
Sökresultat:
1783 Uppsatser om VFU handledare - Sida 41 av 119
Att utbilda i entreprenörskap : En studie om hur gymnasieskolor arbetar med entreprenörskap
TitelAtt utbilda i entreprenörskap? en studie om hur gymnasieskolor arbetar med entreprenörskapFrågeställningHur arbetar man med entreprenörskap bland de gymnasieskolor som idag har en entreprenörskapssatsning?SyfteSyftet med denna uppsats är att få en ökad förståelse för hur skolor arbetar med entreprenörskap. Detta gör vi genom att försöka förstå ett antal gymnasieskolors arbetssätt kring entreprenörskap.MetodVi har genomfört en kvalitativ undersökning i form av fem intervjuer. I uppsatsen har vi tillämpat en hermeneutisk kunskapssyn och utgår från ett samhällsperspektiv där vi försöker tillägna oss förståelse för hur skolor stimulerar entreprenörskap. I uppsatsen intar vi ett deduktivt angreppssätt där vi utgår från befintliga teorier för att försöka närma oss verkligheten.TeoriVi har i vår studie framförallt använt oss av välkända teoretiker inom entreprenörskapsforskningen som till exempel Leffler, Rasmussen och Sørheim samt Heinonen & Poikkijoki.
Redovisning i biståndsorganisationer : De kommersiella redovisningsnormernas påverkan på biståndsorganisationerna och deras intressenter.
Titel: Redovisning i biståndsorganisationer - De kommersiella redovisningsnormernas påverkan på biståndsorganisationerna och deras intressenter.Ämne: Företagsekonomi/RedovisningNivå: Magisteruppsats i företagsekonomi, 15 hpFörfattare: Johanna Johansson, jjn06004@student.mdh.se och Diego Velasquez, dvz06001@student.mdh.seDatum: 2010-06-04Handledare: Leif CarlssonProblemformulering: Vilka konsekvenser kan uppkomma för biståndsorganisationer och deras intressenter då de indirekt och direkt måste redovisa enligt kommersiella redovisningsnormer? Vilket behov finns det av förändrade redovisningsregler för ideella föreningar?Syfte: Uppsatsen syftar till att beskriva hur dagens redovisningsnormer för ideella föreningar påverkar biståndsorganisationernas redovisning och vilka konsekvenser detta kan få för biståndsorganisationerna och deras intressenter. Syftet är även att se om det finns ett behov av förändrade redovisningsregler för ideella föreningar.Metod: Studien har genomförts med en kvalitativ ansats och ett deskriptivt/deduktivt angreppssätt. Uppsatsens primärdata består av intervjuer gjorda med Plan Sverige, FRII, SFI, Sida, Radiohjälpen och Öhrlings PricewaterhouseCoopers.Slutsats: Missförstånd kan uppkomma mellan biståndsorganisationen och dess intressenter på grund av att intressenterna kan ha en tendens att mäta föreningens effektivitet med kommersiella mått. Det framgår även att utveckling av redovisningsreglerna för ideella föreningar bör ske branschvis.Nyckelord: Ideella föreningar, biståndsorganisation, redovisning, konsekvens, ÅRL, BFL, FRII, SFI, begränsningar, kommersiella redovisningsnormer, lagstiftning.
Kunskap : nycklen till framgång?
Titel: Kunskap ? nyckeln till framgång? Seminariedatum: 2011-01-12Högskola: Mälardalens Högskola VästeråsInstitution: Akademin för hållbar samhälls- och teknikutvecklingÄmne/kurs: Kandidatuppsats i företagsekonomi ? FÖA 300Författare: Linda Lycken (780131) och Rafael Vega Trujillo (870711)Handledare: Sara Melén Nyckelord: Innovation, kunskap, knowledge managementSyfte: Uppsatsens syfte är att få en djupare förståelse för den kunskap som finns på ASSA samt att se hur kunskap påverkar utvecklingen av innovationer.Metod: Kvalitativ och deduktiv metod. En fallstudie har genomförts genom 2 semistrukturerade intervjuer på ASSA. Teori: Teorikapitlet baseras på vetenskapliga artiklar och böcker om innovation, kunskap och knowledge management.Empiri: Empirikapitlet består av intervjuer med två anställda på ASSA, Perla Bovin som är designansvarig samt projektansvarig Jonas Herrmann. Dessutom har ASSAs webbplats och årsredovisning från 2009 använts.Slutsats: Det går att identifiera synlig och osynlig kunskap på ASSA.
