Sök:

Sökresultat:

655 Uppsatser om Volvo Ocean Race - Sida 6 av 44

Riskreducering i fokus : En fallstudie av UPS expansion till Turkiet

I denna uppsats undersöks viktiga framgångsfaktorer vid internationell expansion på tillväxtmarknaderna i centrala Östeuropa. Expansionsprocesserna hos Cramo och Volvo Lastvagnar jämförs med utgångspunkt i ett teoretiskt ramverk där Uppsala-modellen står i centrum, kompletterad med grundläggande teoretiska förutsättningar avseende egna etableringar respektive företagsförvärv samt avseende tillväxtmarknader. Studien inriktar sig på huvud-kontorens perspektiv, och det empiriska underlaget består av intervjuer med de huvudansvariga cheferna inom Cramo och Volvo Lastvagnar. De viktiga framgångsfaktorer som analysen resulterar i är:Tidig etablering har inneburit klara fördelar för båda företagen.För ett uthyrningsföretag inom byggbranschen som Cramo har det varit viktigt att växa klustervis. För ett produktionsföretag inom transportbranschen som Volvo Lastvagnar har det varit viktigt att äga både försäljningskanaler och eftermarknadskanaler.Kontakter är generellt sett viktiga inom ett land.Varumärket och att synas är viktigt.Eget engagemang i och aktivt internaliserande av kunskap från det relevanta nätverket är nödvändigt..

En studie i hur järnvägens möjligheter kan appliceras inom AB Volvo : med hänsyn tagen till företagets logistikkrav

In the year of 2011, the new CEO of AB Volvo announced a major reorganization. This reorganization was a contributing factor to the start-up of this thesis.Volvo Group Logistics Services (VGLS) is Volvo Group?s global logistics partner, which designs, manages and optimizes all of the group's incoming and outgoing logistics flows. With the reorganization, VGLS started a project regarding responsibilities around railway flows. Within the project a demand to collect logistics requirements occurred.

Informationsspridning via datornätverk

Denna rapport behandlar ett examensarbete utfört av två studenter, Honia Barhoon och Mnar Siawesh. Arbetet är uppdelat i två, den första delen på Volvo IT i Umeå, den andra på Smartsign i Borlänge Volvo IT är ett globalt företag som arbetar med att serva Volvokoncernen samt externa kunder med bland annat systemutveckling, drift och underhåll av system, infrastruktur och support. Av Volvo Lastvagnar efterfrågades en lösning för att digitalt sprida information på strategiska ställen. Förslaget till lösning av programvara som Volvo IT önskade kom från företaget Smartsign.Smartsign är ett företag som har funnits i olika tappningar sedan 1998. Idag är det ett företag som utvecklar ett program som underlättar informationsspridning i olika syften, för olika användare.

Formgivning av magasin i ett redaktionellt utvecklingsarbete

Tidningskompaniet, a publishing agency in Göteborg, has during the spring of 2003 developed a customermagazine for Göteborgsvarvet, a Half Marathon Race in Göteborg. If realized the magazine shallbe distributed to former participants of the race twice a year and will be financed by adverts.As part of the editorial concept, development of a graphic profile will be made for the magazine. Thisdegree project will result in the production of a »dummy« magazine to be presented to the client and tobe used by the advertisement sales people in their work.The magazine, named »Varvet«, will convey the message that anyone can run Göteborgsvarvet. Theintention is to give the magazine a »youthful and sporty« image.The work in this degree project has comprised designing the magazine in co-operation with an editorialconcept developer and a project leader at Tidningskompaniet, and also the production of 18 magazinepages including prepress work. The magazine has been made into a strictly sectionized product,with a mix of short and long articles with lighter material and strict how-to-do-it guides.

Kartläggning av kostnadsreduktionsaktiviteter

Syfte med denna rapport är att kartlägga befintlig kostnadsreduceringsaktiviteter avseende monteringseffektivitet av produkter inom Volvo PV. Samt att genomföra en informationssökning för identifiering av metoder i andra branscher. Rapporten är upplagd på så sätt att först beskrivs kort företaget och syftet med arbetet. Därefter beskrivs de begränsningar och de metoder som valts att användas vid informationsinhämtningen. Efter detta kommer en teoridel där det utförligt beskrivs ett antal kostnadsreducerings metoder/aktiviteter, hur de genomförs och deras fördelar, nackdelar, kostnader och förväntat resultat.

