
Sökresultat:
246 Uppsatser om Value portfolio - Sida 11 av 17
Management of Private Equity Investments: A Study of Swedish Biotech Investment Managers
The Private Equity industry has over the past years been booming and major external environmental changes have made the industry transform rapidly. Increased competition between Private Equity firms is one of the reasons why the industry has been and is being forced to focus more on addition of value through increased operational management. Consequently, the focus of value addition is by some said to be transferred away from deal making and financial skills, and into active operative management. This case study investigates how the portfolio management, and more specifically the measuring and management of performance, is carried out in a number of leading Swedish Private Equity funds with investments in the biotech sector. The biotech sector is characterized by extensive research and development, and many biotech companies often lack income and other measurable financial parameters in the initial phase.
Singel eller Tillsammans?: En kvantitativ studie om effekterna av att göra reklam för flera produkter inom en produktkategori tillsammans
This paper quantitatively examines the effects of marketing brands within the same product category and the same brand portfolio jointly. We have chosen to call this type of marketing category advertising. The results of the study show that category advertising leads to increased brand awareness within the category, which is particularly important for brands within less salient subcategories. For strong brands however, category advertising leads to lower purchase intentions, an effect which could potentially be moderated by focusing the advertisement on the complementary nature of the products combined with promotional elements. The study also shows that there is no difference between advertising products jointly and separately when it comes to brand attitude, category attitude, typicality, brand purchase intention for weak brands and category purchase intention.
Planering i förskolan : Några förskollärares syn på planeringsarbetet
Förskolans läroplan framhåller att verksamheten ska planeras utifrån de mål som finns i läroplanen. Hur målen bäst arbetas mot är upp till de verksamma pedagogerna att avgöra. Därför är syftet med vårt arbete att belysa några förskollärares förhållningssätt till planeringsarbete. Men även att uppmärksamma planeringsarbetet och skapa en diskussion kring hur planeringsarbetet kan utvecklas.Undersökningen har gjorts med den kvalitativa metoden och åtta förskollärare har intervjuats på fyra olika förskolor.Vårt resultat visar att det vanligaste innehållet i förskollärarnas enskilda planering är arbete med portfolio, dokumentation och förberedelse inför utvecklingssamtal. Förskollärarna menar att deras enskilda planering mer eller mindre är till för att förbereda dem inför arbetet i verksamheten.
Finansiellt risktagande : En studie om svenska män och kvinnors finansiella riskbenägenhet
Syftet med studien är att identifiera om det finns någon skillnad i risk mellan svenska män och kvinnors aktieportföljer. I undersökningen av individernas riskbenägenhet används tre riskmått, total risk, marknadsrisk och unik risk, som enligt portföljteorin går att koppla till en individs aktieportfölj. Ålder och inkomst används som kontrollvariabler för att studera om eventuella skillnader i riskbenägenhet mellan könen kan förklaras av andra faktorer än kön. Studien baseras på en kvantitativ undersökning och sekundärdata från en unik databas. Urvalet för studien består av knappt 900 000 observationer av svenska individers aktieportföljer, med kontroll för kön, ålder och förvärvsinkomst.
Betydelsen av betydelse - Om identitet, mening och betydelse i det postmoderna samhället
Syftet med detta arbete har varit att undersöka om berättelsen kan fungera som katalysator för elevernas reflektion över sig själva och deras situation i ett postmodernt samhälle. Väsentliga frågor i sammanhanget blev dels huruvida de själva kunde bli medvetna om och reflektera över sina egna och andras strategier i en sådan omfattande social omvandling. Ett sådant fenomen som kom i fokus var vårt behov av ytliga statussymboler.
Det i grunden kvalitativa arbetet bygger på tre synvinklar och tillika källor. För det första, mig själv som oundvikligt subjektivt filter; för det andra eleverna och för det tredje, mediala källor som på olika sätt har kunnat användas i sammanhanget.
Under arbetets lopp har jag kommit fram till att arbetets informativa, reflektiva och diskursiva processer i sig utgjorde ett lika intressant material som slutsatserna..