Går det urskilja skillnader i målkongruens med avseende på interaktiva ekonomistyrsystem?
Titel: Går det urskilja skillnader i målkongruens med avseende på interaktiva
ekonomistyrsystem?
Författare: Lina Lindgren och Viktoria Mandelberg
Handledare: Lars Svensson
Institution: Managementhögskolan, Blekinge Tekniska Högskola
Kurs: Kandidatarbete i Företagsekonomi, 10 poäng
Syfte: Vi vill med denna uppsats undersöka om det blir en bättre målkongruens
hos företag med mer interaktivitet i sina ekonomistyrsystem. Vi vill också
undersöka om företag har samma grad av målkongruens, oberoende av vilken
situation företaget befinner sig i.
Metod: Vi har valt att genomföra vår studie med hjälp av en enkätundersökning
riktad till slumpvalda, tillverkande företag. Vi har kategoriserat våra frågor
efter den befintliga teori vi använt oss av.
Förskola-flipp eller flopp? : Deltagande i förskoleverksamhet och dess inverkan på skolresultat för barn med utländsk bakgrund i Sverige
SAMMANFATTNING Titel: Precisionsmarknadsföring - Framtiden ger inte utrymme för gissningar Författare: Karolina Arvidsson och Anna Palmér Handledare: Navid Ghannad Nivå: Kandidatuppsats, Marknadsföring 15 Hp. VT 2011 Nyckelord: Precisionsmarknadsföring, beslutstöd, dataanalys Problemformulering: 1. Vad innebär precisionsmarknadsföring?2. Hur används precisionsmarknadsföring i telebranschen i Sverige? Syfte: Syftet med uppsatsen var primärt att få ökad förståelse kring vad precisionsmarknadsföring innebär för att sekundärt få ökad förståelse för hur det används inom de två företag i telebranschen som i störst utsträckning använder dataanalys för riktad kommunikation. Metod: En kvalitativ metodansats med ett deduktivt tillvägagångssätt har använts för att besvara problemformuleringen.
Analys Handelshamnen - Förslag till utveckling av Handelshamnen i Karlskrona
Analys Handelshamnen, förslag till utveckling av Handelshamnen i Karlskrona är
ett examensarbete för en kandidatexamen i Fysisk Planering från Blekinge
Tekniska Högskola 2008, skrivet av Jesper Borgström med Anders Törnqvist som
handledare.
Den 5 december 1679 togs det officiella beslutet att grunda staden Karlskrona
och örlogsbasen. 1998 upptogs Karlskrona på UNESCO:s världsarvslista med
motivationen: ?Karlskrona är ett utomordentligt väl bevarat exempel på en
planerad europeisk örlogsstad, som influerats av äldre anläggningar i andra
länder. Karlskrona har i sin tur tjänat som förebild för efterföljande städer
med liknande uppgifter.?
Handelshamnen är en utfyllnad, området fanns inte med i Karlskronas
ursprungliga stadsplan utan har tillkommit senare.
Nolltolerans i skolan om hot och våld : En studie om rektorers tolkning av begreppet nolltolerans
Arbetets art: Examensarbete i lärarutbildningen, Avancerad nivå, 15 hpHögskolan i SkövdeTitel: Nolltolerans i skolan om hot och våld - En studie om rektorers tolkning avbegreppet nolltoleransSidantal: 41Författare: David Löfving och Joakim PeterssonHandledare: Kennert OrleniusDatum: januari, 2009Nyckelord: nolltolerans, hot och våld, åtgärder, gränsdragning, agerandeI USA på 1990-talet infördes en lag gällande nolltolerans mot vapen i skolan. Denna laghar fått en vidare tolkning vilket har gjort att många elever har blivit exkluderade frånundervisningen av märkliga skäl.Uppsatsen handlar om rektorers syn på begreppet nolltolerans i frågor om hot och våldmot skolpersonal. Vidare redogör studien för hur rektorer arbetar förebyggande och hurderas efterarbete ser ut. Dessutom berör studien rektorers erfarenheter kring hot ochvåld mot skolpersonal. För att nå fram till studiens syfte så intervjuades rektorer påhögstadieskolor.De intervjuade rektorerna hade inga större erfarenheter kring hot och våld motskolpersonal.
