Sök:

Effektiv visuell kommunikation

En studie om framtagandet av ett säljmaterial


Detta examensarbete undersöker vad som utgör effektiv visuell kommunikation. Litteraturstudier om kommunikation och designprinciper har utförts. För att få fördjupad kunskap har ett säljmaterial i form av en broschyr tagits fram åt ett företag där kunskap om effektiv visuell kommunikation applicerats. Detta har utgjort examensarbetets praktiska del. Arbetet har utförts efter Petterssons (2002) modell och resulterat i en broschyr med pop up- funktioner. Att utgå från en kommunikationsteori för att sätta sig in i mottagarens situation och de eventuella störningsmoment som kan ske vid överförandet av ett meddelande har visat sig varit mycket användbart. Även förståelse fo?r vanligt förekommande kommunikationshinder och hur människans perception fungerar anses vara till fördel att inkludera i arbetet. Kunskap om designprinciper ökar chanserna att lyckas utforma effektiv visuell kommunikation. 

Författare

Emma Lindberg

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..