Sök:

Sökresultat:

14576 Uppsatser om Vad är kunskap - Sida 5 av 972

JÀmstÀlldhet med psykologiska ögon : Kunskap, attityd och beteende

Syftet med studien Àr att kartlÀgga hur kunskap, attityd och beteende samverkar kring begreppet jÀmstÀlldhet. En enkÀtundersökning genomfördes till ett specifikt utvald organisation. EnkÀten Àr bÄde kvantitativ och kvalitativ. Resultatet visar att det inom denna organisation finns en kunskapsbrist av ett jÀmstÀlldhetsarbete, det gÄr Àven att se en koppling mellan attityder och den befintliga kunskapen. Kopplingen mellan attityd och beteende Àr dock svag.

SprÄkstörning -en okÀnd funktionsnedsÀttning? : En studie om pedagogers kunskaper omkring sprÄkstörning

 Syftet med denna studie har varit att fÄ en bild av vilken kunskap nÄgra pedagoger har omkring sprÄkstörning. Jag har ocksÄ velat öka pedagogernas kunskaper i Àmnet. Totalt har jag trÀffat 58 pedagogerna pÄ deras arbetsplatser pÄ förskolor eller skolor. De fick fylla i en enkÀt med bl a frÄgor om hur de uppskattade sin kunskap omkring sprÄkstörning. Efter det höll jag en informationsförelÀsning omkring sprÄkstörning.

Hur sprider vi kunskap? : En kvalitativ studie om RÀddningstjÀnstens kunskapsöverföring

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur RÀddningstjÀnsten sprider kunskap som erhÄllits frÄn erfarenheter och övning, samt vilka strukturella faktorer som pÄverkar denna spridning. Med strukturella faktorer avses exempelvis hierarkier, avdelningsgrÀnser, strategier för kunskapsöverföring och belöningssystem. Studiens empiri har samlats in genom semi-strukturerade intervjuer och Àr sÄledes en kvalitativ studie. Urvalet bestÄr av sju medarbetare pÄ olika befattningar som bedömts som nyckelpositioner för kunskapsspridning. Studien utgÄr ifrÄn olika Knowledge management-strategier och Communities of practice för att förklara skapande och spridning av organisatorisk kunskap. Resultatet pÄvisar att det finns olika spridningsmetoder för kunskap som bestÄr av ett avvikelsesystem, insatsrapporteringssystem samt Communities of practice inom arbetslagen.

Tobakens skadliga effekter pÄ allmÀn och oral hÀls. Undersökning av svenska ungdomars kunskap.

SAMMANFATTNING Syftet med arbetet var att belysa sambandet mellan tobaksanvÀndning, oral och allmÀn hÀlsa. Dessutom skulle ungdomars kunskap om tobakens skadliga effekter pÄ oral och allmÀn hÀlsa undersökas. VÄra specifika frÄgestÀllningar var följande: Vad vet ungdomar om tobakens skadliga effekter pÄ oral och allmÀn hÀlsa? VarifrÄn har de fÄtt sin kunskap? Kan kunskapsnivÄn pÄverka tobaksanvÀndningen? Finns det nÄgon skillnad mellan pojkars och flickors kunskap? För att komma fram till resultatet har valts att göra en litteraturstudie. Informationen har hÀmtats frÄn böcker, vetenskapliga artiklar och frÄn internet. Studien slÄr fast att rökning orsakar skador pÄ kroppens alla organ, speciellt pÄ munhÄla, svalg och lungor.

