Sök:

Sökresultat:

14576 Uppsatser om Vad är kunskap - Sida 6 av 972

Kost vid trÀning : En kvantitativ studie pÄ elitinnebandyspelares och motionÀrers kunskap om kostrekommendationer

Bakgrund För att uppnÄ en god prestationsförmÄga Àr det viktigt att tillföra energi och nÀring före, under och efter trÀning. Det finns ett flertal rekommendationer som beskriver hur detta kostintag bör se ut.Syfte Att jÀmföra svenska elitinnebandyspelares och motionÀrers kunskap gÀllande etablerade kostrekommendationer i samband med trÀning, samt att undersöka om deltagarna anser sig ha kunskap gÀllande kost för att optimera sin prestationsförmÄga, var den eventuella kunskapen förvÀrvats och om det finns intresse för mer kunskap.Metod En kvantitativ metod, i form av en enkÀt, anvÀndes. Till databearbetningen utformades en rÀttningsmall, som baseras pÄ rekommendationer frÄn American Dietetics Association and Dietitians of Canada, Sveriges Olympiska Kommitté och Uppladdningen - Ladda för Innebandy. Vid statistiska test sattes en signifikansnivÄ till p<0,05.Resultat I studien deltog 79 elitinnebandyspelare och 101 motionÀrer. Ingen skillnad kunde noteras mellan grupperna vad gÀller kunskap om kostrekommendationer i samband med trÀning.

Nutrition och bensÄr

Patienter med bensÄr Àr vanligt förekommande i vÄrden och nutrition bör vara en del av behandlingen. Sjuksköterskans kunskap och attityd till nutrition kan sÄledes pÄverka omvÄrdnaden av bensÄrspatienter i hög grad. Syftet med denna litteraturstudie Àr att belysa nutritionsstatus och lÀkning hos bensÄrspatienter samt sjuksköterskans kunskaper och attityder om nutrition. Metoden Àr en studie dÀr tio artiklar har granskats utifrÄn vetenskaplighet och kvalitet. Resultatet visar att mÄnga bensÄrspatienter ligger i riskzonen för undernÀring och har brist pÄ ett eller flera nÀringsÀmnen.

Fördelning av hemarbete - förvÀntningar och realitet

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien Àr att undersöka hur bra kunskap elever anser att de har om betygskriterierna i Àmnet idrott och hÀlsa.Hur bra anser eleverna att de kÀnner till kunskapskraven för de olika betygsstegen?Hur fungerar dialogen mellan elev och lÀrare angÄende betygskriterierna i kunskapskraven enligt eleverna?Finns det skillnader mellan elever som anser att de har bra kunskap om betygskriterierna jÀmfört med de som anser att de har dÄlig kunskap med avseende pÄ delaktighet, dialogen med lÀraren och motivation för idrottslektionerna?MetodStudien Àr baserad pÄ en kvantitativ enkÀtundersökning dÀr respondenterna har svarat pÄ frÄgor med fasta svarsallternativ. Urvalet bestÄr av sex klasser i Ärskurs nio frÄn tre olika skolor, bestÄende av sammanlagt 146 elever.ResultatResultaten frÄn denna studie visar att de flesta eleverna ansÄg sig ha nÄgorlunda bra kunskap om betygskriterierna i idrott och hÀlsa dock visade det sig att ungefÀr en fjÀrdedel av elevena ansÄg att de hade relativt lÄg kunskap om betygskriterierna. Resultaten visar ocksÄ att det fanns tydliga och statistiskt signifikanta skillnader mellan elever som ansÄg att de hade bra respektive dÄlig kunskap om betygskriterierna.SlutsatsEleverna som rapporterade att de hade bra kunskaper om betygskriterierna upplevde att de hade en bÀttre dialog med idrottslÀraren, var mer delaktiga och hade en mer positiv syn pÄ idrottslektionerna jÀmfört med elever som rapporterade att de hade dÄlig kunskap om betygskriterierna. .

