Sök:

Internprissättning

Två perspektiv på "rätt pris" utifrån armlängdsprincipen


Internprissättning är vanligt inom dagens koncerner och växer mer allt eftersom världshandeln har globaliserats. Användandet av internprissättning för att öka vinsten är en diskussion som tog fart redan på 1950-talet. En diskussion som baserats på att bolag medvetet förbättrar sin skatt genom de olika metoderna som finns. Ett utnyttjande av regleringars brister och otydliga tolkningar. Ämnet är speciellt då det kräver kunskap inom både företagsekonomi och juridik. Att ämnet är brett gör det än mer komplext och en bredare kunskap krävs för att fullt förstå dess problematik.

Författare

Marcel Riesbeck

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..