvalitet. En av de faktorer som bidrar till butikens service kan vara klagomålshantering.Klagomålshantering har i dagens handel blivit en viktig del för butiken att binda till sig kunder och på detta sätt skapa en relation till kunden. Med detta menas den totala process kunden går igenom.
Vägen till ett framgångsrikt varumärke : med fokus på marknadsföringsaspekter
To succeed, a word that can be interpreted in many different ways. In this thesis the authorshave highlighted the word succeed with success. There has been a case study of twocompanies, which managed to penetrate a competitive market which is still under expansion.These brands are popular and maintain a high standard. Boomerang and Vagabond are twoSwedish companies which not only managed to penetrate the Swedish market, but also aninternational market. These are two Swedish companies which started from scratch as anyother company.
En marknadsundersökning av seniorbostadsmarknaden i Sverige : En intervjustudie
Befolkningen i Sverige o?kar stadigt och fra?mst bland de a?ldre a?ldersgrupperna. Prognoser visar att 25 % av befolkningen kommer att utgo?ras av pensiona?rer a?r 2040. Den o?kade andelen a?ldre sta?ller ho?gre krav pa? fo?retagen pa? bostadsmarknaden da? behovet av tillga?nglighetsanpassade bosta?der o?kar.
Storytelling som strategiskt marknadsföringsverktyg : hur konsumenter uppfattar berättelser som sprids av företag
Ett sätt för företag att differentiera sig är att skapa ett starkt varumärke, vilket även kan vara en fördel vid positionering då det stärker företagets image. Differentiering kan ske genom att företag kommunicerar vad varumärket står för till konsumenter. Att locka fram känslor och få konsumenterna att känna empati för varumärket kan göras genom att sprida emotionella berättelser, något som har kommit att kallas för storytelling.Berättelser är något som finns naturligt både inom organisationer och bland konsumenter. Detta gör att berättelserna blir svåra att styra. Ändå finns det företag som försöker göra just detta.
Demokrati, diktatur eller demokratur? : En kvalitativ studie av den demokratiska tillbakagången i Vitryssland
Social medias impact recent years has been huge and an increasing number of companies have started using the services. The benefits for companies to be available thru social media are many and the costs are low. Social media makes it easier for companies to get in touch with their customers and at the same time they reach out to a lot of people since the number of frequent user?s constantly increase. A major part of the information that is available is seen from a company?s perspective and what benefits they can take advantage of thru social media.
En gud, sex kyrkor, och en hel del Ulf Ekman : En studie i hur allsidigt olika kristna samfund lyfts i svenska medier
In this study, we looked at how balanced the various christian denominations in Sweden were raised in the news, on the basis of the requirement for balanced reporting. To measure the balance, we utilized Harcup and O'Neill?s news values and studied to what degree these values occurs in association with news articles that address the various denominations. The following denominations were selected for this study; Word of Life, the Pentecostal Church, Jehovah's witnesses, the Catholic Church, the Salvation Army and the Swedish Church. These denominations were then studied on the basis of news values in four of Sweden?s largest news organisations, in terms of audience numbers.
Marknadsföringsstrategier inom fastighetsmäklarbranschen
Denna studie behandlar fastighetsmäklarbranschen och vilka marknadsföringsstrategier som används inom branschen. Mäklarbranschen är en tjänstebransch och därmed blev teori berörande tjänstemarknadsföring samt kommunikation aktuellt i denna studie. Tjänstemarknadsföringsteori lyfter fram problematiken med att marknadsföra tjänster då de är abstrakta och det råder ett samspel mellan tjänsteutförare och kund. På grund av problematiken kring tjänstemarknadsföring och då det inte finns liknande studier inom mäklarbranschen kring vilka marknadsföringsstrategier som brukas, formulerades följande problemställning:Vilka marknadsföringsstrategier använder fastighetsmäklare för att nå ut till den som avser att sälja eller köpa bostad?Studiens syfte har varit att skapa förståelse för vilka marknadsföringsstrategier som fastighetsmäklare använder i syfte att nå ut till de kunder som vill ha hjälp att köpa eller sälja bostad.
Var är göken? Översättning av japansk haiku
The topic of the present paper is to investigate and identify how two translators, Reginald Horace Blyth and David Landis Barnhill, differ in their translation of Japanese haikus by Matsuo Bashô to English. Three focal points of the study are; the translation of haiku rythm, the translation of kireji (a word for separating the haiku) and the translation of kigo (seasonal word). These three components are fundamental parts of Japanese haiku poetry and haiku experience, however there are no set rules on how to translate these haiku components to English. This study contains a comparative detailed analysis of five of Bashô´s haikus, in translation by Blyth and Barnhill. Sample haikus were selected from Blyth´s books A History of Haiku Vol.
Kreativitet i läroplaner, ämnen och kurser för gymnasieskolan : En kvantiativ studie av begreppet kreativitet
Befolkningen i Sverige o?kar stadigt och fra?mst bland de a?ldre a?ldersgrupperna. Prognoser visar att 25 % av befolkningen kommer att utgo?ras av pensiona?rer a?r 2040. Den o?kade andelen a?ldre sta?ller ho?gre krav pa? fo?retagen pa? bostadsmarknaden da? behovet av tillga?nglighetsanpassade bosta?der o?kar.