
Sökresultat:
3884 Uppsatser om Virtual Environment - Sida 52 av 259
Sociala nätverkssajter : En studie om vad som utmärker relationer på Facebook, Google+ och LinkedIn.
More and more people today manage their social relationships through social networking sites. A social networking site is a virtual place where people can meet and interact with each other. On such sites, one can use the various features and attributes to present ourselves to the friends we have online. The central question of this report is what characteristics of relationships show on social networking sites. With the features and attributes that are represented and whether the architect for a social networking site affects the relationship between friends.
De norska grottmålningarna och ljuset
The relation between the cave and the circumpolar light conditions has long been a part of the interpretation of the meaning of the Norwegian cave art. This paper explores the relationship by trading the concept of a sensory dichotomy between light and darkness for that of a perceptual relationship between the paintings, the environment and the light..
Fysisk klassrumsmiljö : Ur ett lärarperspektiv
Vårt mål med denna studie var att belysa den fysiska klassrumsmiljön och dess inverkan på elevernas lärande ur ett lärarperspektiv. Vi har gjort intervjuer med lärare på olika skolor, både moderna och äldre skolor som är i behov av renovering för att få en bredd och se om lärares tankar och uppfattningar varierar.Med fysisk klassrumsmiljö så har vi inriktat oss på möbleringen, design och funktion. Där det bästa utifrån aspekter på trivsel och inlärningsklimat finns för barnen. Vi har valt att göra intervjuer med lärare för barn i de tidiga åldrarna, skolår 1-3, för att lyssna och få ett värde till varje enskild lärares uppfattningar.Syftet med vår undersökning var att få reda på lärares olika uppfattningar hur de tänker kring den fysiska klassrumsmiljön. Om tanke och handling hänger ihop då lärare planerar så barnen får den bästa lärande miljön i klassrummet.Frågeställningar som vi har arbetat med är:? Vilken betydelse anser lärarna att den fysiska klassrumsmiljön har för elevernas lärande?? Hur anser lärarna att den fysiska klassrumsmiljön möter barns olika förutsättningar för att lära?? Vad i den fysiska klassrumsmiljön anser lärarna bidrar till en kreativ lärandemiljö?.
Fysisk klassrumsmiljö : Ur ett lärarperspektiv
Vårt mål med denna studie var att belysa den fysiska klassrumsmiljön och dess inverkan på elevernas lärande ur ett lärarperspektiv. Vi har gjort intervjuer med lärare på olika skolor, både moderna och äldre skolor som är i behov av renovering för att få en bredd och se om lärares tankar och uppfattningar varierar.Med fysisk klassrumsmiljö så har vi inriktat oss på möbleringen, design och funktion. Där det bästa utifrån aspekter på trivsel och inlärningsklimat finns för barnen. Vi har valt att göra intervjuer med lärare för barn i de tidiga åldrarna, skolår 1-3, för att lyssna och få ett värde till varje enskild lärares uppfattningar.Syftet med vår undersökning var att få reda på lärares olika uppfattningar hur de tänker kring den fysiska klassrumsmiljön. Om tanke och handling hänger ihop då lärare planerar så barnen får den bästa lärande miljön i klassrummet.Frågeställningar som vi har arbetat med är:? Vilken betydelse anser lärarna att den fysiska klassrumsmiljön har för elevernas lärande?? Hur anser lärarna att den fysiska klassrumsmiljön möter barns olika förutsättningar för att lära?? Vad i den fysiska klassrumsmiljön anser lärarna bidrar till en kreativ lärandemiljö?.
Biblioteksoro: i en svensk kontext
This Master?s thesis is the first to quantitatively study the prevalence of library anxiety at a Swedish university. Library anxiety is a concept describing the negative feelings students can experience when using the library. The study was conducted using web questionnaires sent out to 512 students at Växjö university. 38 % responded and the results were analysed with the help of, amongst other methods, correlation studies.
Förskolerummets pedagogiska dilemma : Pedagogernas syn på miljöns och materialets betydelse.
Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger på förskolan tänker om miljön och materialets betydelse för barns utveckling och lärande. Vi har även tagit reda på hur innemiljön på avdelningarna är uppbyggda, om de är traditionella och ser ut som hemmet eller om de är inspirerande för barnen att experimentera och utforska i miljön. Vi har också tittat på hur materialet används och hur detta är placerat och vilken tillgång barnen har till det. Vi har utgått från det sociokulturella perspektivet i studien, vilket menar att det är pedagogen som organiserar miljön runt barnen och att barnen tar hjälp av sin omgivning för att lära och utvecklas. Vårt empiriska insamlande material har tagits fram via intervjuer och observationer.
Barns empati : En intervjustudie om pedagogers syn på barns empati samt hur kan man arbeta i förskolan för att få empatin att utvecklas.