Kunskap - En kritisk resurs : Om förhÄllandet mellan kunskapsmakt och kunskapsöverföring

Syftet med denna kandidatuppsats Àr att undersöka vilka förutsÀttningar som finns för kunskapsöverföring i ett specifikt kunskapsintensivt företag. I en organisation vars lönsamhet Àr beroende av att kunskap överförs, finns det hinder som beror pÄ individens egenintressen att utöva makt inom organisationen? En analysmodell, som utarbetats efter den teoretiska referensramen, anvÀnds för att avgöra hur kunskapsmakten pÄverkar överföringen av kunskap genom att studera förutsÀttningar för kunskapsöverföring. Ur modellen kan eventuella hinder för överföringen analyseras och dÀrigenom kan resonemang föras kring om det finns en ovilja eller oförmÄga att dela med sig av kunskap. En kvalitativ studie har utförts genom intervjuer med utvalda representanter frÄn ett kunskapsintensivt företag.

Funktions... VaddÄ? : Om studie- och yrkesvÀgledares Äsikter om kunskap och kompetens kring ÀmnesomrÄdet funktionsnedsÀttningar

Syftet med undersökningen var att belysa studie- och yrkesvÀgledares Äsikter om kunskap och kompetens kring ÀmnesomrÄdet funktionsnedsÀttningar. Den svenska forskningen kring funktionsnedsÀttningar anses idag som starkt eftersatt. Kvantitativ metod anvÀndes genom en webbenkÀt som skickades till 44 studie- och yrkesvÀgledare varav 31 svar inkom. Resultatet visar att det efterfrÄgas kunskap kring vilka olika typer av skador och sjukdomar som klassificeras som en funktionsnedsÀttning och det Àr frÀmst neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar som anses vara extra viktiga. Vidare efterfrÄgas kunskap kring hur en funktionsnedsÀttning kan pÄverka en individs karriÀrutveckling samt kunskap kring metoder, utöver de som lÀrs in pÄ studie- och yrkesvÀgledarprogrammet, för att bemöta individer med olika typer av funktionsnedsÀttningar.

Kunskap : nycklen till framgÄng?

Titel: Kunskap ? nyckeln till framgĂ„ng? Seminariedatum: 2011-01-12Högskola: MĂ€lardalens Högskola VĂ€sterĂ„sInstitution: Akademin för hĂ„llbar samhĂ€lls- och teknikutvecklingÄmne/kurs: Kandidatuppsats i företagsekonomi ? FÖA 300Författare: Linda Lycken (780131) och Rafael Vega Trujillo (870711)Handledare: Sara MelĂ©n Nyckelord: Innovation, kunskap, knowledge managementSyfte: Uppsatsens syfte Ă€r att fĂ„ en djupare förstĂ„else för den kunskap som finns pĂ„ ASSA samt att se hur kunskap pĂ„verkar utvecklingen av innovationer.Metod: Kvalitativ och deduktiv metod. En fallstudie har genomförts genom 2 semistrukturerade intervjuer pĂ„ ASSA. Teori: Teorikapitlet baseras pĂ„ vetenskapliga artiklar och böcker om innovation, kunskap och  knowledge management.Empiri: Empirikapitlet bestĂ„r av intervjuer med tvĂ„ anstĂ€llda pĂ„ ASSA, Perla Bovin som Ă€r designansvarig samt projektansvarig Jonas Herrmann. Dessutom har ASSAs webbplats och Ă„rsredovisning frĂ„n 2009 anvĂ€nts.Slutsats: Det gĂ„r att identifiera synlig och osynlig kunskap pĂ„ ASSA.

Spiderman och prinsessor i förskolan : En studie om vad flickor och pojkar vÀljer för lekar och lekmaterial

Examensarbetet undersöker hur elever blir motiverade till att lÀra sig och ta till sig kunskap. Undersökningen genomfördes i en högstadieklass i Äldrarna 15-16 Är och eleverna gick i Är 8 och 9. Undersökningen grundar sig pÄ en enkÀt som jag lÀmnade ut till eleverna dÀr de fick svara pÄ tre frÄgorna, ?Vad har du lÀrt dig?", ?Hur har du lÀrt dig?? och ?Villkor/förutsÀttningar för detta lÀrande?. Det man kan utlÀsa av examensarbetet Àr hur elever motiveras till lÀrande och ta till sig kunskap.