Den ideologiska lÀroplanen : En kvalitativ studie av kunskapsdiskurser i Lgy 70, Lpf 94 och Gy 2011

Syftet med studien Àr att genom en kvalitativ och komparativ textanalys granska kunskapsdiskurser i lÀroplanerna Lgy 70, Lpf 94 och Gy 2011 för att urskilja förÀndringar. Kunskapsdiskurserna Àr indelade följande: teoretisk, praktisk och ideologisk kunskap, och fokus Àr pÄ lÀroplanernas allmÀnna del och kursplan för Svenska. I centrum stÄr diskursteori, lÀroplansteori samt epistemologi vid tolkning av resultatet. Resultatet visar att det har skett en viss förÀndring av kunskapsdiskurser, frÀmst mellan Lgy 70 och de tvÄ senare lÀroplanerna. Samtliga lÀroplaner innehÄller till stor del ideologisk kunskap i allmÀnna delen, men Lgy 70 innehÄller mer teoretisk kunskap jÀmfört med de andra lÀroplanerna.

Företagets viktigaste resurs ? En kvalitativ studie om chefers ledarskap och hur de tar tillvara pÄ de anstÀlldas kunskap

Bakgrund: Att kunskap blivit en central och viktig del av nutidens arbetsmarknad och nĂ€ringsliv Ă€r nĂ„got som de flesta mĂ€nniskor Ă€r överens om. Även allt fler företag belyser vikten av att anvĂ€nda den kunskap och kompetens som finns hos de anstĂ€llda och ser denna kunskap som en av de viktigaste tillgĂ„ngarna. Vi tĂ€nker att chefen har stora möjligheter till att pĂ„verka hur företagen tar tillvara pĂ„ de anstĂ€lldas kunskap. Samtidigt som vi anser att den typ av ledarskap som chefen anvĂ€nder kan ha en stor inverkan pĂ„ hur detta sker. Vi ser vĂ„rt val av problemomrĂ„de som intressant och aktuellt i och med dagens utveckling och det ökade behovet av att ta tillvara pĂ„ den mĂ€nskliga kunskapen.Syfte: Syftet med den hĂ€r undersökningen Ă€r att fĂ„ en bild av chefers syn pĂ„ ledarskapets roll för att frĂ€mja de anstĂ€lldas kunskap i en verksamhet och hur cheferna arbetar konkret för att ta tillvara pĂ„ kunskapen hos de anstĂ€llda.Metod: Vi har valt att göra en kvalitativ undersökning i form av sju semistrukturerade intervjuer med manliga och kvinnliga chefer inom privat och offentlig sektor.Resultat: De mönster vi kan urskilja Ă€r att flertalet av cheferna var överens om att en demokratisk ledarskapsstil Ă€r den bĂ€sta för att ta tillvara pĂ„ de anstĂ€lldas kunskap.

Organisatorisk interaktion : En frÄga om kunskap

Bakgrund: Kunskap har pÄ senare Är erkÀnts som en viktig resurs för att uppnÄ konkurrensfördelar. Problemet som företag möter Àr hur den kunskap medarbetarna innehar skall kunna utnyttjas pÄ ett effektivt sÀtt.Syfte: Uppsatsens syfte Àr att utreda hur enskilda teknikinriktade konsultföretag internt kan skapa och sprida, för företaget relevant, kunskap inom organisationen.AvgrÀnsningar: Studien behandlar yrkeskunskap inom tre tekniska konsultföretag i Linköping. Genomförande: Undersökningen har genomförts via 5-8 personliga intervjuer vid vardera av vÄra tre fallföretag.Resultat: En helhetsförstÄelse kring företaget Àr viktigt för medarbetarna för att kunna leverera bra lösningar. HelhetsförstÄelsen uppnÄs genom de fyra kunskaperna och tar frÀmst sin utgÄngspunkt i den tysta kunskapen. Organigrafer tydliggör vart de kontaktytor som möjliggör överföring av tyst kunskap mellan individer finns.

ÖVERFRÄSEN : den bortglömda maskinen

Mitt examensarbete handlar om den utfasade snickerimaskinen överfrÀsen. Maskinen försvann frÄn verkstÀderna för mer Àn 30 Är sedan och den erfarenhetsbaserad kunskapen om hur den anvÀndes finns hos före detta verkmÀstare och arbetare. Genom platsbesök och intervjuer pÄ verkstÀder och föreningar dokumenterar jag den immateriella kunskap som inte gÄr att finna i litteraturen. Jag kommer sedan sjÀlv göra praktiska tester pÄ maskinen för att verifiera den nyvunna kunskapen men ocksÄ för att undersöka om maskinen har nÄgra anvÀndingsomrÄden i det moderna snickeriet..

