Nolltolerans i skolan om hot och våld
En studie om rektorers tolkning av begreppet nolltolerans
Zero toleranceThreats and violenceMeasureEstablishing a boundaryActionsNolltoleransHotVåldåtgärderGränsdragningAgerande
Arbetets art: Examensarbete i lärarutbildningen, Avancerad nivå, 15 hpHögskolan i SkövdeTitel: Nolltolerans i skolan om hot och våld - En studie om rektorers tolkning avbegreppet nolltoleransSidantal: 41Författare: David Löfving och Joakim PeterssonHandledare: Kennert OrleniusDatum: januari, 2009Nyckelord: nolltolerans, hot och våld, åtgärder, gränsdragning, agerandeI USA på 1990-talet infördes en lag gällande nolltolerans mot vapen i skolan. Denna laghar fått en vidare tolkning vilket har gjort att många elever har blivit exkluderade frånundervisningen av märkliga skäl.Uppsatsen handlar om rektorers syn på begreppet nolltolerans i frågor om hot och våldmot skolpersonal. Vidare redogör studien för hur rektorer arbetar förebyggande och hurderas efterarbete ser ut. Dessutom berör studien rektorers erfarenheter kring hot ochvåld mot skolpersonal. För att nå fram till studiens syfte så intervjuades rektorer påhögstadieskolor.De intervjuade rektorerna hade inga större erfarenheter kring hot och våld motskolpersonal. Rektorerna är positivt inställda till nolltoleransbegreppet dock så ser de enviss svårighet till att införa ett sådant begrepp. Allting handlar om gränsdragningar, vargår gränsen för hot och våld? Rektorerna ger också uttryck för det förebyggande arbeteti undervisningen. Det finns handlingsplaner på samtliga av de intervjuade rektorernasarbetsplatser som både tar upp förebyggande och efterföljande arbete kring hot ochvåld.