Teknikens betydelse för tjÀnsteutvecklingen pÄ den svenska 3G marknaden

Flera forskare gÄr sÄ lÄngt att de sÀger att kunskap kan vara den enda bestÄende konkurrensfördelen ett företag har i dagens förÀnderliga omvÀrld. Knowledge Management som begrepp tog fart i början av 1990-talet och har sedan dess varit föremÄl för omfattande forskning. Samtidigt sÀgs det att kunskap kan vara svÄr att kommunicera och överföra. Vi började fundera pÄ vilka företag som kan tÀnkas anvÀnda strategier för att hantera kunskap, och om Knowledge Management Àr sÄ utbrett bland företagen som forskarna ger sken av, Àr det en sÄ betydelsefull komponent i utvecklandet av företags konkurrensfördelar? Vi valde att undersöka Saab Barracuda AB som Àr vÀrldsledande inom signaturanpassning och titta pÄ hur de, som svenskt multinationellt företag, hanterar tillvaratagande och överföring av kunskap.

Betyg, dialog och samspel. : En studie om elevers syn pÄ betygskriterierna i idrott och hÀlsa.

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien Àr att undersöka hur bra kunskap elever anser att de har om betygskriterierna i Àmnet idrott och hÀlsa.Hur bra anser eleverna att de kÀnner till kunskapskraven för de olika betygsstegen?Hur fungerar dialogen mellan elev och lÀrare angÄende betygskriterierna i kunskapskraven enligt eleverna?Finns det skillnader mellan elever som anser att de har bra kunskap om betygskriterierna jÀmfört med de som anser att de har dÄlig kunskap med avseende pÄ delaktighet, dialogen med lÀraren och motivation för idrottslektionerna?MetodStudien Àr baserad pÄ en kvantitativ enkÀtundersökning dÀr respondenterna har svarat pÄ frÄgor med fasta svarsallternativ. Urvalet bestÄr av sex klasser i Ärskurs nio frÄn tre olika skolor, bestÄende av sammanlagt 146 elever.ResultatResultaten frÄn denna studie visar att de flesta eleverna ansÄg sig ha nÄgorlunda bra kunskap om betygskriterierna i idrott och hÀlsa dock visade det sig att ungefÀr en fjÀrdedel av elevena ansÄg att de hade relativt lÄg kunskap om betygskriterierna. Resultaten visar ocksÄ att det fanns tydliga och statistiskt signifikanta skillnader mellan elever som ansÄg att de hade bra respektive dÄlig kunskap om betygskriterierna.SlutsatsEleverna som rapporterade att de hade bra kunskaper om betygskriterierna upplevde att de hade en bÀttre dialog med idrottslÀraren, var mer delaktiga och hade en mer positiv syn pÄ idrottslektionerna jÀmfört med elever som rapporterade att de hade dÄlig kunskap om betygskriterierna. .

SkolsekretessEn undersökning om lÀrarstudenters kunskap om sekretess

Syftet med detta arbete Àr att undersöka om det finns en progression i lÀrarstudenters kunskap om grundskolans sekretesslag under utbildningens gÄng. Studien genomfördes pÄ lÀrarstudenter i slutskedet av deras första termin och bygger vidare pÄ en undersökning som gjordes bland studenter som gick sista terminen pÄ samma högskola Är 2006.Undersökningen genomfördes som en totalundersökning bland studenter som lÀser med inriktning mot de yngre barnen i skolan. EnkÀten som respondenterna fick besvara var en replikation pÄ den förra studiens enkÀt. Undersökningen visar att den kunskap som studenterna fÄr under sin första termin bestÄr och mycket lite tillkommer..

Area och omkrets: en undersökning om elevers kunskap för begreppen area och omkrets ökar genom arbete med problemlösning

Syftet med vÄrt examensarbete var att undersöka om elevernas kunskap för begreppen area och omkrets ökar nÀr problemlösning anvÀnds i den matematiska undervisningen. Vi valde detta omrÄde dels för att vi sjÀlva Àr intresserade av problemlösning och geometri, dels för att stÀrka oss i vÄr lÀraroll. Undersökningen gjordes med 10 elever som alla var födda 1991. Vi har anvÀnt oss av tester, observationer och intervjuer i vÄr undersökning. Tester och intervjuer skedde enskilt medan observationerna skedde i gruppsammanhang.