Tystkunskap i den gymnasiala yrkesutbildningen

VÄr upptÀcktsresa bygger pÄ att fÄ fram sÄ mycket information som möjligt om vad tyst kunskap Àr. Vi har intervjuat yrkesmÀn som besitter lÄng rutin frÄn bÄde vÄra yrken, elektrikeryrket samt kökschefyrket, samt ett par professorer och höra vad de hade att sÀga om vad begreppet tyst kunskap innebÀr. Vi frÄgade Àven hur vi som lÀrare pÄ bÀsta sÀtt skall lÀra ut kunskap som Àr tyst till gymnasieelever och hur vi skulle kunna lÀra ut och sÀtta ord pÄ ett handlande som Àr svÄrt att sÀtta ord pÄ. Med vÄra intervjuer och genom bilddokumentation försöker vi visa vad fallenhet för yrket Àr och hur man ser eller genomför ett jobb pÄ ett fackmannamÀssigt sÀtt. Efter analys av intervjuerna kom vi fram till att man skall försöka lÀra ut och att man skall berÀtta om den tysta kunskapen.

Omsorg eller Kunskap - Var lÀgger pedagogerna fokus inom trÀningsskolan och gymnasiesÀrskolan?

VÄrt syfte med följande arbete Àr att undersöka pedagogernas upplevelse av och deras syn pÄ begreppen omsorg och kunskap i trÀningsskolan samt gymnasiesÀrskolan. Vi har valt en kvalitativ analysmetod och en fenomenologisk ansats dÄ vi söker upplevelser och tolkningar av mötet mellan elev och pedagog. Vi vill beskriva det som pedagogerna upplever som verklighet, vilket de i sin tur bygger sin verksamhet pÄ. Mönstret som trÀder fram i vÄr studie Àr att medvetenheten Àr stor bland pedagoger. SÄ lÀnge det finns en medvetenhet i utövandet av omsorg sÄ kan omsorg vara en metod som leder till kunskapsutveckling..

Kunskapshantering med IT-stöd

Vi vill med denna uppsats visa pÄ exempel hur företag aktivt kan arbeta med KM med stöd av IT, samt vilka vinster detta kan ge. Genom en fallstudie har vi undersökt hur fyra företag tillvaratar medarbetarnas kunskap sÄ att den kan lagras och ÄteranvÀndas. Sammanfattningsvis visar vÄr undersökning att företagen antingen har nÄgon form av belöningssystem och/eller en företagskultur, som uppmuntrar medarbetare att dela med sig av sin kunskap. Undersökningen visar Àven att alla företag, oavsett bransch lagrar kunskap som anvÀnds i den dagliga verksamheten. Den visar ocksÄ att företag överför kunskapen till systemet pÄ ett stringent sÀtt för att den skall vara sökbar.

NÀr skolans normer möter de ungas verklighet : En reflekterande essÀ om lÀraryrket

Svenska skolelever presterar allt sÀmre pÄ internationella matematiktester och det förs enstÀndig öppen debatt om detta. Detta Àr min granskande studie i vad som hÀnder i enmatematikgrupp som havererar. Genom att gÄ pÄ djupet i en berÀttelse försöker jag reda utvad som hÀnder under ytan nÀr undervisningen inte fungerar. Allt oftare stÀmmer inteverkligheten med styrdokument och teori om skolan som verksamhet och organisation.Uppsatsen Àr skriven inom ramen för Àmnet yrkeskunnande och teknologi och fokuserar pÄtyst kunskap och kollektiv kunskap..