Sund positionering för IP-telefonioperatörer
SammanfattningUppsatsen's titel: Sund positionering för IP-telefonioperatörerSeminariedatum: 4 juni, 2008Ämne/Kur's: FEKP01, Examensarbete på magisternivå, 15 poängFörfattare: Andrea's Dehlin, andrea's.dehlin.238@student.lu.se och Albin Wennerström, albin_percy@spray.seHandledare: Per-Hugo SkärvadNyckelord: IP-telefoni, telefonoperatörer, bredbandstelefoni, strategisk marknadsplan, generativa relationer, strategiSyfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur IP-telefonioperatörer kan positionera sig för att ta sig in påtelefonimarknaden.Metod: Arbetet kommer att ha både ett induktivt och ett deduktivttillvägagångssätt, och vi har genomfört en kvalitativ studie, därvi med hjälp av semistrukturerade intervjuer undersöker tvåIP-telefonioperatör.Teori: Teorin tar sin utgångspunkt i Strategic Marketing Plan,Innovation Ecosystem, Generative Relation's, The Delta Modeloch hur teknologier blir marknaden's standard.Empiri: Det empiriska materialet är insamlat genom intervjuer medföretag verksamma inom IP-telefonimarknaden och enbranschexpert. Även rapporter från Post & telestyrelsen haranvänt's som sekundärdata.Resultat: Våra resultat visar att IP-telefonioperatörerna har godaförutsättningar att lycka's, men det kräv's att de blir bättre påatt utnyttja sina kundrelationer, att de bygger generativarelationer med andra företag, att de utnyttjar sin höga kunskapinom IP-teknologi och att de även undersöker alternativastrategier som kan vara användbara om marknaden skiftar..
Kunskapens makt- makten över kunskapen
Sammanfattning
Titel: Kunskapens makt - Makten över kunskapen
Författare: Sofia Eriksson, Håkan Lindgren och Noomi Nilsson
Handledare: Henrick Gyllberg och Björn Ljunggren
Institution: Blekinge Tekniska Högskola
Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi 15 hp
Syfte: Syftet med uppsatsen är att skapa förståelse för hur kunskapsföretag
arbetar med omvandlingen av humankapital till strukturkapital för att behålla
de anställdas kunskap i företaget och därmed undvika beroende av enskilda
individer.
Metod: Vi genomförde vår studie på tre kunskapsföretag där vi gjorde sex
kvalitativa intervjuer med sju personer. Tre av personerna sitter i ledningen
och de andra fyra är anställda och har varit ett komplement till ledningen.
Slutsats: Vår studie visar att omvandling av humankapital till strukturkapital
sker antingen genom överföring mellan de anställda eller genom att de anställda
överför kunskap till företagets infrastruktur. Överföring mellan de anställda
sker med verktyg som mentorskap och temas som bygger på den mänskliga
kommunikationen. Även kunskapskarta används, men då bara i två av företagen.
Överföring av kunskap från de anställda till företagets infrastruktur sker med
hjälp av IT-verktyg som databaser och intranät.
Åtgärdsprogram- ur ett kritiskt diskursanalytiskt perspektiv
Titel: Åtgärdsprogram- ur ett kritiskt diskursanalytiskt perspektiv.
Författare: Jesper Jarnlo
Typ av arbete: Examensarbete, avancerad nivå (15hp)
Handledare: Lisbeth Ohlsson, Examinator: Kristian Lutz
Program: Specialpedagogprogrammet, Malmö högskola
Syftet med studien var att titta på hur pedagoger formulerar sig i åtgärdsprogram och vilka konsekvenser det kan få för elever som bedöms att vara i behov av särskilt stöd. De två frågeställningarna behandlade hur formuleringarna i åtgärdsprogrammen påverkar synen på elever som bedöms att vara i behov av särskilt stöd och vilka diskurser det gick att identifiera utifrån mitt angreppssätt.