Fem rektorers förestÀllningar om estetik i grundskolan

Studien syftar till att undersöka rektorers förestÀllningar om estetik och vad de tror att estetiken betyder för elevernas lÀrande i grundskolan. I studien medverkar fem rektorer som Àr verksamma i Malmö stad. Anledning till denna undersökningsgrupp beror pÄ att rektorer har mycket att sÀga till om nÀr det gÀller allt frÄn anstÀllning av pedagoger, till arbetssÀtt och satsning pÄ estetisk och kultur i skolan. Metoden som jag har anvÀnt Àr kvalitativ intervju och intervjuerna genomfördes under oktober och november 2011. Teorin som jag har valt att anvÀnda i studien Àr teoretisk- och praktisk kunskap av Bernt Gustavsson (2002) i sin bok Vad Àr kunskap? Resultatet av studien visar pÄ att rektorernas förestÀllningar om estetik handlar om det fysiska utseendet.

Tyst Kunskap : Alliansskapande arbete utifrÄn praktisk kunskap

Avsikten med mitt arbete Àr att undersöka hur personalen pÄ ett boendestöd för mÀnniskor med dubbla diagnoser anvÀnder sin kunskap i det dagliga arbetet, hur det pÄverkar personalen sjÀlva, brukarna och verksamheten. De har en bred kunskap och jag ville undersöka den tysta kunskapen och försöka se hur den skapar allianser mellan personalen och brukarna. För att kunna ÄskÄdliggöra detta svÄrmÀtbara omrÄde sÄ anvÀnde jag bland annat Polanys Kunskapsbegrepp. Genom litteratur i Àmnet har jag sammanstÀllt nÄgra viktiga bestÄndsdelar i denna kunskap, sÄsom kulturens betydelse, hur sprÄket pÄverkas, och Àven pÄ vilket sÀtt individen bidrar till den tysta kunskapen och till slut hur detta skapar ett förtroende mellan personalen och brukaren. Med hjÀlp av kvalitativa studier intervjuade jag fem personer som arbetar vid detta dubbeldiagnosboende.

Att kunna berÀtta tyst kunskap : en studie kring vad tyst kunskap Àr inom de fyra största revisionsföretagen i vÀrlden och hur den tillvaratas

Kunskap Àr en viktig resurs, speciellt inom kunskapsintensiva branscher sÄ som revisionsföretag. En stor del av kunskapen hos en mÀnniska utgörs av den tysta kunskapen, som Àr den kunskapen som Àr personlig och svÄr att uttrycka. Genom att skapa en bÀttre förstÄelse för den tysta kunskapen, kan företagen utnyttja sina kunskapsresurser pÄ ett bÀttre sÀtt. DÀrför krÀvs det att den tysta kunskapen studeras. Denna undersökning syftar till att ta reda pÄ vad den tysta kunskapen Àr och hur den tillvaratas inom revisionsföretagen.

Kunskap och lÀrande i förskolan

SammanfattningI enlighet med förskolans lÀroplan (Skolverket, 2010) ska förskolan lÀgga grunden för det livslÄnga lÀrandet. Ett lÀrande som ska frÀmja barns utveckling samt ge barnen möjlighet att utvecklas efter sina egna förutsÀttningar. Arbetslagen ska aktivt diskutera begreppen kunskap och lÀrande.Syftet med denna undersökning var att se hur nÄgra utvalda förskollÀrare och förskolechefer som Àr verksamma inom förskolan ser pÄ begreppen kunskap och lÀrande, med lÀroplanen som utgÄngspunkt. Vilken innebörd de intervjuade lÀgger i begreppen, hur de synliggör barnens lÀroprocesser och vilken roll de sjÀlva har för att hjÀlpa barnen i deras utveckling.Genom intervjuer har de intervjuade fÄr dela med sig av sina erfarenheter, tankar och konkreta exempel. Grunden för att det ska ske ett lÀrande Àr att barnen Àr trygga, vilket samtliga intervjuade var ense om.

<- FöregÄende sida 6 NÀsta sida ->