Sök:

Kunskapshantering med IT-stöd


Vi vill med denna uppsats visa på exempel hur företag aktivt kan arbeta med KM med stöd av IT, samt vilka vinster detta kan ge. Genom en fallstudie har vi undersökt hur fyra företag tillvaratar medarbetarnas kunskap så att den kan lagras och återanvändas. Sammanfattningsvis visar vår undersökning att företagen antingen har någon form av belöningssystem och/eller en företagskultur, som uppmuntrar medarbetare att dela med sig av sin kunskap. Undersökningen visar även att alla företag, oavsett bransch lagrar kunskap som används i den dagliga verksamheten. Den visar också att företag överför kunskapen till systemet på ett stringent sätt för att den skall vara sökbar. För att tydliggöra kunskapen använder alla våra undersökta företag någon form av Intranät. De vinster företagen ser med ett kunskapshanteringssytem är bl.a. att man sparar tid och pengar på att återanvända kunskap.

Författare

Caroline Andersson Susanna Morin-Engvall

Lärosäte och institution

Luleå/Arena lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..