En kritisk diskursanalys gjordes på 29 åtgärdsprogram hämtade från en skola. Alla åtgärdsprogram var skrivna i en, för skolan, ny mall. Det gick att se tydliga kopplingar mellan mallens utformning och formuleringarna i den nya skollagen.
Åtgärdsprogrammen studerades utifrån två grammatiska begrepp, modalitet och transitivitet. Resultatet tolkade jag som att det i stor utsträckning saknades aktiva subjekt i formuleringarna.
Jämställhetsperspektivet i den fysiska planeringen : En kvalitativ studie
ABSTRACT So?derqvist, J. 2015. Ja?msta?lldhetsperspektivet i den fysiska planeringen.
Studenters kontaktnätverk i samband med uppsatsskrivande
Det här är en undersökning över hur studenternas kontaktnätverk ser ut i samband med deras kandidatuppsats. Med uppsatsen vill jag förbättra kunskapen om studenters kommunikationsnätverk. Följande frågor har använts: Hur ser studenters kontaktnätverk ut under deras kandidatuppsats? Vilka människor diskuterar studenter sina kandidatuppsatser med? Hur viktig är kommunikationen med dessa människor? På vilket sätt är dessa människor viktiga? När är dessa människor viktiga under uppsatsen (början, mitten, slut)? Hur viktiga är de formella respektive informella kontakterna för studenterna? Frågorna besvarades av studenter inom Biblioteks- och informationsvetenskap via en webbenkät. Studenterna har haft kontakt med en handledare, en kontaktperson, en opponent och några ytterligare personer.
Real växelkurs och direktinvesteringar
Uppsatsens titel: Real växelkurs och direktinvesteringar- En studie av direktinvesteringar på branschnivå till och ifrån Sverige Ämne: Magisteruppsats i företagsekonomi, Ekonomihögskolan vid Lunds Universitet Författare: Nils-Olof Jönsson och Martin Johansson Handledare: Niclas Andrén Nyckelord: Direktinvesteringar, real växelkurs, internationell produktion Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera ifall om lokaliserings-, internationaliserings- och ägandeskapsfördelar framkallade av valutakursförändringar styr direktinvesteringar till och ifrån Sverige. Metod: Undersökningen bygger på en kvantitativ metod med en deduktiv ansats. En nollhypotes och en mothypotes kommer att ställas upp och sedan prövas. Data som vi studerar utgörs av direktinvesteringar till och från Sverige, GDP och tre månaders statsskuldsväxlar. Tidsperioden sträcker sig från 1994 till 2003.
(O)lika barn leka bäst? : En studie av hur expertis används för att gynna kreativitet inom ett forskningsteam
Forskning om teamarbete har bedrivits sedan mitten av förra seklet och detta arbetssätt har blivit relativt vanligt på de flesta arbetsplatser idag. Tidigare studier har påvisat att heterogena team har bättre förutsättningar än homogena team att lyckas producera kreativa idéer och lösningar. Detta är av stor vikt eftersom kreativitet bidrar starkt till innovationsförmågan som företag behöver för att utvecklas och överleva i dagens konkurrensutsatta klimat. Dock finns det få studier som beskriver vad som pågår inom team när de är kreativa. Därför ämnar vi beskriva hur arbetsprocessen ser ut i ett heterogent team som arbetar i en miljö som kräver att medlemmarna inte är rädda för att testa nya idéer.
The final chapter
Bildtraditioner, ämnesintegrering och elevperspektiv är viktiga ingredienser i denna C-uppsats. Undersökningen tar sin plats på en gymnasieskola som arbetar ämnesintegrerat, KF Gymnasiet, där jag själv är bild- och medielärare. Jag har valt att följa eleverna i en projektgrupp genom deras arbetsprocesser i ett ämnesintegrerat filmprojekt. Genom intervjuer och enkäter har eleverna fått berätta om sina uppfattningar om bildämnet; ett material som sedan bearbetas genom diskursanalytisk metod. Jag har arbetat med eleverna med både teckning och måleri, för att sedan ämnesintegrera bild med svenska och engelska i ett filmprojekt.