Sök:

Nyutexaminerade sjuksköterskors kunskapsutveckling - en intervjustudie


Dagens sjuksköterskor arbetar i en tid då utvecklingen går otroligt fort fram och de förväntas hålla sig à jour med den senaste forskningen. Samtidigt är arbetsbelastningen hög då nedskärningar och ökat patienttryck präglar sjukvården, vilket resulterar i att kunskapsutvecklingen alltför ofta hamnar i skymundan. Hur hanterar nyutexaminerade sjuksköterskor denna situation efter att ha genomgått en utbildning som till stor del fokuserar och baseras på forskning? Vilka möjligheter och förutsättningar har sjuksköterskan att öka sin kunskap på arbetsplatsen? Vilka tillvägagångssätt används och finns det möjlighet att implementera de nyförvärvade kunskaperna i verksamheten? Syftet med studien var att belysa om och hur det skapas förutsättningar för kunskapsutveckling för nyutexaminerade sjuksköterskor och vilka möjligheter som ges samt hur sjuksköterskorna ökar sin kunskap kring omvårdnad. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex sjuksköterskor på ett sjukhus i södra Sverige. Resultatet visar att sjuksköterskor ökar sin kunskap i samtal med kollegor, genom föreläsningar, utbildningar och i användandet av Internet och litteratur. De främsta hindren för kunskapsutveckling var resursbrist och svårigheter i att implementera kunskapen på avdelningen. Överlag är attityden mot kunskapsutveckling god, även om sjuksköterskor inte aktivt uppmuntrar varandra. För att öka sjuksköterskors kunskapsutveckling krävs förbättrade möjligheter och ökat stöd till att söka och implementera kunskap på arbetsplatsen.

Författare

Pinar Dal Christofer Johansson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Hälsa och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..