Sök:

En marknadsundersökning av seniorbostadsmarknaden i Sverige

En intervjustudie


Befolkningen i Sverige o?kar stadigt och fra?mst bland de a?ldre a?ldersgrupperna. Prognoser visar att 25 % av befolkningen kommer att utgo?ras av pensiona?rer a?r 2040. Den o?kade andelen a?ldre sta?ller ho?gre krav pa? fo?retagen pa? bostadsmarknaden da? behovet av tillga?nglighetsanpassade bosta?der o?kar. Detta i kombination med rekordgenerationens fo?rva?ntningar och preferenser go?r seniorbostadsmarknaden intressant att fo?rdjupa sig i. Syftet med denna studie a?r att redogo?ra fo?r hur fo?retag pa? seniorbostadsmarknaden bedo?mer efterfra?gan, hur de utvecklar sina boendekoncept samt hur de arbetar fo?r att na? ut till sina potentiella kunder. I den teoretiska referensramen behandlas den demografiska utvecklingen i Sverige samt rekordgenerationen och dess fo?ra?ndrade a?sikter i ja?mfo?relse med tidigare generationer. Vidare tillhandaha?ller den teoretiska referensramen en detaljerad beskrivning av seniorbostadsmarknaden som innefattar hur det typiska seniorboendet a?r utformat, tidigare forskning pa? vad seniorerna efterfra?gar samt utbudet i Sverige och USA. Studien genomfo?rdes med hja?lp av semistrukturerade intervjuer vilket inneba?r att en kvalitativ metod tilla?mpades. Studiens tillva?gaga?ngssa?tt samt motiveringen till detta behandlas i metodkapitlet. Utifra?n intervjuerna utformades sex kategorier som samtliga fo?retag bero?rt, dessa kategorier ansa?gs a?ven sa?rskilt viktiga fo?r att kunna besvara syftet. I empirin presenteras resultaten under varje enskild kategori. De sex enskilda kategorierna a?r gemenskap, service och tja?nster, a?sikter och attityder, efterfra?gan, marknadsfo?ring samt utveckling. Fo?retagens utformning av seniorbosta?derna med verktyg fo?r gemenskap samt service och tja?nster sta?mmer enligt analysen o?verens med tidigare forskning pa? seniorboendets utformning men ocksa? pa? vad seniorerna efterfra?gar. De attityder kring seniorboenden som beskrivs i den teoretiska referensramen framkommer a?ven i empirin. Slutsatserna av studien a?r att efterfra?gan pa? seniorbosta?der a?r ofo?ra?ndrad eller o?kande, att utvecklingen sker genom fo?rba?ttringar i konceptet och nybyggnation samt att den marknadsfo?ringsprincip som a?r viktigast a?r word-of-mouth. En ytterligare slutsats a?r att branschen a?r under utveckling och pa? uppga?ng.

Författare

Fredrika Englund Tove Karlsson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Handelshögskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..