Idéhantering för varaktig idégenerering : En studie i upprepad idégenerering på Volvo CE

Studien syftar till att förbättra kunskapen om förhållandet mellan idéhantering och idégenereringsvilja hos Volvo CE och presenterar rekommendationer för fortsatt förbättringsarbete. Detta behov har uppkommit då Volvo CE uppfattat att antalet genererade idéer sjunkit. Följande frågor formulerades i arbetets inledningsfas: Hur påverkas deltagarnas vilja att komma med idéer och förbättringsförslag av idéhanteringssystemet? Finns det brister i Volvos idéhanteringssystem och om så är fallet, hur avhjälps detta? Arbetets empiri samlades genom ett antal intervjuer av deltagare och processledare under hösten 2011 och metoden har varit kvalitativ med grundad teori som ansats. Resultatet av arbetet är ett antal faktorer som tillsammans kraftigt påverkar deltagarnas idégenereringsvilja på lång sikt.

Vad styr kundens val av emballage och vilka faktorer påverkar kundens emballagekostnad? - inom fordons- och tillverkningsindustrin

Title: What drives the customer's choice of packaging and which factors influence the customer's packaging cost? ? in the automotive and manufacturing industriesAuthor: Lena AnderssonSupervisors: Annika Olsson, Division of Packaging Logistics, Lund Institute of TechnologyHelena Claesson, Volvo Logistics ABProblem: Which parameters are important for logistic people to think of when they are going to choose a package?Which cost factors are included in the packaging cost?What kind of added value can an emballage supplier provide their services with?Purpose: The purpose of the project was to study the parameters that drives the customer's choice of packaging and the factors that influence the total packaging cost. The study also consists of a valuation of what an emballage supplier can offer to add value to their services.Method: The study is based on interviews with people who are working at Volvo Logistics and Volvo Car Corporation. Volvo Logistics provide their customers with standard packaging material, which they own and administrate. Volvo Car Corporation is one of their customers.

Hur hanteras kvalitetsbristkostnader inom ett företag som använder ABC-kalkylering.

Vi har inte funnit några konkreta sammband mellan hanteringen kvalitetsbristkostnader och Volvo Pentas användande av ABC-kalkylering. Vidare har vi kunnat konstatera att medvetenheten om att det finns kvalitetsbristkostnaderna inom företaget är relativt stor. Dock finns väldigt få system eller verktyg för kontroll och uppföljning av kostnader som orsakas av kvalitetsbrister. Vårt förslag till Volvo Penta är att, under den lönsamma period som företaget nu befinner sig i, upprätta ett system som fångar upp företagets kvalitetsbristkostnader. Vi tror att detta kan generera stora kostnadsbesparingar i framtiden..

Vad är kommunikativa sinnesupplevelser? : En studie av Volvos marknadskommunikation

Begreppet kommunikativa upplevelser kommer i denna uppsats att användas i sammanhanget om hur Volvo använder sig av dem i sin varumärkeskommunikation samt vad som kommuniceras. Det kommer även att appliceras på kundperspektivet då det beskriver hur individer uppfattar företags utsända kommunikation.Uppsatsens syfte är att analysera innehållet, budskapet och utformningen av Volvos marknadskommunikation i Nordamerika för att diskutera hur begreppet kommunikativa sinnesupplevelser framställer vad varumärket står för. Samtidigt ska jag undersöka hur individer som exponerats av Volvos markandskommunikation uppfattar den och hur de ser på Volvo som varumärke.I mitt forskningsarbete har jag använt mig av tre kvalitativa metoder för att samla in data: Intervju med John Maloney Vice president för Volvos marknadskommunikation Nordamerika, deltagande observation hos en Volvoåterförsäljare i Minneapolis, fokusgrupp diskuterande reklamfilmer från Volvo.Då det inte finns någon teori genererad för mitt nyfunna begrepp har jag valt att bygga en teoretisk ram på närliggande begrepp. I basen har jag valt att visa teorier gällande marknadskommunikation och traditionell marknadsföring. Jag har sedan valt att utveckla med flera nytänkande perspektiv i marknadsföringen där påverkan genom upplevelser, sinnen och servicelandskapet diskuteras Mitt syfte med uppsatsen är att analysera kommunikativa sinnesupplevelsers roll i Volvos varumärkesbyggande därför anser jag det relevant att diskutera teorier gällande varumärken och hur våra sinnen kan påverka upplevelsen av varumärken.Volvo kodar meddelande i symboler som sedan sänds i exempelvis TV-reklam, kunden avkodar dem och upplever kommunikativa sinnesupplevelser som skapar känslor vilka ger en uppfattning av varumärket och organisationen.

