
Sökresultat:
601 Uppsatser om Waldorf pedagogy - Sida 12 av 41
Pedagogers anställningsbarhet : En narrativ studie av Värmländska industriföretags syn på pedagogik
Följande studie syftar till att undersöka hur industriföretag på den värmländska glesbygden uppfattar pedagogikämnet vid Karlstads universitet. Studien har en tydlig inriktning mot arbetslivspedagogik, och det är framförallt arbetspedagogiska teorier som utgör studiens teoretiska grund.Studien bygger på intervjuer med representanter från fem värmländska industriföretag.Dessa intervjuer har sedan analyserats med avseende på respondenternas berättelser och de uttalande som kan kopplas till ämnet pedagogik, vilket är brukligt vid användandet av narrativ metod och analys.Resultatet visar att de värmländska industriföretagen har behov av pedagogisk kunskap, men att de föredrar att anlita konsulter framför att ha någon anställd som arbetar med dessa frågor..
Pedagogers anställningsbarhet : En narrativ studie av Värmländska industriföretags syn på pedagogik
Följande studie syftar till att undersöka hur industriföretag på den värmländska glesbygden uppfattar pedagogikämnet vid Karlstads universitet. Studien har en tydlig inriktning mot arbetslivspedagogik, och det är framförallt arbetspedagogiska teorier som utgör studiens teoretiska grund.Studien bygger på intervjuer med representanter från fem värmländska industriföretag.Dessa intervjuer har sedan analyserats med avseende på respondenternas berättelser och de uttalande som kan kopplas till ämnet pedagogik, vilket är brukligt vid användandet av narrativ metod och analys.Resultatet visar att de värmländska industriföretagen har behov av pedagogisk kunskap, men att de föredrar att anlita konsulter framför att ha någon anställd som arbetar med dessa frågor..
Digital Humaniora Pedagogik : Digitalisering av text och konsekvenser för lärande
Den här studien undersöker hur förutsättningar för lärande förändras genom digital humanities.Utgångspunkt för lärande hämtas ur designteoretiskt multimodalt perspektiv. Teoretiskutgångspunkt för att uppnå förståelse inom digital humanities är hermeneutisk teori. Studien hargenomförts med den öppna metoden litteraturanalys och analyserar antologin DigitalHumanities Pedagogy: Principles, Practices, Politics. Studien belyser digital humanities utifrånolika kunskapsskapande aktiviteter inom lärande och hur lärande kan främjas genom digitalaverktyg och inlärningsmiljöer. Studien belyser exempel på hur digital humanities ställer nyakrav på undervisning och den lärande samt att digitala öppna universitet med fri tillgång tillmaterial och undervisning, förändrar förutsättningarna för institutioner..
Lärandets relevans i coachingyrket : en intervjustudie om coachers uppfattningar
Lärande är enligt forskare centralt för att åstadkomma utveckling och förändring med hjälp av coaching. Av den redan bristande evidensbas som idag finns för coaching, utgörs endast en liten del av forskning om detta lärande. Med anledning av detta gjordes en studie för att undersöka yrkesverksamma coachers uppfattningar om lärandet som sker i coachingprocessen, samt deras uppfattningar om coaching som profession. Urvalet bestod av yrkesverksamma coacher, certifierade av branschorganisationen ICF. Metoden som valdes var kvalitativa intervjuer.
Mångfaldsutveckling inom en finansiell organisation
Många organisationer arbetar idag på en internationell marknad och måste på så sätt också anpassa sig till det nya samhällsklimatet. Att se och arbeta över gränser, arbeta utifrån att kompetens och nya affärsmöjligheter inte har någon etnisk tillhörighet. Alla är vi lika oavsett ursprung. Det handlar om kunskap, att få individen att lära och i längden skapa en gemensam syn.Syftet med denna studie är att analysera en organisations planerade och påbörjade mångfaldsarbete samt att diskutera möjliga ytterligare åtgärder.Studien är av kvalitativ karaktär med kvalitativa, semi - strukturerade intervjuer som datainsamlings metod.Resultatet av studien visade att organisationens företagskultur och värderingar var väl implementerade men att kommunikationen behöver bli tydligare om den lyckade förändring som organisationen vill ska kunna förverkligas..
Eget ansvar och inflytande över lärandet utifrån TEA som pedagogisk modell : Hur fungerar det för eleverna?
Under senare tid har förändringar mot ökat elevinflytande genomförts i skolan. Undersökningen syftar till att se hur eget ansvar och inflytande över lärandet fungerar utifrån en pedagogisk modell, TEA. Modellen är införd på en grundskola och studien avser elever i år 9.I teoriavsnittet beskrivs olika sätt att se på lärande och olika möjligheter att utforma lärandesituationer. Undersökningen, som genomförs med hjälp av triangulering (observationer, dagböcker och intervjuer), belyser hur eleverna anser att TEA fungerar.I undersökningen framkommer att det finns stora kontraster mellan teori, skolans mål för TEA och den verklighet som eleverna representerar.Avslutningsvis diskuteras tänkbara anledningar till skillnaderna som framkommer och hur man utifrån resultatet kan utveckla elevernas inflytande och ansvar över lärandesituationen..