Ett steg mot Förändring? : En analys av läroböcker i engelska för grundskolans tidigare år
The Swedish educational system has taken a step toward change in hopes of a better education by presenting a new national curriculum: Curriculum for the compulsory school, preschool class and the leisure-time centre 2011 (Lgr 11). I have therefore chosen to analyze the textbooks Champion 4 and Portfolio based on the objectives and areas of knowledge for grades 4-6 found in the syllabus for English in Lgr 11 in order to find out whether or not the textbooks are in harmony with the syllabus and if the textbooks can be used to help students meet the requirements found in the syllabus for the English subject.The purpose of this study is to analyze selected textbooks for the English subject for students in fourth grade to find out which of the curriculum?s requirements are met for grades 4-6, that is, goals and areas of knowledge and if they can be used in the compulsory school.The results of this study show that the analyzed books can be used in an education that today follows a new curriculum. However the education should not only be based on the textbooks. The teacher must take responsibility for designing an education that suits the intended student group, but also provides students with different learning styles an opportunity to develop in their individual ways.
?Ärligt talat så har det [tradingen] blivit en skitaffär? : En fallstudie av HQ Bank
The global financial crisis hit hard on banking operations worldwide and the sector fell under considerable scrutiny, with particular criticism directed against the banks' own trading practices. A bank owned by the Swedish financial corporation HQ seemed to go without serious financial damage duringthe crisis.In 2008 Finansinspektionen began a review of HQ's activities and a number of shortcomings were identified. Among other things, HQ's risk management was questioned by Finansinspektionen and further how this potentially affected the valuation of complex financial products.In our paper we have chosen to highlight both national and international laws and guidelines that HQ used for their operations and study if HQ followed those laws and guidelines. We also want topresent the theoretical model used by HQ for the valuation of its European options and how HQ calculated their capital requirements ratio. Our purpose is to show how the valuation affected the capitalrequirement ratio and whether HQ followed the necessary laws and guidelines for the valuation of complex financial products.We have chosen to carry out a case study from a deductive approach.
Algebraförståelse ur elevers och lärares perspektiv
Bakgrunden till studien är att forskningen visar att elever i svårigheter utvecklas mest kunskapsmässigt och mår bäst socialt av att inkluderas i klassens undervisning. Trots detta finns det väldigt ofta en önskan att exkludera dessa elever eftersom många lärare inte anser sig klara elever med specialpedagogiska behov inom den ordinarie undervisningens ram. Detta har lett till en rättvise- och inkluderingsdebatt såväl som en debatt med ekonomiska förtecken. Frågor som lyfts är ?Var mår eleverna bäst och finns det metoder som fungerar så att alla elever kan inkluderas?? Min studie syftar till att undersöka möjligheten till ett inkluderande arbetssätt i engelskundervisningen med hjälp av Europeisk Språk Portfolio och Autonomous Learning.
Är etiska aktiefonder lika lönsamma som traditionella aktiefonder? : En studie som jämför riskjusterad avkastning mellan svenska etiska aktiefonder och traditionella aktiefonder
Background: There has been an increase in savings and investment in recent years along with an increased interest in responsible investments. Ethical mutual funds has developed and gained increasingly popularity.Aim: The aim of the study is to examine if ethical mutual funds are an equivalent alternative to traditional mutual funds in terms of return, risk and risk-adjusted return on the Swedish stock market.Theory: Beta, Jensen's Alpha, Sharpe ratio, Treynor ratio, and Modern Portfolio Theory.Method: Quantitative survey method, a statistical study.Conclusion:The study concludes that there is no significant difference between ethical and conventional mutual funds in terms of return, risk and risk-adjusted return. The small differences that exist between the two fund groups are in favor of the ethical fund group, indicating that funds is a comparable investment option compared to traditional mutual funds..
Analys och visualisering av optioner och andra finansiella instrument : Utveckling och studie av portföljhanteringssystem
Bakgrund: Ett sätt att minska risker vid handel med finansiella instrument är att bygga portföljer. För att kunna hantera portföljer med olika finansiella instrument och valutor samt kunna hantera flera portföljer samtidigt, används portföljhanteringssystem. Studenter kan genom att använda sig av sådana system lära sig hur finansiella marknader fungerar. Kraven på ett portföljhanteringssystem är inte desamma som kraven på ett kommersiellt system och därför finns det ett behov att utveckla en modell för denna kontext.Syfte: Denna uppsats ämnar bygga en modell i PowerPlus Pro som studenter kan använda sig av för att befästa sina kunskaper och öka sin förståelse för hur finansiella instrument fungerar.Metod: För att bygga modellen har kvalitativ metod används och för att studera hur portföljhanteringssystem ska byggas och anpassas efter studenters behov har kvalitativa intervjuer använts.Slutsatser: Vår modell uppfyller de krav som ställts på den och är anpassad för undervisning på ett universitet genom att den är användarvänlig och pedagogiskt uppbyggd. Modellen lämpar sig inte för användning av markadsaktörer. .