Offentlig upphandling : Ändringarna i LOU och dess inverkan ur en rättssäkerhets- och nondiskrimineringsaspekt.

AbstractThe author Selma Lagerlöf was born in 1858 at Mårbacka, in Värmland and died in 1940. Fifty years after Selma´s death were her correspondence released and ten thousand of letters were found in the collection. But it was just the correspondence between Selma and Sofie Elkan who interested people because they wanted to know if Selma and Sofie have had a sexual relationship. Later, in time for Christmas 2008 the Swedish Television shows a film about Selma. "Selma Lagerlöf Society" was critical to the movie and thougt that the movie focused too much on Selma`s sexual orientation.

Normalt i läseböcker : Föreställningar om kön, kultur, klass och "ras"

This paper aims to examine what reading books convey as normal for first grade children. The question at hand is to find out what children's reading books convey as normal within the context of intersectionality with a focus on sex, class, culture and "race". Text analysis of two reading books has been conducted, using discourse analysis with an intersectional perspective. In analysing the texts, selected sections from the books have been examined using the method of close reading. Within the context of intersectionality, classifications have been made and selected according to the categories sex, culture, class and "race".

The capability to understand customer value - A case study of Metso Mining over continents

The purpose of this thesis is to describe and analyze how the mining equipment producers on a global market manage to handle the changing conditions concerning customer value. Our approach has been a comparative analysis between two different sites in order to answer the purpose. The case studies at Metso Mining have been made through interviews and visits at two geographical markets, South America and Scandinavia. The theoretical framework applied on our empirical findings is based on Blue Ocean Strategy, Customer Value and Resourced Based View. The empirical foundation is based on interviews with Metso Mining employees at Sorocaba in Brazil and Kiruna/Gällivare, Trelleborg and Staffanstorp in Sweden.

Target Costing i produktutvecklingsprocessen : En studie på Volvo Construction Equipment i Braås

Bakgrund: Produktutvecklingsprocessen har på senare tid kommit att ses som en strategisk aktivitet som är avgörande för företagets överlevnad eftersom produktens utförande och kostnader till stor del fastställs innan tillverkning påbörjas. ?Target Costing? har sitt ursprung från Toyota i Japan och är en metod för strategisk kostnadsstyrning som har vuxit fram för att tidigt styra kostnader. Metoden används för att integrera kostnadsstyrning i produktutvecklingsprocessen i samstämmighet med kundkrav och företagets egna vinstkrav.Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera hur ?Target Costing? används i produktutvecklingsprocessen på Volvo Construction Equipment i Braås för att ge kunskap till nya potentiella användare.

Oförsvarbart : argumentationen i media rörande Försvarsmaktens avveckling av överskott 2000-2003

The Swedish Military Defence is about to make a large reorganization. Surplus, everything from tanks to personal underwear, enough to equip 800,000 soldiers will be destroyed or sold to the highest bidder. This thesis is a discourse analysis about the argumentation in media between the Military and the enthusiast, who are interested in military vehicles and military surplus..

Simuleringmetodik: en fallstudie på Volvo Aero Corporation

Syftet med detta examensarbete är att kartlägga hur Volvo Aero Corporation arbetar med produktionssimulering samt presentera ett tillvägagångssätt som bör användas, för att göra produktionssimuleringsstudier kostnadseffektiva och tillförlitliga som beslutsunderlag. Genom att följa en simuleringsstudie har författarna bildat sig en uppfattning om hur produktionssimuleringar i dag går till på företaget. De empiriska resultaten har analyserats utifrån teori för att beskriva hur Volvo Aero bör förändra sitt förfarande vid simuleringsstudier. Resultaten visar att Volvo Aero har brister i sitt tillvägagångssätt när simuleringsstudier genomförs. • Inledningsvis är de frågeställningar som ska undersökas alltför övergripande för att kunna besvaras med hjälp av en simuleringsstudie.

<- Föregående sida 6 Nästa sida ->