Konsten att sprida tyst kunskap : En fallstudie om konsulters osÀkerhet

Bakgrund:Samtidigt som konsulter mÄste tillhandahÄlla ny och professionell expertis verkar de i en förÀnderlig omgivning dÀr gÄrdagens kunskap snabbt blir utdaterad. FÄ studier har undersökt om det kan finnas en potentiell, upplevd osÀkerhet hos konsulten kopplad till sin kompetens. För att förstÄ om osÀkerheten finns bör arbete med kunskap studeras inom konsultverksamheter.Syfte:Vi vill beskriva hur tyst kunskap sprids inom en konsultorganisation genom att studera hur arbete sker med att skapa förutsÀttningar för konsulterna att dela tyst kunskap mellan projektteam. Genom beskrivningen vill vi bidra med förstÄelse för hur delning av tyst kunskap möjligen kan minska potentiell, upplevd osÀkerhet hos konsulterna.Metod:Arbetet bestÄr av en fallstudie av en konsultverksamhet inom IT branschen. En kvalitativ forskningsstrategi med en abduktiv ansats föranligger dÀr datagenerering har skett genom fokusgrupp och individuella intervjuer.Slutsatser:Organisatoriska förutsÀttningar för tyst kunskapsdelning mellan projekt Àr ett öppet arbetsklimat dÀr samarbete, vilja och goda relationer uppmuntrar konsulterna att dela kunskap.

SkÄnsk frihandsknyppling : som levande kunskap in i 2000-talet

Syftet med arbetet har varit att undersöka varför en sÄ udda teknik som skÄnsk knyppling fortfarande utövas. Efter en historisk tillbakablick har en rad intervjuer gett svar pÄ vilka som idag knypplar, vilken Äldersgrupp det Àr, varför man börjar knyppla, varför man fortsÀtter och vilken tillfredsstÀllelse knypplingen ger. FörutsÀttningar som behandlas Àr knypplingens status, dess nÀtverk samt Hemslöjdens och museernas betydelse.En viktig del behandlar hur lÀrandet gÄr till nÀr denna kunskap överförs. Det gÀller bÄde den tysta kunskap som sitter i kroppen men ocksÄ det logiska tÀnkande som krÀvs för att förstÄ hur en spets Àr uppbyggd. Utövare har upptÀckt att tekniken stÀller höga krav pÄ bÄde kroppen och intellektet..

MÖJLIGHETER TILL UPPLEVELSE AV VÄLBEFINNANDE EFTER EN BENAMPUTATION

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien Àr att undersöka hur bra kunskap elever anser att de har om betygskriterierna i Àmnet idrott och hÀlsa.Hur bra anser eleverna att de kÀnner till kunskapskraven för de olika betygsstegen?Hur fungerar dialogen mellan elev och lÀrare angÄende betygskriterierna i kunskapskraven enligt eleverna?Finns det skillnader mellan elever som anser att de har bra kunskap om betygskriterierna jÀmfört med de som anser att de har dÄlig kunskap med avseende pÄ delaktighet, dialogen med lÀraren och motivation för idrottslektionerna?MetodStudien Àr baserad pÄ en kvantitativ enkÀtundersökning dÀr respondenterna har svarat pÄ frÄgor med fasta svarsallternativ. Urvalet bestÄr av sex klasser i Ärskurs nio frÄn tre olika skolor, bestÄende av sammanlagt 146 elever.ResultatResultaten frÄn denna studie visar att de flesta eleverna ansÄg sig ha nÄgorlunda bra kunskap om betygskriterierna i idrott och hÀlsa dock visade det sig att ungefÀr en fjÀrdedel av elevena ansÄg att de hade relativt lÄg kunskap om betygskriterierna. Resultaten visar ocksÄ att det fanns tydliga och statistiskt signifikanta skillnader mellan elever som ansÄg att de hade bra respektive dÄlig kunskap om betygskriterierna.SlutsatsEleverna som rapporterade att de hade bra kunskaper om betygskriterierna upplevde att de hade en bÀttre dialog med idrottslÀraren, var mer delaktiga och hade en mer positiv syn pÄ idrottslektionerna jÀmfört med elever som rapporterade att de hade dÄlig kunskap om betygskriterierna. .

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->