Sök:

Vilka svar vill du ha?

En undersökning kring barns och pedagogers tankar om lek i ett genusperspektiv i förskolan


Syftet med min studie är att kartlägga hur man som lärare kan arbete för att motivera sina elever i den dagliga undervisningen. Detta sett ur ett pedagogperspektiv. Resultatet är baserat på kvalitativa intervjuer med tre aktiva lärare. Resultat tillsammans med förankring i för studien aktuell litteratur utgör grund för diskussion. Resultatet tillsammans med litteraturen visar att arbete med att främja individers motivation är komplex och att det inte finns några enkla lösningar på hur man skall gå tillväga. En viktig insikt man bör ha som lärare då man arbetar inom pedagogisk verksamhet är att alla individer har olika behov och försättningar vilket bör ligga till grund för individualiserad anpassningen i undervisningen.Slutsatsen i min studie är att man med tydlighet, konkreta målformuleringar och med en positiv inställning medvetet bör arbeta för att stärka samtliga elevers positiva och konstruktiva sidor.

Författare

Lillemor Löf

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Karlstads universitet

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..