Särskild undervisningsgrupp : En undersökning om upplevelser och tankar kring en särskild undervisningsgrupp
The purpose with this essay is to explore how pupils in a special group of education experience how it feels to be part of this kind of group. Further I want to examine a special educationalist view of this kind of groups. To perform this essay I choose to interview four pupils and one special educationalist. Through the interviews I want to discover the pupils and the special educationalists thoughts and experience. The result has been compared with earlier research and the essay has its basis in different theories.
Vilka svar vill du ha? : En undersökning kring barns och pedagogers tankar om lek i ett genusperspektiv i förskolan
Syftet med min studie är att kartlägga hur man som lärare kan arbete för att motivera sina elever i den dagliga undervisningen. Detta sett ur ett pedagogperspektiv. Resultatet är baserat på kvalitativa intervjuer med tre aktiva lärare. Resultat tillsammans med förankring i för studien aktuell litteratur utgör grund för diskussion. Resultatet tillsammans med litteraturen visar att arbete med att främja individers motivation är komplex och att det inte finns några enkla lösningar på hur man skall gå tillväga.
Fältstudier och laborationer inom geografiundervisningen
The purpose of this study is to explore how teachers in Sweden and Croatia work with children that have problems like ADHD and dyslexia in school. I have chosen to compare pedagogical methods between Swedish and Croatian teachers which are used in work with children with difficulties when it comes to the education and teachers approach to these children. I have done a qualified study and have interviewed teachers in both Sweden and Croatia and one specialist in pedagogy in Croatia. I compared with these interviews information from earlier studies and literature. Results show that teachers in Sweden are of the opinion that every student who has these difficulties is different and therefore the use a variation of pedagogical strategies is crucial.
Lärande enligt Montessori och Reggio Emilia : "Skillnader och likheter i syn på lärandet"
The aim of this graduate essay is to elucidate and compare the approach to learning that emerges in texts about the two educational practices Montessori and Reggio Emilia.The guiding research questions in this study are:What do Montessori and Reggio Emilia that learning is about?The mean Montessori and Reggio Emilia that learning goes to?How do you describe the Montessori and Reggio Emilia justification why it is important to learn? Through a poststructural theoretical framework and text analysis the study focused on what has been written about learning in the traditions of Montessori and Reggio Emilia.The results of the study indicate that both Montessori and Reggio Emilia look at the child in a similar way in which the child have the desire to explore and learn. Both pedagogy traditions think that the child will develop into independent people who can change society in the future for the better and with a democratic basis.The study also reveals how the Swedish curriculum (Skolverket, 98/10) is inspired both by the Reggio Emilia and Montessori traditions through describing how preschool should stimulate and challenge the child's development and learning, utilize and strengthen the interests of children to learn to conquer new experiences, knowledge and skills..
Accordeonets och dragspelets standardbas - Kombinerade ackord/grundbasar
The Stradella system on an accordeon is a complicated construction. It has readymade con-nected chords, these are major, minor, seventh and diminished seventh. To reach other vari-ants of chords you have to combine chord/bass buttons. Which advantages and disadvantages do the use of combined chords/bass buttons mean? How is the pedagogic work affected by using the combined chords/bass buttons? I have interviewed four musicians/teachers to learn about this technique.
Nyexaminerade lärares första år som yrkesverksamma
This essay is about how newly graduated teachers experience their first year in teaching. The main focus is linked to the theory about the pedagogy triangle of Bermuda. It involves two dimensions with six main aspects. The first dimension is the psychosocial-, including, ambition, demands and the possibility to achieve ambition and demands. The second dimension is the didactic-, including the what-, why- and how-qustions. The results of the study shows that teachers experience their first year in teaching different, depending primarly of the ascpets of the psychosocial dimension.
Rytmikaren och båtbyggaren - En studie om den tysta kunskapen inom rytmiken
Title: Eurythmics, and building boats -A study in tacit knowledge.The education of eurhythmics at Malmö Academy of Music, is a program where a major part of the tutoring is oral; very little written information about the method is used. This essay will examine the forms in which the current knowledge base exists, as well as the methods in which this information is transmitted from teacher to student, and in which form the knowledge about the method of eurhythmics is existing. The tools for analysis are the theories on tacit knowledge. Interviews and written surveys are used as qualitative research methods. The content of these interviews and surveys are presented in the results chapter.
Hur kan alla lära sig att sjunga? - En studie om metoder för att möta sångsvaga
Title: How can everybody learn to sing? A study about methods for meeting students with poor singing abilityI have based my work upon the question if everyone can learn how to sing. This study investigates the physical and psychological impacts that singing may have upon us and examines methods that can be used intuition. Concepts such as tone-deaf, amusia, poor pitch singing and monotones are discussed, and the expression ?sångsvag? ?singing weakness?) is put forward.
Yrkesidentiteter och professionen: En innehållsanalys av platsannonser inom biblioteksfältet
The research of this Bachelor?s thesis examines classifieds for librarians, and makes use of Ørom?s theory of sixlibrarian identities plus Schreiber?s complementary seventh identity. The main focus of the thesis was to examine what qualities and skills are presented and what identities are manifested in the classifieds. A third issue was to explore how relevant Ørom?s theory is to examine and understand the profession today.The data was analysed by the use of content analysisand a hermeneutics approach was taken.