Utveckling av en kundportföljanalys med avseende på lönsamhet: En fallstudie
Kundrelationer är ett hett diskuterat ämne i dagens kraftigt konkurrens-utsatta företagsklimat. Starka kundrelationer är viktigt för att stärka företagets lönsamhet. För att skapa starka relationer krävs att företagets resurser används rätt. Kundportföljanalys (KPA) är en modell som används för att segmentera ett företags kunder i olika kundgrupper för att på så vis skapa underlag som tillåter företaget att utveckla strategier för varje kundgrupp. Det tillåter företaget att fördela sina begränsade resurser på ett så effektivt sätt som möjligt i syfte att stärka företagets kundrelationer.
Det heter ju tjejlego : en studie av fritidshemsmiljöns påverkan på barns könsidentiteter
Bakgrunden till studien är att forskningen visar att elever i svårigheter utvecklas mest kunskapsmässigt och mår bäst socialt av att inkluderas i klassens undervisning. Trots detta finns det väldigt ofta en önskan att exkludera dessa elever eftersom många lärare inte anser sig klara elever med specialpedagogiska behov inom den ordinarie undervisningens ram. Detta har lett till en rättvise- och inkluderingsdebatt såväl som en debatt med ekonomiska förtecken. Frågor som lyfts är ?Var mår eleverna bäst och finns det metoder som fungerar så att alla elever kan inkluderas?? Min studie syftar till att undersöka möjligheten till ett inkluderande arbetssätt i engelskundervisningen med hjälp av Europeisk Språk Portfolio och Autonomous Learning.
Ett varumärke för varje behov: Balansering och differentiering av varumärken i multi-brand portföljer
Multi-brand portfolios are characterized by comprising many brands in the same product category. Companies that have chosen to organize their products according to this strategy are facing both possibilities, such as expanding the accessible market size, and challenges such as how to organize the brands, their individual roles and their relation and position to the other brands in the category to maximize revenues. To address these aspects of multi-brand portfolios, I have investigated four product categories where multiple brands are represented at Mölnlycke Health Care, Unilever, Fagerhult and L?Oréal; how the multi-brand portfolios are organized, how the segmentation, positioning and product differentiation are done and what advantages and disadvantages that are associated with this strategy. My conclusions are that multi-brand portfolios can be organized in many different ways and to become successful, they have to be set in relation to the company?s whole brand architecture.
"Chris kan inte säga U" : - fem förskollärares utsagor om bedömning i förskolan
Syftet med denna studie var att undersöka vilka utvecklingsmaterial som används på förskolorna i en mindre kommun i Sverige och om användandet av dem kan leda till att enskilda barn bedöms. Ett annat syfte var att ta del av förskollärares tankar kring begreppet bedömning då vi själva ville ha en ökad förståelse för detta begrepp. Vi valde att anta en hermeneutisk ansats och arbetade på ett kvalitativt arbetssätt. För att samla in resultat till vår studie genomfördes intervjuer. Intervjuerna skedde med utbildade förskollärare.
Utmaningar och möjligheter som professionell : handlingsutrymmet och professionalitetens betydelse för yrkesutövandet på ett HVB-hem
Bakgrunden till studien är att forskningen visar att elever i svårigheter utvecklas mest kunskapsmässigt och mår bäst socialt av att inkluderas i klassens undervisning. Trots detta finns det väldigt ofta en önskan att exkludera dessa elever eftersom många lärare inte anser sig klara elever med specialpedagogiska behov inom den ordinarie undervisningens ram. Detta har lett till en rättvise- och inkluderingsdebatt såväl som en debatt med ekonomiska förtecken. Frågor som lyfts är ?Var mår eleverna bäst och finns det metoder som fungerar så att alla elever kan inkluderas?? Min studie syftar till att undersöka möjligheten till ett inkluderande arbetssätt i engelskundervisningen med hjälp av Europeisk Språk Portfolio och Autonomous Learning.