The workplace has a direct impact on the physical, psychological, economic and social well-being of the workers. A healthy workplace leads to increased health among the employees which also makes the employees more productive (Källestål, 2004). A poor working environment can have negative consequences for individuals, companies and society (SOU, 2009:47).This is a qualitative study that investigates companies? view of health promotion and how they practice health promotion in working life. Five private and five public companies, with representatives from the management were interviewed.
Att placera företagsinkubation i en Community of Practice - En studie om lärandemiljön i företagsinkubatorer
The role of small businesses is fundamentally important for the economic development in countries. Within this context, business incubation is used as an entrepreneurship development instrument to promote and support new firms in the early stage of their existence. However, research in the field tends to disregard the perspectives of incubatee entrepreneurs. The performed investigation is based on interviews with entrepreneurs from two different business incubators at Swedish universities. This study uses a Situated Learning Theory (SLT) as a theoretical framework, to examine the entrepreneur's experience of the learning environment in a business incubator.
Gröna upplevelser för alla : en trädgård för habilitering och återhämtning
Jällaskolans upper secondary School is situated on a big farm just outside Uppsala. The School is focused on agriculture, forestry, gardening, animal care and science. Jällaskolans staff has whished for a school garden for educational purpose where students can practice their gardening skills and learn more about plants. But most important, a specially adapted outside environment such as a garden, would be a great advantage for the students with special needs. This garden could even be an asset for other visiting school classes in the region.
Att vara eller inte vara informationskonsult en studie av entreprenörers motivation
The main aim of this thesis is to examine what motivates people to become entrepreneurs and how they are motivated to continue being it. We have decided to focus on four elements: the driving force of being an entrepreneur, the environment, the individual background and important personal characteristics of the entrepreneur. Qualitative interviews were carried out with six information consultants. The theoretical background has its focus on entrepreneurial motivation. A model of entrepreneurial motivation by Naffziger, Hornsby and Kuratko 1994 is presented.
Energi och klimatanalys O-huset på Campus i Halmstad
AbstractThe indoor environment affects the human performance. Noise pollution, poor lightning and coloring are some of the factors that affect our work performance. The human is also affected by the air change and temperature, these factors are in most buildings possible to adjust and through this make economic savings. To find out about the indoor environment in the O-building a questionnaire was handed out, measurements/surveys and an interview was also made. 108 questionnaires where handed out to employees and students.
Matematiklyftet : ett lyft i klassrummet?
I en värld där kraven på flexibilitet, säkerhet och hårdvaruoptimering är nyckelfaktorer när det kommer till att välja IT-miljöer för företag blir virtuella skrivbord mer och mer poulära. Med dessa miljöer finns det också problem när det kommer till användarupplevelsen om nätverket ifråga inte kan uppfylla de krav som ett sådant system ställer. I detta arbete undersöks implikationerna vissa nätverksvariabler kan ha för en Virtual Desktop-infrastruktur, VDI. För att belysa dessa problem har två tester utförts på en VDI miljö. Det första testet gick ut på att mäta latensen då skrivbordsmiljön renderades för klienten från virtualiseringsservern vid olika nätverksdiamterar.
Visuellt berättande i spelmiljöer
Abstrakt I den här uppsatsen undersöks hur ett narrativ kan drivas inom digitala spel enbart med hjälp av spelmiljön. Syftet är att få förståelse för vad miljöberättande behärskar som en självständig form av berättande och vad författarna kan göra för att uppnå detta mål. För att undersöka problemområdet genomfördes en spelproduktion där metoder framtagna under undersökningens gång applicerades. Produktionen testades av utomstående studenter i medieteknik och resultaten sammanställdes med reflektioner kring vad som uppnåtts och de metoder som applicerats. Undersökningen beskriver arbetsprocessen och metoder och visar hur dessa kan driva ett narrativ med en spelmiljö.
Arbetsrelaterad stress bland socialsekreterare : En kvalitativ studie om socialsekreterarnas upplevelse av stress samt hantering av den.
The purpose of our study is to examine whether stress among social workers is present, and if so, what strategies they and their supervisors use to manage work-related stress. The study is based on a qualitative method. The data consist of interviews, with six social workers and three supervisors. The study?s theoretical framework is based on KASAM, SOC-sense of coherence by Antonovsky, demand- control- support model by Karasek & Theorell, stress theory by Hans Selye and coping strategies by Lazarus.
Platskänslan på en innergård i Göteborg - En jämförelse mellan planerarnas vision och de boendes uppfattning
This case study, ?The sense of place in a courtyard in Gothenburg?, examines whether the city planners? vision correspond to the residents? perception regarding the sense of place and the physical environment in a courtyard in Gothenburg. By carrying out a questionnaire survey, the inhabitants? perception has been explicated, which we have then compared to the total vision for the design of the courtyard that we have gathered from doing interviews with the planning executive, the developer and the landscape architect as well as reviewing the development plan. The study has shown that the vision coincides relatively well with the residents? perception, but it differenciates when it comes to social aspects.